Belysning med dioder

Hej alle

Jeg overvejer at købe:
20 meter af et LED reblys:
http://www.matronics.dk/Kategori/Husfritid/HaveUdendoers/Ledreblys/Gruppe/12Vdc-LED-Reblys

Dette skal være tilsluttet et batteri som bliver ladet med solceller.

Det skal automatisk tænde når det bliver mørkt (analog komparator med
reference og LDR) (dette kan jeg godt lave, men letteste forslag med
billig og tilgængelig kreds (med hysterese) modtages gerne).

Derudover skal lyset styres vha. et input (evt. bevægelsesføler, men i
starten måske blot en kontakt) så når denne aktiveres stiger
lysintensiteten til maksimal lys i f.eks. 30 sekunder med en stigetid på
1-3 sekunder (og tilsvarende faldtid).

Hvad er LETTESTE og MEST simple løsning til dette? Gode forslag
modtages? Jeg tænker selv en analog løsning!

- Preben

Re: Belysning med dioder

det var nu som ..jeg har lige lavet det du skal bruge . :)

Mit projekt gik ud pE5% at jeg startede med max lys,idet tE6%rsklen til
mF8%rke passeres, sE5% kontrasten mellem lys og skumring var stor.. sE5%
skulle lyset falde til det mindste jeg ku opnE5% ,efterhE5%nden som det
blev sort nat..
jeg ville ogsE5% have at PIR  ikke gav et pludeslig skift ,men kF8%rte op
i intensitet til max.
Jeg har ikke opnE5%et det perfekte.. jeg kan sagtens se E6%ndringerne ,men
de virker ikke sE5% imponerende.som forventet.
PIR  er en fE6%rdig kF8%bt som jeg har fjernet 220v delen fra .
desuden.. i jem og fix er der en 5 meter kE6%de med 220/12 forsyning
ialt 14watt 600-1000 lumen..for 180 kr.
jeg vil godt sende dig en pdf med diagrammet. hvis du F8%nsker det
alex

Re: Belysning med dioder

I Kina kan man købe 5 meter ditto, som er ca. 14 Watt pr. meter, 750-900
Lumen pr. meter, for omkring 200 kr. incl. porto.

De giver et ret godt lys, også i praksis.

Mvh Hauge

Re: Belysning med dioder

gi mig lige en link..men er det ikke sE5%dan at der kommer nE6%sten 300 i
told postgebyr osv ?
alex

Re: Belysning med dioder
Hej

http://www.ebay.co.uk/itm/5M-300-Leds-Warm-White-5050-SMD-LED-Strip-Light-CAR-AUT-/110823364221

Hvis man er uheldig, men det er nu kun 160 kr. + momsen af købsbeløbet.

Mvh Hauge

Re: Belysning med dioder

tak ska du ha...ja jeg husker det nu..prisen . som du siger.. sE5% kan
det enda godt bE6%re med 350 kr max..det er en god lyseffekt der fE5%s for
belF8%bet.
alex

Re: Belysning med dioder

Så forsvandt den - kan ikke finde nogen der sender til DK! Har du et
ebay forhandler-link?

- Preben

Re: Belysning med dioder
Hej

De fleste sender til danmark.

Søg på "5050 5m warm" (uden gåseøjne) og vælg worldwide nederst i
venstre side, og sorter på pris incl. porto, så finder du masser der
sender til danmark.
Du skal bruge ebay.de eller ebay.co.uk hvis du vil have muligheden for
at sortere på prisen incl. porto, måske også andre, men det er dem jeg
bruger.

Jeg har selv købt nogle stykker af disse strips.

5050 er lysdiodetypen, 5m er længden og warm er farven (varm hvid).
Vælg eventuelt at skrive "300" i søgningen, det er 300 lysdioder pr. 5
meter, nogle typer er kun med 150 pr. 5 meter, selvom man kun sparer 20
kr/5 meter.

Nogle typer er vandtætte indstøbt i epoxy. Andre typer er i en flad
silicone-slange, mens andre kun er den tynde film som dioderne er loddet
fast på, altså 100% skrøbelige )som dem fra Jem & Fix).
Vælg epoxy-typen, de er kun 10-20 kr. dyrere end dem der intet
beskyttelse er på.

Mvh Hauge

Re: Belysning med dioder

Hej Alex

Jeg tror godt jeg vil have et diagram, men aller helst vil jeg først
gerne lige høre hvordan du har opbygget det (i de store træk):

Bruger du PVM til dioder?
Har du modulopbygget det? Altså separat lyssensor med input, separat
lysstyring, lysmåling osv?

- Preben

Re: Belysning med dioder

JA...LDR styrer nogle opamp..een som tE6%nder for det meste af
kredslF8%bet ,nE5%r det er skumring. samt en savtand/firkant
som LDR E6%ndrer pw med lyset.  tilsidst en FET som E5%bner for led
strF8%mmen som er pwm ,i source en begrE6%nser for max strF8%m.
..meget simpelt. men jeg tE6%nker mere at du kunne bruge det som
grundlag og forbedre det.. sE5% kunne jeg fE5% en bedre version fra
dig ... ja og en PIR blev skrE6%llet og denne forsynes sE5% med 12 volt
fra mit print.. relE6%udgangen fra denne pir gE5%r sE5% ind pE5% printet og
skruer pusle   ...bredden op nE5%r der kommer folk forbi.
det hele er pE5% et 10x 8 print,hvor PIR er monteret ogsE5%.. men det sku
jeg ikke ha gjort for det er ikke sE5% let at fE5% afstanden til at virke
sE5% godt nE5%r man selv vil montere vinduet med linser igen.. sE5% der
ville jeg nok have sat pire.. enheden op for sig selv med tre
ledninger til mit print.
hvis du vil ha diagram og print ..send lige din mail adresse.. eller
gE5% til printcon.dk og skriv mail hertil ..sE5% er der da ingen der ser
din mailadresse...
alex

Re: Belysning med dioder

Jeg prøvede at skrive en mail til dig, men jeg ved ikke om du har fået den.

Ellers prøv min gmail:
prebenh [snabela] gmail [prik] com

(det kan jo også være spam filteret der har fanget din mail, hvis du har
sendt mig noget)

- Preben

Re: Belysning med dioder

jeg har sendt en mail med 3 pdf.. din mail var i min junk
hilsen
 alex

Re: Belysning med dioder

Tak for det - jeg har kun lige nået at tage et hurtigt kig på det.
Umiddelbart kan jeg ikke lige overskue det analoge kredsløb før din
trekant-generator.
Umiddelbart ville jeg mene der bør laves en forbedring med en adder
mellem signalet fra LDR'en og PIR'en, men hvordan har jeg ikke lige
overskuet endnu!
Hvor "velgennemtænkt" er løsningen du har foreslået?

- Preben

Site Timeline