Belysning med LED - Page 2

Re: Belysning med LED
Hej Leonard,

Netop ikke da :)

Næh, det er der da intet krav om, kun om at man ikke overskrider
hastighedsgrænserne.

Det er jo ligesom når man vågner om morgenen og tænder en lampe *aargh*
Du skal bare have en fader på :)

Fordelen ved rødt lys er at det ikke påvirker nattesynet (stavene), men det
er da ikke godt at se ved hverken rødt, blåt eller anden enkeltfarvelys da
farvegengivelsen naturligvis fordrejes så de inbyrdes kontrastforhold
skifter - gul er nok den bedste enkeltfarve hvis det endelig skal være.
Eksempelvis havde en butikskæde (navnet er ligegyldigt, men det var mest
isenkramvarer) en gang valgt at få trykt stregkoder med røde streger på
hvid baggrund og da deres læsepenne brugte 660nm rød aftastning fik de jo
lidt af et problem idet pennene blot så rødt på rødt.

Overvej hellere en fader :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jo, klippet her fra Bekendtgørelse om detailforskrifter for
motorkøretøjers indretning og udstyr:

10.04
 INSTRUMENTER

10.04.001
 GENERELLE BESTEMMELSER

 (1)
 Påbudt instrument, der skal kunne aflæses under kørslen, skal være
således indrettet og anbragt, at det uden vanskelighed kan aflæses fra
førerpladsen.

 (2)
 Påbudt instrument skal være forsynet med belysning, når køretøjets
påbudte lygter er tændt. Dette gælder dog ikke, når kørelysautomatik
er i funktion. Belysningen eller reflekser herfra må ikke kunne virke
generende på føreren.

10.04.002
 HASTIGHEDSMÅLER

 (1)
 Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen og
skal vise hastigheden i km/t eller m.p.h.

 (2)
 Fartskriver, der opfylder bestemmelserne i pkt. 10.04.001 og
10.04.002 (1), anses som hastighedsmåler.

10.04.020
 BIL

 (1)
 Bil skal være forsynet med hastighedsmåler.

10.04.030
 MOTORCYKEL

 (1)
 Motorcykel skal være forsynet med hastighedsmåler.

10.04.041
 REGISTRERINGSPLIGTIG KNALLERT

 (1)
 Registreringspligtig knallert skal være forsynet med hastighedsmåler.

10.04.320
 SKOLEKØRETØJ *)

 (1)
 Bil til øvelseskørsel skal være forsynet med hastighedsmåler. Såfremt
hastighedsmåleren ikke kan aflæses fra kørelærerens plads, skal der
være monteret en ekstra hastighedsmåler, der viser samme hastighed som
bilens originale hastighedsmåler.

10.04.330
 UDLEJNINGSKØRETØJ

 (1)
 Udlejningskøretøj skal være forsynet med hastighedsmåler, der angiver
hastigheden i km/t.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Belysning med LED
Hej Leonard,

Hmmm, så er der da blevet lavet lidt om siden min grønne ungdom, hvor en af
mine gode venner insisterede på, at en omdrejningstæller var fartindikation
nok på hans kværn (man ved jo hvilket gear man kører i var hans
argumentation) og han havde da af og til livlige diskussioner med den
udøvende magt om emnet, uden at det blev yderligere påtalt vel at mærke.

Personligt ville jeg ikke undvære et speedo, man skal da kunne se hvor
meget for hurtigt man kører ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tjah, nu ved jeg jo ikke hvorlænge det er siden du var grøn og ung :-)
Men jeg mener at det har været sådan siden jeg begyndte at følge med i
de regler, at der så er nogen der har held til at slippe godt fra at
overtræde dem ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Belysning med LED
Hej Leonard,

Grøn i den forbindelse... Det var vel da jeg købte min første MC i 1974 (En
Triumph Speed Twin med fast baggaffel :)
Ung... Det er jeg da stadig ;)

Hmmm, det kunne selvfølgelig være en mulighed, der var jo ikke så specielt
god tilgang til dokumenter dengang som i dag, men jeg mener nu at det kke
var påbudt ud fra diverse diskussioner med Den lange Arm (men de er jo
selvfølgelig heller ikke jurister).

--
Venlig hilsen,
Søren