Batteris vægt

Muligvis OT, men ved ikke hvor jeg ellers skal spørge.

Vejer et opladet batteri mere end et afladet?

Re: Batteris vægt

news:dk.videnskab vil være et godt bud, hvis du vil have det på teoretisk,
atomarisk skala.

I praksis nej. Ved dog ikke om der kan være en lille forskel på atom og
molekyleniveau, men i praksis vil det næppe have en betydning og slet ikke i
alm. applikationer.

Mvh
Morten

Re: Batteris vægt

Der tilføres ikke noget udefra. De elektroner der kommer fra ldeapparatet
bruges til at omrokere kemien med. Hvis der fordamper vand under
opladningen, kan du naturligvis veje det, men du kan ikke med en
lystfiskervægt afgøre om det er opladet (det ville ellers være smart....)

Et helt nyopladet batteri har en lavere massefylde. Det skyldes at det er
varmt, og derfor har udvidet sig lidt. Med fastholdt masse, må massefylden
derfor være lavere :-))

Bo //

Re: Batteris vægt

Vi har næsten lige været igennem emnet ovre i dk.videnskab.

Jo, det tilføres energi. Og de fleste alment naturvidenskabligt
orienterede forstår at energi og masse er samme ting, blot i
forskellig form.

Når vi øger energitætheden øges massen også.

Jeg er ikke en super ørn ud i ovenstånde, men der er som
sagt nogle gode tråde om det i dk.videnskab.

Men nej, en fiskevægt afslører nok ikke om Duracell kaninen
er ved at være træt. Jeg tror faktisk slet ikke det er målt
endnu, kun beregnet og bevist ad omveje.

/Morten %-)

Re: Batteris vægt

Jo det vejer ca 10 % mere fyldt end tomt, eller ville vægtfylde måling ikke
fungere.

Hilsen Jørgen

Re: Batteris vægt

Tror du selv på det ?

een ting er vægt af et helt batteri, en anden  ting er massefylden af en
væske i et batteri.

Har du regnet på om den kemiske ændring også betyder en ændring i masse ?

BBj //

Re: Batteris vægt

Ja det er set.

Nej det har jeg ikke.

jeg tabte et vædemål på det :-(

Hilsen Jørgen

Re: Batteris vægt

-sig til, så skal jeg hjælpe med at drikke øl'et

Bo  :-))

Re: Batteris vægt

Tak for tilbudet, men det er lang tid siden, det var dengang jeg kørte
ellert, det gjorde vi dog ikke den aften :-) , men vi var dog lidt oppe og
køre ;)

God jul

Jørgen

Re: Batteris vægt

Og det skal så lige præciseres, at du mener at elektrolytten i et blybatteri
vejer 10% mere når batteriet er tomt end når det er fyldt. Til gengæld
mister elektroderne masse når elektrolytten får tilført masse, altså er
summen det samme +/- teorien omkring masse og energi, men den er
forsvindende lille og teoretisk.
Endvidere er der jo mange former for opladelige batterier. I NiCd og NiMH
f.eks. forandrer electrolytten sig ikke, den er der bare for at få det hele
til at virke.

Mvh
Morten

Re: Batteris vægt
det kommer an på hvilket type batteri. en blybatteri s syre ændrer
massefylde.
mig bekendt vejer batteriet som helhed dog det samme. der er dog undtagelser
som zink katterier der sidder i f.eks. høreapperater.

Re: Batteris vægt

Også kaldet zinc-luft batterier, fordi de bruger luftens ilt som aktivt
element.

Mvh
Morten

Site Timeline