Benforbindelser på et Hella Relæ

Det lugter godt nok af bil, men mon ikke nogen kan svare.
Jeg skal have lave lidt fiks fakseri med et relæ, men kan ikke huske
hvordan det er man gør.
På relæet er der 4 ben. 30    85    86 og 87, relæet skal fungere
således monteret på en scooter:
Når tændingen afbrydes på scooteren, skal relæet gerne give 12V +
eller - til en alarm, hvordan forbinder jeg lige det?
Det er nemlig en alarm som ikke er fjernbetjening til, og ligefrem sætte
en kontakt til at tænde og slukke alarmen med, er ikke lige så smart. På
den måde at hver gang man slukker scooteren, så aktiveres alarmen, må da
være det optimale.

Henning Lund
Re: Benforbindelser på et Hella Relæ
Hej!

Du må kunne få lidt ideer/oplysninger fra:

http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/taagelygter_volvo/taagelygter.htm

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Hej Henning,

Ned hos T-Hansen og køb dette relæ (så kører det for dig!)
http://www.thansen.dk/product.asp?c28%1434606&n51%7689648&pn80%0668797

Dette relæ vil gøre dig i stand til at lave det du ønsker, men om det er det
optimale rent
tyverimaææsigt må du afgøre!

Hvis du kigger på billedet fra "T-Svansen"  vil du se de forbindelser du
selv nævner, men også et
ben der hedder 87a

(30) forbindes til konstant +12V, evt ved batteriet
(86) forbindes til +12V efter tænding.
(85) forbindes til Stel
(87a) vil så give dig +12V når du afbryder tændingen

Mvh
/Claus

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Mange tak for hjælpen, pokker stå i det med det andet relæ, det var et
jeg havde på lager ;o(

Henning Lund
Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Hej Henning,

Jeg ser du har skabt livlig debat :o)

Hvis du bruger det relæ som jeg foreslog, så har du intet forbrug fra relæet
så længe
din scooter er slukket!

Det er helt rigtigt at et relæ i tændt tilstand bruger meget strøm !
Regn med ca. 170mA @ 12V

Mvh

/Claus

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Hvor meget strøm trækker sådan et relæ ?

Tænk over, hvor længe den kan stå, inden batteriet er tomt.

Prøv at montere alarmen mellem +12 volt og tændingen. Når du slår
tændingen fra, trækker den til stel gennem forbrugskomponenter.

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

oh det ved jeg ikke.

Mellem +12volt og tændingen, hvordan skal det forståes, alarmens print
har en + og en - tilslutning som alle andre ting.
Hvad mener du med den trækker strøm gennem forbrugskomponenter?

Henning Lund
Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Jep, + tilslutningen sættes til 12V på batteriet og - til tændingen

Når du slår tændingen til, er der en række komponenter der får 12 volt.
På den anden side af disse komponenter er der -. Hvis strømforbruget af
disse komponenter er væsentligt højere end alarmens, vil det virke fint.

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

- til tændingen mener du da - på tændingskontakten, jeg har lidt svært
med at fatte pointen.

Den er jeg med på, men det er minimalt på en scooter, der er ikke meget
strømforbrug når tændingsnøglen er drejet.

Alarmens strømforbrug kan du se her:
a.. on/standby: 120µA
a.. alarm working: 50mA

Henning Lund
Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Nej, der hvor der kommer + 12 volt ud af når tændingen er slået til.

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Hvis jeg forstår det rigtigt skal alarmens + kobles til batteri +
alarmens - til tændingskontaktens +

sker der ikke det at alarmen futter af når tændingsnøglen drejes til on,
da der da kommer + til + og + til - på alarmen? Det synes jeg lyder
meeeget farligt
Egentligt sært med det relæ jeg omtalte før, jeg kan ikke finde det
meste på nettet om hvor meget strøm det bruger i sig selv?

Henning Lund
Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Hvis jeg husker rigtigt med et sådan Hella relæ er det ikke det mest strøm
økonomiske.
Jeg vil tro at det kan køre under et døgn på dit batteri inden det er tomt.
Mener at huske at der bruger over 150 mA ved 12 volt

Benny

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Nej da, det var dælme da meget sådan en fyr bruger

Henning Lund
Re: Benforbindelser på et Hella Relæ
Henning Lund skrev:

Der var en som nævnte noget med en slags diode der kunne bruges istedet,
er der nogen som er klar over hvad det er for en, og hvor stor
strømforbruget er på den type.

Henning Lund
Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Ja

Nej, det er der tricket ligger. For så vil der være 12 volt minus 12
volt er lig nul volt til alarmen og så er den slukket.

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Hehe du lyder overbevisende, måske er det sund logik for høns, jeg synes
bare jeg får nervøse trækninger ved tanken ;o)

Henning Lund
Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Okay, sæt minus på alarmen til minus og plus på alarmen til minus, det
vil du vel ikke have skrupler ved ??

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Overhovedet ikke, men så har jeg et problem.

Mvh
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ snipped-for-privacy@lite.dk

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Nej, jeg viste bare at du er bange for plus og plus, men ikke minus og
minus, selvom det giver det samme (nul volt).

Re: Benforbindelser på et Hella Relæ

Ok Klaus, nu er alarmen næsten færdig, skal bare lige have monteret en
7810 spændingsregulator, så skal det afprøves, jeg tager lige
pulverslukkeren med for en sikkerheds skyld ;o)

Henning Lund