Belysningskasse

Hej nørder

Jeg har i et par dage arbejdet med at lave print med belysningsmetoden. En
ganske fin teknik, det tager kun en lille time så står man med at fint to
lags print. Jeg har af sammen grund besluttet mig til at lave en
selysningskasse og en syrebad til privaten.
Syrebadet er lige til, men belysningskassen syntes jeg er lidt mere tricky.
Den jeg har brugt er ca 30*30cm og indeholder 4 stks 15W lysstofrør. Det
giver ca. 2/30 W/cm^2. Nu er UV lysstofrør jo lidt dyre og holder ikke
sæligt længe. Derfor har jeg tænkt på at lave en belysningskasse med dioder.
UV dioder fås for ca 10kr/stk og har et spændingsfald på 3-4V. Normal kan
man afsætte ca 20 mA i en diode, det giver ca 60mW diode. Dvs. en diode per
cm^2, hvis udnyttelsen er den samme som lysstofrørene. Men er den det?
Da de print jeg vil komme til at lave maks er 10x28 cm er der kun brug for
en kasse der har et aktivt område på 280 cm^2. Det giver så 280 dioder og ca
2800 kr i indkøb, så går det smarte nok af det :-) Men vis jeg kunne bruge
PWM til at buste styrker, komme regnestykke til at se anderledes ud. Har
læst i et datablad til en UV diode at den kunne klarer 100mA i en duty cycle
på 1/10. Hvor meget skal jeg regen med at det svare til i RMS Watt? Vis det
er 50 mA ved 3V er det 150 mW. Så skal der kun bruges (280 cm^2 * 2/30
W/cm^2) / 150 mW = 125 dioder. Belysnings tiden i den kasse jeg har arbejdet
med er 3 min, vis jeg skulle bruge den her hjemme kan jeg godt vente 15 min.
Det giver så 25 dioder og 250 kr. Hvad siger I til det? Hvad har jeg
overset? Hvad er nytte effekten på henholdsvis UV rør og dioder?

--
Hilsen Mikkel
------

Jeg købte for nogle år siden et par 30cm rør hos RS components. Jeg
mener de kostede ca 40 kr/stk. Og de fungerer fint endnu.

-så glem alt om at bruge 3000 kr på lysdioder.

Bo //

Re: Belysningskasse
On Thu, 14 Jul 2005 20:10:07 +0200, Mikkel Lund

Men vis jeg kunne

Dutycycle betyder tænd/sluk (firkantkurve), så det giver nøjagtig 1/10 af
lysstyrke ved 100mA.  Hvis det er 5 gangle lysstyrke ved 20mA fås 1/2 af
lysstyrke ved 20mA DC, ikke just givtigt til belysningsformål (men relevant
hvis man multiplekser et display med 10 grupper af LED-er som får strøm
på skift).

Se den anden poster for hvor billige UV rør er.

m.v.h.

Jakob

--
#include <disclaimer>

Re: Belysningskasse
[sniiiip]

Du kan også nuppe den billigste vækstpære i silvan :-)

--
-jens

Re: Belysningskasse
<klip en masse om UV>
Man kan også smutte på det lokale loppemarked og købe en ansigtssol for
30-40kr. Der findes modeller som ligefrem er skabt til at lægge en
(plexi)glasplade i og vupti en belysningskasse til ingen penge.

- Lars

Site Timeline