Bedste program til PCB-layout

Hej,
Jeg skal have lavet et par print hver bestående af en strømforsyning og et
par operationsforstærkere (et par aktive filtre) . De skal bruges til
audioformål, så det har høj prioritet, at banerne placeres, så der ikke
indstråles ret meget støj i signalet.

Jeg har tænkt mig at få Olimex til at lave printene og har set på deres
liste af PCD designværktøjer: http://www.olimex.com/pcb/dtools.html

Hvad skal jeg vælge? Det skal helst have en god autorouting funktion, da jeg
ikke er så erfaren i printudlægning.

På forhånd tak!
Mvh. Kim

Re: Bedste program til PCB-layout
On Tue, 10 Oct 2006 21:10:18 +0200, "Kim Therkelsen"

Autorouting + audioperformance = det duer ikke.

Der er kun manuel routing, og det kræver:

1: ordentligt grundlæggende design

2: En dygtigtig printudlægger

3: Et godt samarbjede mellem designer, diagramtegner og printudlægger.

4: Er disse tre samme person er der garanti for elendigt resultat.

Re: Bedste program til PCB-layout

et
jeg

Det finnes nok unntak på det siste du sier, men de 3 første er nok riktig.
Det er faktisk mer arbeid å rette opp etter en autoruter enn å rute manuelt.
Nå kjenner jeg en som bruker Eagle, til mixed digital og analog. Han bruker
utrolig mye tid på å rette på den analoge siden. Det finnes selvfølgelig
unntak, som å legge opp til en mangekanals velger, med mange paralelle
tråder, men selv der må man lage litt triks for å holde overhøringen nede.

Med hilsen
Arne Offenberg
som bare legger ut manuellt.

Re: Bedste program til PCB-layout

Hvad du skal vælge !! det er et spørgsmål om temperament
jeg har selv prøvet easy pc, men dat det ikke var muligt, at få den i en
linux udgave har jeg lige skrottet den, den var ellers udmærket, men når
man først er blevet vantil Linux er det svært at arbejde i et Windows miljø
så derfor er jeg i disse dage ved at prøve eagle, den kræver lidt tilvænning
men sådan er det jo med de fleste programmer.

P.S. den fås også til Windows og kan hentes som Freeware Edition, på
http://www.cadsoft.de/freeware.htm

/carsten

Re: Bedste program til PCB-layout
Hej Kim!

Har du tjekket gEDA ud ? Det ser godt ud...

http://www.geda.seul.org /

// Per.

Re: Bedste program til PCB-layout
Hej Kim

Find en med forstand på printudlæg og lad ham løse
opgaven for dig.

Mvh Max

Re: Bedste program til PCB-layout

Beklager at jeg må motsi deg Max.

Jeg har forstand på utlegg, men kan ikke hjelpe.
Kanskje jeg ikke vet nok, men vi er alle noen vane dyr. Det krever meget
arbeid i å sette seg inn i fler programmer.
Da jeg ikke kan så meget, benytter jeg meg av et program som heter HiWire
fra et firma som heter Wintek.
Ikke det beste, men alle kan forstå det. Problemet er at dette koster
penger.

Det er intet problem for meg å legge ut et kretskort med silketrykk,
gjennompleteringer, mange lag, you name it.
Problemet er at amatørene, som gjerne skulle lære litt også, helst ikke vil
betale kr 10 000,-.

Med hilsen
Arne Offenberg

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Bedste program til PCB-layout

Ja, problemet er, at jeg gerne vil lære noget af det og ikke er villig til
at bruge 10000 kr på at få det lavet - så er fidusen helt væk.
Jeg har aldrig regnet med, at autorouting kunne gøre hele jobbet for mig,
men måske kunne det være en lille hjælp. Jeg kender ikke lige nogen, der
arbejder med at designe print, så jeg er selv gået i gang i Eagle. Om ikke
andet har jeg så i hvert fald et udgangspunkt. Det er lidt nemmere at få
hjælp, når man har noget konkret at kigge på.
Noget andet er, hvor mange beregninger indenfor EMC og feltteori benytter de
professionelle udlæggere? Jeg har en fornemmelse af, at meget baserer sig på
tommelfingerregler og lignende - i hvert fald så længe, at det er små
kredsløb, der er tale om. Jeg har derfor hentet et par "PCB design tips"
dokumenter og håber, at de kan hjælpe mig lidt i den rigtige retning med
layoutet.

Mvh. Kim

Re: Bedste program til PCB-layout

Helt korrekt, jeg har arbejdet 6 år med printdesign til frekvensomformere.
Store switch-strømme og følsomme måle-kredsløb, lige ved siden af hinanden.
Det er erfaringer, og disse erfaringer er selvfølgelig under konstant
udvikling, bl.a. med kurser i signalintregritet, ERFA-grupper og målinger.

