Belastningstest af forstærkere?

Jeg går med tanker om at lave et udstyr til belastningstest af forstærk
ere.
Man kan jo sagtens arrangere sig med en flok belastningsmodstande og så m
åle over disse. Fx. 8 ohm i parallel og eller serie, men modstande til 50
 og 100W er næsten umuligt at betale og så fylder de meget.
Derfor har jeg kigget lidt på konstantstrømsgenerator m. FET, men det e
r jo mere hvis der er behov for variabel last. Jeg har brug for at forstæ
rkerne ser ind i fx. 4, 8 og 16 ohm
Er her et lyst hoved der har en god ide?
På forhånd tak

Børge

Re: Belastningstest af forstærkere?

Tja, hvad med:

http://www.eetimes.com/design/power-management-design/4009609/Electronic-rheostat-provides-decades-of-load-resistance

Og så lige rette værdierne lidt til, måske?

--
Anders C

Re: Belastningstest af forstærkere?
Hej Børge

Nu skal det jo fylde lidt for at brænde 100 Watt af, men du kan da ikke
klage over prisen når du på eBay kan købe 8 Ohm 100 Watt modstande,
i metalhus så de kan skrues på en køleplade, til 30 kr. stykket, gratis
leveret.

Max

Re: Belastningstest af forstærkere?
atis

Hej Max!
Tak for dit svar. Hvorfor havde jeg ikke tænkt så langt. Jeg havde kun
kigget hos Elfa og RS. Med de priser er det den enkleste måde at lave det
 på.
Begge kanaler kan klares med 4 stk 8 ohm ialt.

M.v.h.

Børge

Re: Belastningstest af forstærkere?
Hejsa,

Nedsænk din grønne 5W trådviklede modstand i et glas vand, så holder den
gladeligt til +400W.
Når vandet koger er det the-tid.

/Claus

[...]
Jeg har da lavet en dummyload på 4 x 32 Ohm (50W) i parallel + ditto for
stereo monteret på en køleplade (ca. A5 størrelse) med en 120X120
ventilator. Den har da hidtil overlevet 2*5-600 W. Sværere er det altså
ikke.

--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)

Re: Belastningstest af forstærkere?
Elsupply sælger 50 watt modstande til 29,- stykket
mvh
Ole

"Børge Larsen"  skrev i meddelelsen

[...]

Hej Ole

Dine indlæg er temlig forvirrende, må jeg ikke anbefale
dig og læse lidt om bl.a. citatteknik her

http://www.usenet.dk/?side=citatteknik

Max

Site Timeline