Benforbindelse på 2SD786

Hej

Er der nogen der kan fortælle benforbindelsen på 2SD786 (og også 2SB737, men går ud fra de er ens). Har tjekket alldatasheet, men jeg fatter minus af det ene japanske blad der er at finde :/

Mvh Morten

Reply to
Morten

for begge typer:

b-c-e set fra bunden, flad side mod dig selv. hvis det er den hustype du har, findes osse i en der er flad på begge sider(kun 2sd786), så er det det samme, bare du har den side benen sidder tættest på mod dig selv. mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Tusind tak!

Jeg har nu ikke nogen, det er det der er problemet! :o) Jeg tænker nemlig på at lave superbufferkonstruktionen i High Fidelity og i stedet for at sidde og reverse engineer printet.. Altså med mindre jeg da ikke bare laver den på et stykke universalprint :) Jeg tænker nu bare på at komme BC550/60C i over hele linien istedet (som indgang sidder BC413/15C), med mindre andre har andre forslag, og derfor var det rart lige at kende forbindelserne :)

Jeg har nemlig et par gamle rørforstærkere (Bofa monoblokke) med skyhøj følsomhed og jeg har en passiv forforstærker jeg har lavet. Problemet er bare... 10 kOhm potentiometer, det lyder fint og med tilpas lav udgangsimpedans - problemet er at bruger jeg en stationær kilde (bærbare er altid noget lavere), så skal man ikke dreje ret meget på volumen før head-banging niveau nås, hvilket betyder at man skal regulere i et område, de første få mm, hvor poteniometret er meget uens i styrke (mellem kanalerne, det er et ALPS af de bedre, dog ikke blå). Laver jeg noget extra dæmpning bliver udgangsimpedansen for høj... Så bliver lyden lidt tynd i det. Så jeg kommer nok ikke uden om noget buffer. Så er spørgsmålet bare om jeg skal lave HF's superbuffer eller en opamp koblet som buffer. Umiddelbart hælder jeg mest til HF's, det virker mest high-end rigtigt :o) Problemet er bare udgangstransistorerne (2sd786 + komplimentær) - de er ikke til at skaffe, udgik af produktion for længe siden.

Altså, det jeg vil lave er en for"forstærker", bare med dæmpning :-p

Mvh Morten

Mvh Morten

Reply to
Morten

2sd786= bc414, bc550 2sb737=bc416, bc560 hælder jeg mest til HF's, det virker mest high-end rigtigt :o) Problemet er

Forstærker der dæmper? hvad med et dæmpningsled i stedet?

mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Hej Morten

Jeg har lavet nogle stykker med BC337 og BC338 i udgangen og de køre rigtigt fint.

Ps: Jeg har en printfilm af originalen, den må du få hvis du kan bruge den.

t=20

=20

met er

at=20

:-p

Hej Erik

Bredt fortolket mener han at sp=E6ndingsforst=E6rkningen er 1 gang eller =

lidt mindre - f.eks. 0,99 gange.

Desuden en ukendt str=F8mforst=E6rkning >> 1. Hvor ">>" i elektronik=20 sammenh=E6nge betyder meget st=F8rre - f.eks. st=F8rre end 10 gange.

En forst=E6rker med s=E5danne egenskaber, kaldes en buffer.

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Max

OK, tak for tippet. Tror du de er bedre end BC550/60? Egentlig tror jeg ikke de er så kritiske, men ved selvfølgelig ikke hvad andre siger.

Tak for tilbuddet, men med mindre det er færdige print, bliver det nu ikke aktuelt. De print er jo intet problem at tegne i hånden ;) Og har heller ikke en lyskasse, så det giver sig selv :o) Når jeg laver elektronik så er det været færdige print eller håndtegning ;) Men for sjov skyld, så har jeg nu prøvet at lave en dæmpning inde i forstærkerne. 5,6 kOhm og 18 kOhm (5,6'eren på stel) giver vist en meget passende dæmpning. De værdier er tilpas små til at holde (er det Johnson-? det hedder) støjen nede, men samtidig store nok til tilsyneladende at kunne drives af en passiv pre på 10 kOhm - vel at mærke uden at lyden bliver flad pga. signalkablets kapacitans ;) Men tror nu jeg skal prøve en aktiv buffer alligevel, det kan næsten kun blive endnu bedre :)

Mvh Morten

Reply to
Morten

skal jeg regne på det må jeg vide noget om ind og udgangsimpedans, ka sagtens lade sig gøre, et diagram ville vøre godt mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Hej Erik

Nu ved jeg ikke lige hvad du har i tankerne, men går ud fra det er diagram til bufferen du vil have. Den kan du hente her:

Ang. potentiometret, så er det 10 kOhm og indgangsimpedansen på monoblokkene er 56 kOhm originalt og 23,09 kOhm med min eksperimentelle spændingsdeler, da den oprindelige modstand på 56 kOhm er bibeholdt.

