begynder spørgsmål: foto-diode

Har aldrig rodet rigtigt med en foto diode, så jeg kender ikke rigtig den
virkemåde.

Men kunne forstille mig (siden det heder en fotodiode) at den alt efter
lysstyrken har en bestem "diode" spænding over sig som falder jo kraftiger
den bliver belyst, tager jeg fejl??

Når det så gælder en fototransistor, er det så strømmen i gennem den der
variere med lysstyrken??

Mvh Thomas

Re: begynder spørgsmål: foto-diode
Hej Thomas

En forodiode virker som en omvendt LED, når den belyses afgiver
den en strøm, forøvrigt fungere alle LED's også som fotodioder.

Helt korrekt er det forstærkningen der variere med lysstyrken.