benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Jeg bliver stadigt mere og mere irriteret over at montere DIL kredse på
printkort. Enten kan de ikke gå i printet, ellers går de så let i at de uden
videre falder ud når man skal lodde skidtet.

Jeg mangler noget der kan forme benene så de spænder en anelse i printet,
måske en tang man kan klemme benene lidt med, indsætte kredsen på PCBet og
slippe tangen igen, så kredsen sidder "fast" i hullerne.

Men hvordan ser sådan noget ud, kan man lave det selv, og hvem forhandler
egentligt sådan noget?

Mvh
Henrik

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

EREM (nu cooper industries) har sådan en tang f.ex 505 , men de er ret
kostbare ...
http://www.cooperhandtools.com/brands/erem/index.cfm?model_list=1&att_id=ERE005&att1=Electronics%20Pliers&att2=Insertion/Extraction

--
/carsten

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

uden

Man kan købe en meget smart og god en som er en plade med 3 kuglelejer og 2
skinner:

http://www.arnesteen.com/BenRetter.pdf

Jeg ved ikke hvad den koster, men den holder næsten evigt og er meget god.

--
mvh/rg. Christian
Jeg bruger

Nej, den er bedre !

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Har set noget ligende til lidt over en 500 mand + moms på en anden webside.

Benny

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?
forhandler
2

Prøv her www.cypax.com
Vare Nr. 75.000.0100
Vare Nr. 75.000.0200

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

2

580 kr incl moms.

--
mvh/rg. Christian

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Øh nu bruger jeg godt nok altid sokler (tulipan golded), men jeg
bukker ben med en bordplade :-). og lodder løst de diagonalt modsatte
"hjørnepins". Der efter "efterlodder" jeg med et press på chippen i
hvert hjørne. Nu er resten pærenemt.

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Samme fremgangsmåde her, og synes blot det er irriterende at skulle bukke
benene på bordet, men det virker skal fint. Det er blot et irritationsmoment
at være nød til at montere een IC af gangen. Mere effektivt at montere hele
lortet,vende,lodde det hele og klippe af,færdig.

Ja, jeg ved godt det er hobby, og hobby ikke skal være effektivt, men når
jeg først har fundet ud af at få det til at virke, så sidder jeg ofte og
irriterer mig over at de ICere(og andre komponenter iøvrigt) ikke selv kan
finde ud af at blive på den plads de nu har fået tildelt.

Mvh
Henrik

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

SMD-komponenter bliver holdt fast med noget pasta eller lim under lodning,
måske du kunne bruge sådan noget.

Eller anskaf en bølgeloddemaskine, de kan vist fås for få tusinde
kroner   ;-)

Tomas

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Lim kun hvis det er dobbeltsidet, ellers sidder det bare i tinnet, hm.. det
er selvfølgelig osse pasta, men alligevel ;-)
/carsten

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Sidder limen i tinnet? Den forstår jeg ikke.

Tomas

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Fy, fy, skamme!
Man klipper før man lodder!

/Bo.

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?
bukke
irritationsmoment
hele

Nu kan det godt være det er et dumt sprg. men hvorfor dog det?

Mvh
Henrik

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Godt spørgsmål man som veludlært elektronikmand kan svare på :-)

Når du har loddet benet, sidder det fast med tin ud til printbanen.
Tager du derefter din skævbider og klipper, laver du et kraftigt sød ned
gennem benet der kan lave små revener i tinnet. Disse revner kan med
tiden (vibrationer - varme/klude påvirkninger) blive større og danne
grundlag for en løs forbindelse.

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Ok, nu kan det godt være jeg er lidt stivnakket her ;-)

Jeg bruger en helt skarp "skævbider" der klipper til den ene side, dvs det
ben der sidder tilbage på printet er stadigt rundt, og afklippet er
deformeret.

Der er ikke tale om en alm skævbider der klipper til begge sider ala ><
Denne vil nemligt bryde benet med et "snap", hvorimod en skarp "skævbider"
ikke klipper med et "snap". Ihvertfald ikke et snap der er _RET_ stort. Kun
kraftige ben vil den "snappe", og det er jo kun nogle ganske få ben der evt
kan blive tale om.

Det kan godt være jeg er forkert på den her, men det "stød" der er tale om
er meget lille, og kan ihvertfald ikke mærkes hverken i et komponentben, og
da slet ikke i tangen. Har lidt svært ved at se der skulle blive problemer
som følge af dette mikroskopiske stød...

Mvh
Henrik

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Måske

Samme her

Men der er et lille "snap" idet du maser(klipper) benet over.

Tro mig, det kan mærkes i benet !
Men igen, btgger man "bare" hobbyelektronik er det knapt så vigtigt. Men
gennem min uddannelse og mit efterhånden mangeårige arbejde som
elektronikreperatør vennede jeg mig fra starten til at klippe benet
først og lodde bagefter.

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Til aero, mili og space elektronik var det fyringsgrund at lodde først
og bide bagefter. Selv de picoskopiske små stød kan skade når man
driver elektronik i ekstremer.
Og så er sådanne fejl nogle gange fandens svære at finde.

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?

Nu findes der skævbiddere med forskellige snitflader. En skævbidder med
affaset bagskær er mere tilbøjelig til at "støde" benet bagud mod lodningen,
så denne ikke længere er god nok. Anvender man en skævbidder med plan
affaset bagskær, er fænomenet ikke så fremherskende.

Det udelukker i imidletid ikke, at der er krævet andre metoder - bare for en
sikkerheds skyld, og det er jo ikke mindre væsentlig i forbindelse med mil.
specificerede krav.

I tilfælde af masseproduktion saves de for lange ben jo også af, så faren
for senere driftsforstyrrelser er minimeret bedst muligt. Til gengæld er der
jo nok en ekstra omghyggelig efterkontrol med mikroskob etc., da der jo
samtidig kan vise sig problemer med gennempleteringen i flerlagsprint.
KHJ

Re: benformerværktøj til dil kredse, hvordan ser de ud?
lodningen,
en
mil.

Som sagt er det ikke "for en sikkerheds skyld" - den væsentligt kortere
levetid er påvist....

der

Som sagt før lodder man (i hvert fald der jeg har været) igen efter saven!

Mvh.
 Anders