Begyndersp. om LED og modstande

Jeg ved det godt. Jeg er den type, som får ting til at virke efter
trial-and-error metoden. Ofte virker det jeg laver, men uden den
teoretiske baggrund kan jeg hverken forklare hvorfor eller garantere
hvor længe det virker. Her er mit spørgsmål:

Jeg skal drive en række LED dioder med 12V. Det er min antagelse (det
bekræfter producenten) at hver diode kræver 3V 20mA. Så tænker jeg:

Jeg kan smide min 12V strømforsyning til 4 serieforbundne LED's og så
virker det. Efter at lave opstillingen har jeg opnået proof of concept.

Så bliver jeg tudet ørerne fulde af "husk nu formodstande og
konstantstrøm" etc. Hvorfor?

Ovenstående er egentlig det faktiske spørgsmål. Jeg er opvokset i troen
på, at en strømforsyning gerne må kunne levere en milliard ampere,
selvom et kredsløb kun bruger den ene af dem. Det er spændingen, der er
væsentlig. Men tager jeg fuldstændig fejl?

Hvad er det værste, der kan ske ved ikke at bruge formodstande,når jeg
arbejder med lysdioder?

Vh
Rack

Re: Begyndersp. om LED og modstande

Ja du tager fejl, fordi lysdoder er strømstyret og ikke spændingsstyret,
derfor skal du have fx. en modstand i kredsen. Men måske din strømforsyning
er så blød at den i sig selv begrænser. Prøv at måle strømforbuget i diode
kredsen.

Børge

Re: Begyndersp. om LED og modstande

som børge skriver så er en diode spændings styret. men en diode har også en
dynamisk modstand. den modstand ændrer sig med strømmen og tempraturen. så
derfor skal man huske en formodstand. har du målt hvor meget strøm der
trækkes ? Det er den dynamiske modstand der sørger for at dioderne
sandsynligvis ikke er døde endnu.
jeg ville demontere en diode og montere en modstand på mellem 100 og 150 ohm

Jacob

Re: Begyndersp. om LED og modstande
@dreader1.cybercity.dk:

En lysdiode lukker ikke strøm igennem før spændingen over den har nået et
vist niveau; i dit tilfælde 3 Volt. Til gengæld lukker den helt op når
spændingen er nået, og hvis du ikke har en modstand til at begrænse
strømmen vil lysdioden straks brænde af.

I den opstilling du beskriver kan der ske en af to ting: Enten er
spændingen lidt for lav til at åbne lysdioderne, eller også er spændingen
stor nok til at mindst en af dem brænder af.

Hvis du sætter to lysdioder i serie med en formodstand, så skal
modstanden levere 10 mA ved (12-3-3)=6 Volt. Det vil sige at modstanden
skal være 600
Ohm. Du kan også sætte tre lysdioder i serie og bruge en modstand på 300
Ohm, men så er din opstilling efterhånden meget følsom for
spændingsudsving.

Der findes i øvrigt lysdioder med indbygget formodstand; det er måske
sådan nogen du har.

mvh.
Erik Klausen

Re: Begyndersp. om LED og modstande
  > En lysdiode lukker ikke strøm igennem før spændingen over den har
nået et

Det jeg faktisk har i tankerne at lave er følgende:

Jeg vil lave en klods med 3 stk. af følgende dioder sat i serie:
http://www.led1.de/shop/product_info.php?products_id86 %

Specifikationsmæssigt ser de ud til at trække 3,4V 20mA

Klodsen skal fødes med 12-14V fra en strømforsyning der kan levere 10A.
Det skal nemlig være muligt at koble mange klodser sammen.

Som jeg regner ud skal der spændingsreguleres således:

12V - 3x3,4V = 1,8V

Jeg kan ikke lige gennemskue hvilken modstand der skal på, for når jeg
regner med formlen U = R * I så kender jeg U, men er I så 3 x 20 mA
eller hvad?

Jeg skal så samle en hel række klodser parallelt som skal kunne sættes
sammen med eksempelvis han/hun-jackstik eller en anden nem og billig
løsning.

Det skal være så biligt og simpelt som muligt.

Re: Begyndersp. om LED og modstande

Nej, I20% mA. Grunden hertil er at du kobler dine lysdioder i serie.

Altså mangler du blot at regne: R=U/I
Da du har regnet ud at du skal have et spændingsfald på 1,8V over din
modstand er det nu blot at putte tallene ind i ohm's lov.

Altså, 1,8V/0,02A90% ohm brug en 100 ohm's modstand.

Tip. Hvis du vil føres lidt mere ind i elektronikkens verden, er bogen
Anvendt Elektronik af Jan Soelberg
et godt sted at starte, det skal være 9. udgave og ikke 10. som er omskrevet
udgave af Niels Dreijer.

Mvh
Gert K.

Re: Begyndersp. om LED og modstande

Du bør overveje at beregne udfra den højest forekommende spænding.

Nej, ved serieforbindelse øges den samlede spænding,
effekten pr. LED - og dermed strømmen - ændres ikke.

/J

Re: Begyndersp. om LED og modstande

Det er forskellen mellem simple talregnerier og virkeligheden:

Hvis nu dioderne i virkeligheden (tolerancer) bruger 30 mA ved 2.9 volt,
og f.eks. er oppe på 50 mA ved 3.2 volt .. og din strømforsyning i
virkeligheden giver lidt for meget .. så bliver lysdioderne overbelastet.

I alle fald vil strømmen gennem lysdioderne variere ret meget når
spændingen varierer en lille smule omkring 3 volt ... så det er ikke en
god konstruktion som satser på at strømforsyningen er meget præcis for
ikke at lyse for lidt eller for meget... modstandene hjælper på dette..

MVH
Søren

Re: Begyndersp. om LED og modstande

<snip>

  modstandene hjælper på dette..

Jeg forstår ikke helt... Modstandene hjæper på ustabile strømforsyninger
og ukendte tolerencer? Hvis strømforsyningen ved et uheld kommer til at
levere 14V i stedet for 12V, så skal der vel en anden modstand på, ikke?

Re: Begyndersp. om LED og modstande

Jo, men du kan også vælge en modstand med en sikkerhedsmargen. Skal jeg
bruge en lysdiode på 12 volt, sætter jeg som regel en 1Kohms modstand
på. Det får strømmen til at være ca 10mA. Forskellen på lysudbyttet ved
10 og 20 mA er ikek særligt stor og ændrer forsyningen sig til 14 volt,
kører jeg med 12mA.

Vil du have noget der er helt uafhængigt af forsyningsspændingen, skal
du have en strømgenerator (se min private hjemmeside).