Benforbindelse på 2SD786

Er der nogen der kan fortælle benforbindelsen på 2SD786 (og også 2SB737, men
går ud fra de er ens).
Har tjekket alldatasheet, men jeg fatter minus af det ene japanske blad der
er at finde :/

Mvh
Morten

Re: Benforbindelse på 2SD786
for begge typer:

b-c-e set fra bunden, flad side mod dig selv.
hvis det er den hustype du har, findes osse i en der er flad på begge
sider(kun 2sd786), så er det det samme, bare du har den side benen
sidder tættest på mod dig selv.
mvh Erik

Re: Benforbindelse på 2SD786

Tusind tak!

Jeg har nu ikke nogen, det er det der er problemet! :o)
Jeg tænker nemlig på at lave superbufferkonstruktionen i High Fidelity og i
stedet for at sidde og reverse engineer printet.. Altså med mindre jeg da
ikke bare laver den på et stykke universalprint :)
Jeg tænker nu bare på at komme BC550/60C i over hele linien istedet (som
indgang sidder BC413/15C), med mindre andre har andre forslag, og derfor var
det rart lige at kende forbindelserne :)

Jeg har nemlig et par gamle rørforstærkere (Bofa monoblokke) med skyhøj
følsomhed og jeg har en passiv forforstærker jeg har lavet. Problemet er
bare... 10 kOhm potentiometer, det lyder fint og med tilpas lav
udgangsimpedans - problemet er at bruger jeg en stationær kilde (bærbare er
altid noget lavere), så skal man ikke dreje ret meget på volumen før
head-banging niveau nås, hvilket betyder at man skal regulere i et område,
de første få mm, hvor poteniometret er meget uens i styrke (mellem
kanalerne, det er et ALPS af de bedre, dog ikke blå). Laver jeg noget extra
dæmpning bliver udgangsimpedansen for høj... Så bliver lyden lidt tynd i
det. Så jeg kommer nok ikke uden om noget buffer. Så er spørgsmålet bare om
jeg skal lave HF's superbuffer eller en opamp koblet som buffer. Umiddelbart
hælder jeg mest til HF's, det virker mest high-end rigtigt :o) Problemet er
bare udgangstransistorerne (2sd786 + komplimentær) - de er ikke til at
skaffe, udgik af produktion for længe siden.

Altså, det jeg vil lave er en for"forstærker", bare med dæmpning :-p

Mvh
Morten

Mvh
Morten

Re: Benforbindelse på 2SD786
2sd786= bc414, bc550
2sb737=bc416, bc560
hælder jeg mest til HF's, det virker mest high-end rigtigt :o) Problemet er
Forstærker der dæmper? hvad med et dæmpningsled i stedet?

mvh Erik

Re: Benforbindelse på 2SD786 [buffer!]

Hej Erik

Bredt fortolket mener han at spE6%ndingsforstE6%rkningen er 1 gang eller =

lidt mindre - f.eks. 0,99 gange.

Desuden en ukendt strF8%mforstE6%rkning >> 1. Hvor ">>" i elektronik20%
sammenhE6%nge betyder meget stF8%rre - f.eks. stF8%rre end 10 gange.

En forstE6%rker med sE5%danne egenskaber, kaldes en buffer.

mvh/Glenn

Re: Benforbindelse på 2SD786 [buffer!]

jo jo er fuldt ud bekendt med disse begreber. Altså en enittefølger med
stor Zin og lav Zout. Piece of cake. Men nu var jeg jo nysgerrig efter
at vide hvorfor man havde det problem med et potmeter i indgangen. Ku
være man sku ha valgt et logoritmisk.
mvh Erik
ps håber der bliver fulgt op på det

Re: Benforbindelse på 2SD786 [buffer!]

Jo altså ser du... Det er logaritmisk(!), men disse gamle effekblokke er
bare extremt følsomme og når man så kommer med en CD el. DVD afspiller der
giver noget i retning af 1-2 v rms ud, så skal potentiometret knap nok røres
før hyggeniveau nås - men der er så langt nede, at de færreste, hvis ikke
alle potentiometre vil have problemer med højre/venstre præcistionen.
Potentiomeret er et ALPS RK18 D-kurve (altså direkte beregnet til
volumekontrol), men om jeg bruger et Noble bliver det ikke meget bedre af,
det er simpelthen for langt nede det skal stå til at præcitionen kan holdes.

Mvh
Morten

Re: Benforbindelse på 2SD786 [buffer!]

hmmm så er det jo for stort indgangs signal. Lad mig nu lige høre: 1,
skal du have en buffer af hensyn til impedansen? 2, hvorfor ikke bare
dæmpe signalet? et par modstande ødelægger sku da ikke din rørlyd

Re: Benforbindelse på 2SD786 [buffer!]

Nej, for at drive signalkablet. Ved højere udgangsimpedanser betyder
kapacitansen i kablet en pæn del - og så er det pludselig ikke voodoo der
gør forskellen mellem forskellige kabler.

Det er så det jeg har gjort nu. Men til forskel fra tidligere dæmpet i
monoblokken fremfor i forforstærkeren - det kan godt høres - til positiv
side!

Men derfor kunne jeg nu godt tænke mig at prøve bufferen, for så kan man jo
pludselig mindske indgangsimpedansen på monoblokkene yderligere - eller
dæmpningen kunne foretages før bufferen. Der er mange muligheder og de giver
hver deres lydmæssige egenskaber - jagten går ud på at finde det mest
optimale ;) Nej, jeg tror ikke på voodoo, men om man foretager dæmpningen
før kablet, som derved drives af høj udgangsimpedans eller den foretages i
forstærkeren, altså efter kablet gør altså en stor forskel!

Mvh
Morten

Re: Benforbindelse på 2SD786 [buffer!]

