Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???

Hejsa,

    Hvis nu jeg gerne vil belaste en forsyning sådan at jeg kan tjekke hvor
effektiv den er... hva gør man så ??

    Det drejer sig om 5V 30A ... og indtil nu har jeg brugt halogenpære ...
men der skal satme bruges mange, når de største jeg kan få fat i er på 50W
:(

    Så er der en bedre metode til dette ??? som også er nogenlunde betalelig
for en usel fusker som mig :)

    VH
    Lars Molnit

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???

hvor
betalelig

Kommer an på hvor lang tid du ønsker at belaste.

Modstandstråd i vand/olie kan være en rimelig god belastning og tåle ret
meget og endnu mere hvis du bruger rindende vand.

Selvfølgelig kan du også bare købe effektmodstande, der kan tåle det.

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???
hvor
betalelig

Hej Lars

Det nemmeste er vel hvis du kan finde nogle effektmodstande og enten
parallel- eller seriekoble dem. Men skal du ug og købe dem kan det
selvfølgelig godt løbe op. Du skal også lige tænke på at du skal have afsat
150 W som varme, og det er faktisk en del. Der findes nogle typer modstande
der kan spændes fast på køleplader, men de er vist også ret pebrede. Hvor
længe skal du have det til at køre?

Hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???

"Lars Hjortø"
afsat
modstande

    Det skal stå i ca. 20 min... altså så jeg kan få en stabil måling.

    Som det er nu har jeg fundet 2 stks. grante skydemodstande der kan klare
8A hver, så dem i parallel burde klare de 16A ... og jeg har halogenpære sat
op til at æde ca. 11A ... men jeg er i tvivl om de skydemostande kan stå for
det.

    Men det ser sjovt ud med et halogen sæt hængt op med 15 stks. pære :)
hæhæ

    VH
    Lars Molnit

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???

-cut-

Jeg skulle belaste 12V 150A med halogen. Brugte ihverfald 50 stk.
halogenpære på en stor stål-wire i loftet, DET var voldsomt! Brugte bl.a.
nogle gamle forlygte pære (H4) som belastning. Fik dem gratis fra en
ophugger. Også en mulighed. Ellers effektmodstande med indbygget vandkøling,
men pyha dyrt.

Mvh. Michael.

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???
Hej Moller

for

Jeg lavede engang en til at teste bly akkumulatore med, for at se om de gik
i knæ ved strømmen til en starter.

Meget simpelt og billigt.

En firkantet træplade på ca. 1x1 m. en tilsvarende asbest plade (tømrene
bruger
dem til at sætte op under tagudhæng), en masse stålbånd af den slags man
bruger til at spænde omkring når man pakker, skruer og stag.

Skruer og stag monteres sådan at man kan spænde båndet op i zig zag
på pladen, længden på båndet afgøres ved at måle sig frem. Bor huller
i båndet så du kan spænde nogle kabelsko fast til det.

Mvh Max

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???
hvor
betalelig

Du skal bruge 166mOhm. Kobber har 17.5mOhm/m2/m - så brug 9.5meter 1mm2
ledning......... - og smid det i en spand

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???

Skal der ikke stå: og smid det i badekarret ? ;-)

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???

Nå jo - men det hjælper jo heller ikke meget hvis man ikke fylder vand i.....

/Klaus

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???

Ah, så er der heller ikke værre det er kun 150W det varmer da kun som to 75
W pærer

med 1l vand stiger temperaturen ca 2°C/min så det varer lidt før kaffen er
klar.

Tænk på en 2kW elkedel der koger 1l på 4 min., så det passer nok meget godt

--
/carsten

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???

Husk at der skal vand i spanden, og at de tilledninger, der IKKE er i vand
bliver varme.

En anden ting: Du skal have en præcis målemodstand til at måle strømmen i
kredsen med. Og det gå ikke bare at måle over 10 cm af kobberlederen. Kobber
har en modstandsændring på ca 0.5% pr grad (afhængigt af legering). En
temperaturstigning på f.x 30 grader er altså noget, der virkelig ændrer
modstanden.

Bo //

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???
Hej Moller,

betalelig

Tja, de gange hvor jeg har haft brug for sådan noget belastning, anvender
jeg blot en ganske almindelig grøn 5W trådviklet modstand, nedsænket i
passende mængde vand.

- Har engang testet en 2*400W forstærker på denne måde, hvor der blot var
monteret een 5W vandkølet modstand på hver kanal.

Well, modstanden holder nok ikke i 20 år, men til indkøbsprisen går det
sikkert også nok med oftere udskiftning..?

Hint: Hold tilledningerne til modstanden så lange som muligt - korte
tilledninger kan medføre at lodningerne mellem modstand og tilledning
smelter...

/Claus

Hvis du vil have passivt kølede modstande kan jeg hjælpe med værdier fra
0R47 - 100R i 10W og 20W udgaver... (Ja, ja, jeg ved godt det ikke er et
salgsforum...)

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???

Hvad med at lave en opstilling på en køleplade med f.eks.en række 2N3055 i
paralel og en styretransistor, så kan du bruge en mindre potmeter som
strøregulator.

Skal selv igang med at lav sådan en, kan blot ikke huske hvor jeg har lagt
byggebeskrivelsen til den.

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup

Kan du ikke finde den, så tror jeg jeg har en kopi af den bette Søren
lavede.

Mvh Max

Re: Belastning af lidt støre strømme.... nogen bud ???
Hej Hans,

Nej ellers tak du, jeg klarer mig med mine 5W trådviklede modstande.....

- Men måske Moller kan bruge din opstilling ??

/Claus

Site Timeline