BC847 som chipselector ?

jeg har et kredsløb med to perifere kredse på mit 64KB memory map.... (5V
TTL)

1stk 32KB SRAM kreds der chip selectes med A15 og så ville jeg gerne have en
SED1335 controller på
det øvrige map og benytte A15 som select til den ... den er også aktiv lav
... så jeg tænkte om jeg ikke kunne tage en
BC847 (BC547 i smd) med en 330 ohm i serie med A15 ind på basen, Emitteren
til Stel og en 4K7 i collectoren med
output til min SED1335 controller altså en open collector kobling ...

Jeg vil gerne spare en inverter eller NAND gate og jeg bruger iforvejen et
hav BC847, ifø. databladet er dens Ft er 300MHz men tror i det vil virke i
praksis ?

Jeg har aldrig set det gjort før, derfor spørger jeg :)

M.v.h.
Lasse Madsen
Elektronikfagtekniker => Hurra :o)

Re: BC847 som chipselector ?
On Sun, 20 Jun 2004 18:44:58 +0200, "Lasse Madsen"

Duer ikke.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: BC847 som chipselector ?

Det anede mig, har du en ide om hvorfor ?
jeg ville gætte på at det var fordi den var for langsom, men hvad kan man så
bruge transistorens Ft til ?

/Madsen

Re: BC847 som chipselector ?
On Sun, 20 Jun 2004 20:38:05 +0200, "Lasse Madsen"

Ja.

Den vil i en simpel opstilling være for langsom, ja.
Ft er der hvor strømforstærtkningen er faldet til 1x - men ved høje
impedanser komer CB/BE kapaciteter ind i billedet.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: BC847 som chipselector ?

Det er nok nærmere det at den går i mætning der er problemet. Den er hurtig
nok til at trække, men tøver længe med at slippe når den kører i klasse C.
Jeg har set nummeret lavet med en Zetex transistor, som åbenbart ikke er
længe om at komme ud af mætning. Der inverterede den en 4MHz firkant ved 5V,
som jordet emitter.

Hvis man forhindrer at transistoren går helt on vil det nok virke, men så
skal der nok så meget mere udenom at det sjove går af det.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: BC847 som chipselector ?