 Jeg har derfor hentet et par "PCB design tips"
Husk at ved audio er det ikke bare EMC, men i også brumsløjfer osv. Der er
faktisk modstridende omstændigheder her.
HF, EMC, stel planer, og ledninger hvor skærmen er tilsluttet i begge ender,
Audio, gerne stjerne stel, og ofte ledninger hvor skærm kun er tilsluttet i
den ene ende.

Jeg benytter selv CADSTAR, og har derfor ikke en skid forstand på brugen af
Eagle.
Men skulle der være noget konkret som du skal vide med desigen, kan du prøve
at skrive.
Mail skulle virke.

Mvh
Peter

Re: Bedste program til PCB-layout
Hej Kim

Jeg forstår dig udmærket, men det er en stor mundfuld af en opgave
du giver dig i kast med på en gang. Det er min erfaring at man har
rigeligt at gøre med bare at læer CAD programmet at kende, at så
skulle tage hensyn til til alle de andre ting gør opgaven særdeles
nybegynderuvenlig. Forøvrigt kunne det nemt være du kunne falde
over en der lavede dit udlæg for sjov skyld.

Som gammel CAD mand har jeg altid opfattet Eagle som et ringe
utilstrækkeligt program, men mange er jo glade for det. Selv bruger
jeg CIRCAD uden autorouter og den slags til mit hjemme fusk. På
job bruger jeg helt andre programmer.

Dem jeg bruger køre med disse check hele tiden.

Jeg har et EMC print design kompendie stående fra Jysk EMC Lab, hvis
det har interesse, ja så sig til, så kan jeg da sende dig en kopi.

Ps: har du et diagram til din opgave man kan se ?

Mvh Max

Re: Bedste program til PCB-layout

Hej,
jeg vil meget gerne have en kopi af EMC print design kompendiet, hvis det
ikke er til for meget besvær.

OPGAVEBESKRIVELSE OG DIAGRAMMER:
Jeg har bygget to B&O Ice Power effektforstærkere ind i hver af mine
højttalere. Fra min forforstærker kører jeg et balanceret linjesignal over
til højttaleren. I højttaleren skal signalet splittes i to, hvor den ene del
lavpasfiltreres, inden den når effektforstærkeren til bassen, og den anden
del højpasfiltreres inden den når effektforstærkeren til mellemtonen. Dvs.
der skal bruges et aktivt filter til mellemtonen og et til bassen. De aktive
filtre er designet og testet - jeg har lavet et midlertidigt testprint vha.
hulprint. Højttalerne er blevet målt ud og har en pæn frekvenskurve. Jeg har
dog nogle problemer med 50Hz brum. Jeg benytter et anden og et tredje ordens
filter til hhv. mellemtone og bas.

1) Det balancerede signal fra forforstærkeren går først ind i en input
buffer:
http://therkelsen.info/temp/DIY/af/input_buffer.bmp
Jeg er lidt i tvivl om de aktive filtre burde laves fuldt balancerede og så
ikke bruge denne buffer?
Sagen er nemlig den, at der i Ice Power modulerne sidder en buffer magen til
på indgangen, se side 8 i
http://therkelsen.info/temp/DIY/af/ICEpower500A_datasheet_2-0.pdf
Modulerne er altså ikke "ægte" balancerede. Da jeg skal trække signalkablet
3-4 meter foretrækker jeg at køre balanceret ud til filtrene/modulerne, for
ikke at få problemer med støj.

2) Signalet når nu de aktive filtre. Hvis jeg benytter input bufferen, er
signalet ikke længere balanceret og de aktive filtre ser sådan ud:
Lavpas, fjerde orden:
http://therkelsen.info/temp/DIY/af/fourth_order_sallen_key_no_val_lp.tif
Højpas, fjerde orden:
http://therkelsen.info/temp/DIY/af/fourth_order_sallen_key_no_val_hp.TIF
Jeg vil lave printlayout'et, som om det var fjerdeordens filtre, da jeg så
kan eksperimentere lidt, hvis det viser sig ikke at lyde så godt, som jeg
tror.

Dvs. jeg skal altså bruge en input buffer og to aktive filtre til hver
højttaler. Disse skal selvfølgelig bruge en srømforsyning. På nuværende
tidspunkt har jeg midlertidigt loddet denne sammen:
http://www.aaroncake.net/circuits/supply3.htm
Jeg regner dog med at vil bruge den her i den endelig konstruktion:
http://sound.westhost.com/project05a.htm
Man kan bestille et færdigt PCB for denne.

OPSUMMERING:
For hver højttaler skal jeg altså bruge et PCB til input bufferen, de to
filtre og til strømforsyningen. Evt. kan alle tre dele være på et samlet
print, hvis det er en fordel.

Mvh. Kim

Site Timeline