Batterivalg

Jeg skal have noget ordentlig lys på cyklen og har udvalgt mig en god
lygte med en pære der kræver 6V og har en effekt på 10W. Den skal kunne
lyse i knap 3 timer ved minus ca. 3 grader celcius.

Hvilke batterier skal jeg vælge, jeg har haft kig på følgende

Almindelige genopladelige batterier NiMH 5 stk. AA til 2500mAh pr. stk

Blyakkumulator 12Ah

Syrebatteri 12Ah

Alle batterier koster stort set det samme og har ca. samme kapacitet,
der er dog stor forskel på vægten af batterierne.

Hvad er fordele og ulemper ved det ene eller andet batteri?

Re: Batterivalg

De vil kun trække din lamp i en time. Og så dør de næsten uden
varsel.

Brug en 6 volt gastæt blyakumulator på 10 Ah, så er du godt kørende.

Mvh Max

Re: Batterivalg
Mange tak for dit svar.

Det her er sikkert et dumt spørgsmål, men hvis jeg serieforbinder 5
batterier, vil jeg så ikke få 12.5Ah og 6V? eller sådan virker det
måske ikke?

Re: Batterivalg

Nej, strøm løber gennem batteriet spændingen er over bateriet.

Du får 6 V 2500mAH

Re: Batterivalg
Aha, mange tak for jeres hjælp!  :-)

Re: Batterivalg

Du kan selv vælge..

Du kan enten få 1.2 volt og 12.5 Ah eller 6 volt og 2.5 Ah

Man kan desværre ikke doble op begge steder selvom det ville være rart
:-)

Parallelkobl dem og du har de 1.2 V og serieforbind dem så har du de 6
volt..

Henrik

Re: Batterivalg

AA batterier kan slet ikke levere den strøm så længe som du ønsker.
batterierne bliver over ophedet. Find nogle gamle computerbatterier af
li-ion typen. byg dig et batteri med to celler i serie og alle dem du kan
have paralelt.

Jacob

Re: Batterivalg

Lithium batterier er dE5%rlige i kulde, jvnf. hans krav med de -3B0%C.
Jeg ville vE6%lge smE5% vedligeholdelsesfrie blyakku'ere.

--20%

Christian

Re: Batterivalg

Lithium batterier er dårlige i kulde, jvnf. hans krav med de -3°C.
Jeg ville vælge små vedligeholdelsesfrie blyakku'ere.

--

Christian

i dette tilfælde vil de kunne levere nok strøm. det skyldes flere koblet