Bearbejdning af print

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
Hej

Jeg bruger normalt en pladeklipper til at tilpasse mine råprint,
men den har jeg jo ikke herhjemme. Hvilke metoder bruger
i normalt til at tilpasse printene, en metode jeg kan bruge
herhjemme i værkstedet.

Mvh Max



Re: Bearbejdning af print
Hej Max,

Quoted text here. Click to load it

Jeg plejer at ridse printet på begge sider med en nogenlunde skarp
hobbykniv langs en lineal eller tilsvarende skinne til at styre efter
indtil jeg kan brække det langs ridsen. Derefter filer jeg kanterne rene.
Det sviner en del men ikke meget mere end ved opboring.

/Lars

Re: Bearbejdning af print
Hej Lars

Quoted text here. Click to load it

Metoden har jeg også ofte brugt, er udmærket til pertinax print,
og knap så velegnet til glasfiber print. Det er heller ikke nemt
at fjerne smalle strimler på den måde, og den dur kun til print
der er firkantede.

Mvh Max



Re: Bearbejdning af print
Hej igen Max,

Quoted text here. Click to load it
rene.

Det kommer jo an på hvor ofte man skal tildanne et print og hvad det skal
tildannes...
Jeg bruger næsten altid metoden og det er som regel til glasfiberprint hvor
det kræver lidt arbejde og tålmodighed. Skal jeg skære huller inde på
pladen eller i kanten eller lave rundinger må jeg bore eller fræse en række
huller og file kanten ren bagefter.

Det er ret nemt at fjerne smalle strimler på ned til et par mm fra kanterne
af printet men strimlerne er ofte vredne efter at være brækket af med en
fladtang og kan ikke bruges til loddeøer hvis man bygger i "Manhattan
style" hvis det var det man skulle bruge dem til.

/Lars

Re: Bearbejdning af print

Quoted text here. Click to load it

Jeg bruger en pladesaks, men man skal være lidt forsigtig. Ellers er det
nemt og bekvemt.

    Kimjand



Re: Bearbejdning af print
Hej Kim

Quoted text here. Click to load it

Ja det er en god ide, men pladesaksen har det desværre med at selv
vil bestemme hvor den vil hen, den følger strukturen i selve laminatet.

Mvh Max



Re: Bearbejdning af print

Quoted text here. Click to load it

Jeg bruger en Fiskars alt-mulig saks - den lidt tv. for midten (uden huller)

http://fiskars.interactive.as/billeddb/mere_info.jsp?id81%5&picid49%7

Den klarer det meste, skærer pænere end en pladesaks og har ikke samme grad
af egen vilje :-)

/Anders



Re: Bearbejdning af print

Quoted text here. Click to load it

Hey

Jeg har ofte gjort det med en stiksav, skrue den fast på hovedet i en
skruestik og så ellers bare køre rundt med printet, og så file efter...

Det slider på klingerne og sviner a.f.til.. men printet flækker ikke så
nemt...

PAS PÅ snitterne

Man kunne evt lave en større alu plade og skrue på, med et mindre hul
omkring selve bladet, så mindre print kan hånteres forsvarligt

Ved man også engang har kunne købe sådan et færdigt stativ

Kasper



Re: Bearbejdning af print

Quoted text here. Click to load it

Nedstryger.

mvh Uffe



Re: Bearbejdning af print
Hej

Quoted text here. Click to load it

Tak for alle forslagene, det er rart at se at opfindsomheden
er stor rundt omkring i de små hjem.

Jeg tænkte på om nogle har prøvet at save glasfiberprint
med de fliseskæremaskiner man kan købe div. steder.
De fås typisk til omkring 300-400 kr. på. tilbud og ligner
en lille stationær rundsav, og leveres med en eller to
diamantklinger.

Mvh Max



Re: Bearbejdning af print
hej jeg bruger en udtjent papirklipper (dem man bruger på et kontor)
 mvh.
Quoted text here. Click to load it



Re: Bearbejdning af print
Jeg bruger en drimmel med en skæreskive på
det sviner lidt men med en udsugning (støvsuger) så er det ikke så slemt


--
Venlig hilsen

Preben Christensen



Re: Bearbejdning af print
Hej Max,


Quoted text here. Click to load it

Find en mere fintandet klinge (med hårdmetaltænder) til dit savbord til de
lige snit, det er hurtigt og giver rene snit (hvis dybden indstilles til
lidt over printets tykkelse og du ikke trykker for hårdt fremad).
(Jeg bruger selv et 12V-minisavbord til modelbyggeri, dog med en tynd
klinge i hårdmetal)

En printguillotine er meget hurtig, men du ville ikke bryde dig om de
flossede kanter ;)

En nibbler er god til de mere specielle udskæringer, men ikke specielt
hurtig at arbejde med.

Med en urmagersav (med løvsavsklinger til metal) kan du lave filigran i
printet om du vil - og den er også handy til finer og plade i hårde
træsorter og ikke-jernholdig metalplade (alu, kobber, messing, bronce,
sølv etc.).

En overfræser spændt op på hovedet med hårdmetalfræsejern er også en
mulighed, det går stærkt - men pas på fingrene !


--
Venlig hilsen,
Søren
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.

Site Timeline