batteriskifte på armbåndsur og sekundvi sere - Follow up på indlæg fra 02.01. 2006

oprindelig indlæg:

 > Jeg har af nærighed, men mest i trods mod urmageren der engang
 > afleverede mit ur med klemt pakning efter batteriskifte, skiftet
 > batteri for første gang i mit Festina cronograf.
 > Allerede lige efter at det slog igang opdagede jeg at "den store"
 > sekundviser, som er en del af stopurs-mekanikken, nulstillede sig dér
 > hvor den stod da uret løb tør for strøm.
 > Efter forgæves at have forsøgt at placere sekundviseren (præcist) "kl
 > 12" ved afmontering af batteriet er det gået op for mig at den lille
 > sekundviser (á den ene af de tre små visere på urskiven) har samme
> [...]

I forbindelse med min nylige runde fødselsdag har jeg fået foræret, det
af mig gennem et års tid beundrede, Festina Tour 2008 (f 16350/5).
Ved nærlæsning af den medfølgende vejledning, som hurtigt forlagde sig
for førnævnte urs vedkommende, har jeg tildraget mig fidusen, som herved
oplyses til givne senere news-søgere:
Når kronen er trukket helt ud i 2. pos. hvor man kan kan justere viserne
ved at dreje på kronen, kan sekundviseren bevæges trin for trin ved at
trykke på stopur-start/stop knappen. Stopur-nulstil knappen kan på samme
måde bruges til at bevæge 1/20 sek.-viseren trin for trin til
nul-positionen!

Proceduren ér testet på mit gamle ur, som i mellemtiden ellers har fået
skiftet batteri under en ferie og efterfølgende var rettelig nulstillet.

--
Armand.

Site Timeline