bedre rækkevidde på trådløst tastatur

Hejsa

Jeg har brug for at udvide rækkevidden på et trådløst tastatur til op til
ca. 100 meter, og tænkte om der er nogen her, der har nogle erfaringer ?

Kan man hive et serielt signal ud inden RF delen i selve tastaturet, og
sende det via et kraftigere rf-modul, eller kan man lave en eller anden form
for booster på selve RF-signalet ?

jeg er ikke så bekymret omkring batterilevetid...  tastaturet bliver bygget
i et andet kabinet (da ikke alle tasterne skal bruges) og så kommer der et
Li-ion batteri i, der bare skal kunne klare 5-6 timers brug på en
opladning...

gode forslag modtages med stor tak !

Mvh. Simon

Re: bedre rækkevidde på trådløst tastatur

Måske et bluetooth tastatur kan sende kraftigt nok?

Leif

Re: bedre rækkevidde på trådløst tastatur

Der er vist ingen Class 1 Bluetooth tastaturer på markedet - de 5-10
meter Class 2 rækker er jo langt nok for praktisk taget alle brugere.

Men nu det er en elektronikgruppe, så kunne man måske købe en BT-nøgle
med lang rækkevidde og med lidt held flytte senderen over i et alm.
BT-tastatur.

Her er en opskrift på, hvordan man få en class 1 BT-dongle fra Linksys
til at række omkring 1.500 meter:

http://www.popsci.com/popsci/how2/article/0,20967,714017,00.html

Lars

Re: bedre rækkevidde på trådløst tastatur

Efter min mening er det ikke nogen god ide. Trådløst udstyr er jo testet
og godkendt til en given sender-effekt. Der kan jo være andre trådløse
dimmenoter i nabolaget, som skal leve i det samme frekvensområde, så
hvis du booster dit tastatur, er det lidt som at gå på strøget med en
boombox på max. volumen, så andre ikke kan høre, hvad de selv tænker.

Hvis du fortæller mere præcist, hvad dit set-up er, kan du måske få
nogle alternative forslag herinde.

Måske kan du lave et LAN, med WLAN-access-punkter på strategisk vigtige
steder?

Hvis tastaturet et 100 meter fra skærmen, skal der i hvet fald nogle
gode øjne til at es ta nam kike ahr statet kforert :-(

Mvh
Johan

Re: bedre rækkevidde på trådløst tastatur

Hov! Den "smiliey" skulle have haft mundvigene opad" :-)
Det er jo ikke sådan at "stave" smilies korrekt... :-)

--
Johan

Re: bedre rækkevidde på trådløst tastatur

SIDDER DU FOR LANGT FRA SKÆRMEN? ;-)

Undskyld råberiet..

Mvh. Uffe Ravn

Re: bedre rækkevidde på trådløst tastatur
Hej igen

min applikation er at jeg skal styre en lyspult, som har en ps2 indgang, og
kan styres vha nogle tastaturgenveje...   derfor ville jeg skrælle et
trådløst tastatur og bygge en lille fjærnbetjening, hvis det var muligt at
lave et eller andet der gjorde at jeg kunne få en rækkevidde, der ville
tillade mig at gå på scenen og indstille lamper, mens lyspulten står nede i
miksertårnet...

Min tanke var mere i retning af at købe et sæt af de der små standard 433mhz
moduler, og så på en eller anden måde se om jeg kunne finde det serielle
signal, som tastaturet formentlig genererer inden RF delen, og ligeledes
finde hvor det kommer fra rf-delen i modtageren, og så sætte 433mhz
modulerne ind der...    Jeg ville bare gerne høre om der var nogen i
gruppen, der havde nogle praktiske erfaringer om hvor vidt det kan lade sig
gøre i praksis...

Mvh. Simon

form

Re: bedre rækkevidde på trådløst tastatur

Så er det IMHO meget lettere at bygget et traditionelt tastatur om til
trådløst....

Re: bedre rækkevidde på trådløst tastatur

Ja, men problemet her, er jo at tastaturet snakker bidirektionalt med
"host'en"...  og at dette foregår på samme ledning begge veje...   dvs. at
man skal bruge 2 sæt sendere/modtagere, og på en eller anden måde have
opdelt "retningen" på signalerne...

Ellers skal man jo til at ud i at opfinde sin egen protokol, som tastaturet
sender ud, og derefter lave en modtager, der modtager disse signaler, og
virker som et tastatur overfor "host'en" ...   men det er en
programmeringsopgave af et omfang, som jeg gerne ville undgå, da jeg ikke er
nogen haj i den retning...   hw er jeg lidt bedre til at overskue...

Mvh. Simon

Re: bedre rækkevidde på trådløst tastatur

Det eneste den sender "retur" er kontrolkarakterer, hvilke sikkert ikke
er nødvendige i dit tilfælde.

Læs lidt her:
http://members.tripod.com/~ilkerf/c64tower/F_Keyboard_FAQ.html