Begrænsing af spænding ved 400kHz

Hejsa

Jeg er igang med et kredsløb hvor jeg skal bruge et firkantsignal, som skal
skifte med 400kHz. Til dette brtuger jeg en LM7171 ( 4100v slewrate ), for
at flankerne bliver så stejle som mulige. Opampen er koblet op som en
bistabil multivibrator. Jeg skal dog have begrænset udgangene således at de
kun give 5v, og 5,5 ud. Dette har jeg simuleret med zenerdioder, hvor det
virker fint. Når det skal testes i praksis på fumlebrættet, er stige og
falde tiderne meget længere end simuleret. Det lader til at zenerdioderne
som bliver anvendt ( har ikke nummeret ), har for langsom recovery tid.
Hvorledes kan dette laves på en smart og billig måde. Stigetiden skal gerne
komme ned omkring 25-40ns, som opampen har hvis zenerdioder fjernes ( med
+-10,5 volt til følge.

Mvh Jakob Fromm

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

Hvad med at lave en stabil spænding 0.6 volt under din udgangsspænding og så
bruge en almindelig hurtig diode til at begrænse signalet.

Du klamper vel ikke direkter på OpAmp udgangen?

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

Er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener. Kan du evt. prøve at
tegne det ?. Det skal helst virke både med positive og negative spændinger.

Tænk at du spørger ;)
Det gjorde jeg til at starte med, men det lugtede lidt sjovt da der skulle
løbe 100mA igennem de stakkels Zenere ;), så jeg har nu sat en
begrænsningsmodstand på.

Mvh Jakob Fromm

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

og

4.4 volt spænding----+
OpAmp out--R------+---- out
-4.4 volt spænding---+

Hvis du vender dioderne rigtigt, og din 4.4 volt spændinger er stabile nok,
så er udgangsspændingen klampet til +/- 5 volt.

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz
Hejsa

nok,

Jeg forstår det som om, at hans firkant skal være 0.5 volt overlejret 5.25
volt, altså en firkant der er "nul" ved 5 volt, og "et" ved 5.5 volt.
Er det rigtigt forstået?

/Hauge

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

Ikke helt korrekt, selvom jeg godt kan se at mit indlæg kunne fortolkes
således.
På den ene komperator skal der være 5 v, eller -5v. På en anden skal der
være 5,5v eller -5,5 (plus minus 0,2v.).

Tror jeg bygger det op, med en spændingsregulator til 5V, og tager de 4,4
ved at smide en diode ind. Det budre give omkring de 4,4. Der skal ikke
trækkes voldsom strøm fra vibratorne, henholdsvis 500uA, og omkring 1mA

/Fromm

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

Jeg har nu bygget kredsløbet op, og fundet ud af at det ikke helt virker som
det skal. De faste spændinger er lavet vha. LM7805 og LM7905. Af en eller
anden mystisk grund virker den postive begrænsning fint, men det negative
begræsning ikke virker ( 5V spændingen flger blot med ned ). Jeg har prøvet
at skifte spændingsregulatorene ud med et buffertrin opbygget af en opamp,
eller en lab forsyning, i begge tilfælde stiger begge spændinger når
udgangen af opampen stiger. Hvad kan jeg gøre for at undgå dette ?

/Fromm

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

prøvet

Kondensator over og en modstand til at belaste den negative spænding.

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz
opamp,

Jeg har nu koblet det op på følgende måde:
http://www.ironmaiden.dk/misc/limit.jpg

og det lader til at det virker, når kredsløbet har stået et stykke tid (
bygger det i praksis i morgen ). Kan dog ikke helt forstå hvorfor det er
nødvendigt med modstanden og kondensatoren. Når spændingen på opampen stiger
til 5V plus diodespændingen, skulle den resterende spændingen, så ikke bare
blive afsat i modstanden R10 , medførende en stigende strøm igennem D5 ?

MVH Jakob Fromm

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

stiger

Jeg ville gøre modstandene på +/- 5 volt noget mindre.

bare

Der kan være to problemer:

1) Regulatorer er lavet til at levere strøm, ikke opsluge strøm. Derfor
modstanden. (Faktisk skal nogle regulatorer have en hvis minimums last for
at de virker stabilt).

2) Regularingshastigheden på regulatoren er ikke nødvendigvis hurtig nok.
Derfor kondensatoren.

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz
at
nok,

Så snart der kom en tegning på, var det meget simpelt. De 4.4 v spændinger,
skulle også være nemme at lave, vha, en spændingsdeler og et par opamps, som
buffere.. Takker for hjælpen

/Fromm

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz
skal
de
gerne

Kan du ikke bare begrænse forsyningen til OpAmpén ?

eller bedre i nu bruge en normal transistor, af en god type til at switche
5v med?.
Så din OpAmp går ind på basis af din transistor, og derved trækker din
transistor
transistoren skal bare være hurtig nok.

Mvh
Rasmus

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

Ja

Ja

1 udgang der gver 400kHz skiftende mellem 0 og 5 volt og 1 udgagn der
skifter med 400kHz mellem 0 og5,5 volt ?

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

Nogenlunde således. Den sidste udgang er en komperator som sammenligner et
trekantsignal med et audiosignal ( noget PWM forstærker halløj ). I den
sidste komperator er det ikke en fast frekvens, men PWM signalet der skal
begrænses.

MVH Jakob Fromm

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

Så ville jeg gøre det med spændingsbegrænsning af enten selve opampen,
eller alde opampen styre en transistor.

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz
Hejsa

Fx. ved hjælp af modkobling..

/Hauge

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz

Rykker man så ikke slevraten ?

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz
Hejsa

Kan løses med en bette kondensator på rette sted, men nu er vi vist på et
sted, hvor jeg ikke tror at starteren af tråden, er med ;)

/Hauge

Re: Begrænsing af spænding ved 400kHz
Hej Hauge,

Tænker du på frekvens- eller lead/lag-kompensation ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej, men det påvirker pga. gain/bandwidth-produktet (det giver en
forbedring i stigetiden at øge modkoblingen, men kan selvfølgelig ikke
gøres bedre end hvad slewraten fastsætter).

--
Venlig hilsen,
Søren