Har du overvejet en stepattenuator, altså en dobbelt omskifter med
rigtig mange stillinger og en kæde af faste modstande så du opnår den
ønskede tracking fra første trin? - Volumekontrollen f.eks. lavet sådan
i den gode gamle Sentec SC8 forforstærker?
Du kan også lave det meget simpelt med et kraftigt dæmpeled i indgangen
til dine storsignal signalkilder?

/Lars

Re: Benforbindelse på 2SD786 [buffer!]

Ja, det har jeg overvejet. Problemet er bare at finde nogen med
tilstrækkeligt antal step. Men ok, det er ikke noget jeg har gjort det i, så
det kan godt være 20 el. 24 eller hvor mange det nu lige er til at finde er
tilstrækkeligt.

Ja, eller som jeg har prøvet nu - inde i monoblokkene. Jeg har kun moderne
storsignalkilder som DVD, CD, DAB/FM tuner og iPod MP3 afspiller
(linieudgang i docken, næsten på CD styrke). Selv tunere nu omdage har jo
output som en CD afspiller ;)

Mvh
Morten

Re: Benforbindelse på 2SD786 [buffer!]
Hej Morten

Hvorfor ikke lave selve indgangstrinnet i dine rørforstærkere om til buffere
istedet, det er den mest direkte løsning.

Mvh Max

Re: Benforbindelse på 2SD786 [buffer!]
Hej Max

Jo, det er det jo nok :O)

Problemet er at jeg kan ohm lov og det går som regel også helt efter bogen
når jeg skal finde erstatningstransistorer når ét eller andet er brændt af
og jeg kan også tjekke om noget er i overensstemmelse med et diagram, men
derudover så begynder mine evner at svigte (elektronik er ej mit arbejde).
Når det kommer til at foretage andre ændringer på rørkonstruktioner end
skift af slidte komponenter og rør (og foretage justeringer, f.eks. bias,
hvis konstruktionen kræver det), så er jeg helt stået af ;)

Mvh
Morten

Re: Benforbindelse på 2SD786 [buffer!]

rigtig
gode

er

En annen mulighet for å få nøyaktig kanalbalanse og god demping, er å bruke
et liniært potmeter, som paralellkobles med en motstand fra sleper til jord.
Jeg kan anbefale Bourns serie 91. Et logaritmisk potmeter har ca 1/10 del av
verdien sin på midten. Om man bruker et 100 kOhms liniært pot, og henger en
motstand på 5k6 fra sleper til jord, så har man noe som er betraktelig bedre
enn et unøyaktig logaritmisk pot, hvor jeg har sett 3 db kanalforskjell i
enkelte posisjoner. Et dempeledd kan da utføres med en seriemotstand. Dette
virker helt fint om du har korte ledninger. Du kan jo selv regne på cut off
frekvensen med en kabelkapasitet på 100 pf.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Benforbindelse på 2SD786
Hej Morten

Jeg har lavet nogle stykker med BC337 og BC338 i udgangen og
de køre rigtigt fint.

Ps: Jeg har en printfilm af originalen, den må du få hvis du kan
bruge den.

Mvh Max

Re: Benforbindelse på 2SD786
Hej Max

OK, tak for tippet. Tror du de er bedre end BC550/60? Egentlig tror jeg ikke
de er så kritiske, men ved selvfølgelig ikke hvad andre siger.

Tak for tilbuddet, men med mindre det er færdige print, bliver det nu ikke
aktuelt. De print er jo intet problem at tegne i hånden ;) Og har heller
ikke en lyskasse, så det giver sig selv :o) Når jeg laver elektronik så er
det været færdige print eller håndtegning ;)
Men for sjov skyld, så har jeg nu prøvet at lave en dæmpning inde i
forstærkerne. 5,6 kOhm og 18 kOhm (5,6'eren på stel) giver vist en meget
passende dæmpning. De værdier er tilpas små til at holde (er det Johnson-?
det hedder) støjen nede, men samtidig store nok til tilsyneladende at kunne
drives af en passiv pre på 10 kOhm - vel at mærke uden at lyden bliver flad
pga. signalkablets kapacitans ;)
Men tror nu jeg skal prøve en aktiv buffer alligevel, det kan næsten kun
blive endnu bedre :)

Mvh
Morten

Re: Benforbindelse på 2SD786

skal jeg regne på det må jeg vide noget om ind og udgangsimpedans, ka
sagtens lade sig gøre, et diagram ville vøre godt
mvh Erik

Re: Benforbindelse på 2SD786
Hej Erik

Nu ved jeg ikke lige hvad du har i tankerne, men går ud fra det er diagram
til bufferen du vil have. Den kan du hente her:
http://brian.nr6.dk/Superbuffer.zip

Ang. potentiometret, så er det 10 kOhm og indgangsimpedansen på monoblokkene
er 56 kOhm originalt og 23,09 kOhm med min eksperimentelle spændingsdeler,
da den oprindelige modstand på 56 kOhm er bibeholdt.

Altså:

+ ------

       18 k

       |---------------- -> til kontrolgitter (jep, indgangen er en pentode)
via 1,2 kOhm
       |      |
       5,6 k  56 k
       |      |
0 ---------------------- -> Stel

(Håber din newslæser som min er sat til fixed width font :o)

Vil du have diagram til forstærkeren må du lige sige til, så mailer jeg det.

Mvh
Morten

Re: Benforbindelse på 2SD786
Hej Morten

Hele artiklen er her http://www.sandcastle.dk/Artikler/Superbuffer.pdf

Mvh Max

Re: Benforbindelse på 2SD786
Hej Max

Tak for det!

Det var nu hele artiklen jeg linkede til ;)
Men den der udgave er da klart en noget pænere version!

Mvh
Morten

Site Timeline