Altså:

  • ------ | 18 k | |---------------- -> til kontrolgitter (jep, indgangen er en pentode) via 1,2 kOhm | | 5,6 k 56 k | |
0 ---------------------- -> Stel

(Håber din newslæser som min er sat til fixed width font :o)

Vil du have diagram til forstærkeren må du lige sige til, så mailer jeg det.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Hej Morten

Hele artiklen er her

jo jo er fuldt ud bekendt med disse begreber. Altså en enittefølger med stor Zin og lav Zout. Piece of cake. Men nu var jeg jo nysgerrig efter at vide hvorfor man havde det problem med et potmeter i indgangen. Ku være man sku ha valgt et logoritmisk. mvh Erik ps håber der bliver fulgt op på det

Reply to
Erik Rasmussen

Jo altså ser du... Det er logaritmisk(!), men disse gamle effekblokke er bare extremt følsomme og når man så kommer med en CD el. DVD afspiller der giver noget i retning af 1-2 v rms ud, så skal potentiometret knap nok røres før hyggeniveau nås - men der er så langt nede, at de færreste, hvis ikke alle potentiometre vil have problemer med højre/venstre præcistionen. Potentiomeret er et ALPS RK18 D-kurve (altså direkte beregnet til volumekontrol), men om jeg bruger et Noble bliver det ikke meget bedre af, det er simpelthen for langt nede det skal stå til at præcitionen kan holdes.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Hej Max

Tak for det!

Det var nu hele artiklen jeg linkede til ;) Men den der udgave er da klart en noget pænere version!

Mvh Morten

Reply to
Morten

hmmm så er det jo for stort indgangs signal. Lad mig nu lige høre: 1, skal du have en buffer af hensyn til impedansen? 2, hvorfor ikke bare dæmpe signalet? et par modstande ødelægger sku da ikke din rørlyd

Reply to
Erik Rasmussen

Har du overvejet en stepattenuator, altså en dobbelt omskifter med rigtig mange stillinger og en kæde af faste modstande så du opnår den ønskede tracking fra første trin? - Volumekontrollen f.eks. lavet sådan i den gode gamle Sentec SC8 forforstærker? Du kan også lave det meget simpelt med et kraftigt dæmpeled i indgangen til dine storsignal signalkilder?

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Nej, for at drive signalkablet. Ved højere udgangsimpedanser betyder kapacitansen i kablet en pæn del - og så er det pludselig ikke voodoo der gør forskellen mellem forskellige kabler.

Det er så det jeg har gjort nu. Men til forskel fra tidligere dæmpet i monoblokken fremfor i forforstærkeren - det kan godt høres - til positiv side!

Men derfor kunne jeg nu godt tænke mig at prøve bufferen, for så kan man jo pludselig mindske indgangsimpedansen på monoblokkene yderligere - eller dæmpningen kunne foretages før bufferen. Der er mange muligheder og de giver hver deres lydmæssige egenskaber - jagten går ud på at finde det mest optimale ;) Nej, jeg tror ikke på voodoo, men om man foretager dæmpningen før kablet, som derved drives af høj udgangsimpedans eller den foretages i forstærkeren, altså efter kablet gør altså en stor forskel!

Mvh Morten

Reply to
Morten

Ja, det har jeg overvejet. Problemet er bare at finde nogen med tilstrækkeligt antal step. Men ok, det er ikke noget jeg har gjort det i, så det kan godt være 20 el. 24 eller hvor mange det nu lige er til at finde er tilstrækkeligt.

Ja, eller som jeg har prøvet nu - inde i monoblokkene. Jeg har kun moderne storsignalkilder som DVD, CD, DAB/FM tuner og iPod MP3 afspiller (linieudgang i docken, næsten på CD styrke). Selv tunere nu omdage har jo output som en CD afspiller ;)

Mvh Morten

Reply to
Morten

Hej Morten

Hvorfor ikke lave selve indgangstrinnet i dine rørforstærkere om til buffere istedet, det er den mest direkte løsning.

Hej Max

Jo, det er det jo nok :O)

Problemet er at jeg kan ohm lov og det går som regel også helt efter bogen når jeg skal finde erstatningstransistorer når ét eller andet er brændt af og jeg kan også tjekke om noget er i overensstemmelse med et diagram, men derudover så begynder mine evner at svigte (elektronik er ej mit arbejde). Når det kommer til at foretage andre ændringer på rørkonstruktioner end skift af slidte komponenter og rør (og foretage justeringer, f.eks. bias, hvis konstruktionen kræver det), så er jeg helt stået af ;)

Mvh Morten

Reply to
Morten

rigtig

gode

er

En annen mulighet for å få nøyaktig kanalbalanse og god demping, er å bruke et liniært potmeter, som paralellkobles med en motstand fra sleper til jord. Jeg kan anbefale Bourns serie 91. Et logaritmisk potmeter har ca 1/10 del av verdien sin på midten. Om man bruker et 100 kOhms liniært pot, og henger en motstand på 5k6 fra sleper til jord, så har man noe som er betraktelig bedre enn et unøyaktig logaritmisk pot, hvor jeg har sett 3 db kanalforskjell i enkelte posisjoner. Et dempeledd kan da utføres med en seriemotstand. Dette virker helt fint om du har korte ledninger. Du kan jo selv regne på cut off frekvensen med en kabelkapasitet på 100 pf.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg