Batteripakke som alternativ til adaptor?

Der findes utrolig mange apparater, som ville være rare at kunne
transportere rundt, men som som udgangspunkt kun kan anvende en
strømforsyning (adaptor). Findes der virkelig ikke en batteripakke, som kan
anvendes som alternativ til strømforsyningen?

Konkret har jeg f.eks. et lille 5" fjernsyn, der anvender en strømfosyning
på 12V, 1.2A, DC.

Har ledt længe uden at kunne finde nogen løsning. Ville derfor være
taknemlig for enhver information.

På forhånd tak og godt Nyt År!

--Morton

Re: Batteripakke som alternativ til adaptor?
kan

Hvad med et 12V motorcykel batteri?
De fås i transportable størrelser og har den fordel at de kan lades op igen.

Mvh
Benjamin
snipped-for-privacy@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Re: Batteripakke som alternativ til adaptor?

Jo, et 12 volts batteri.

Re: Batteripakke som alternativ til adaptor?
Hvad med ledning og stik?

-- Morton
strømfosyning

Re: Batteripakke som alternativ til adaptor?

Det er bare at finde et passende stik, lodde den længde ledning (skal kunne
tåle de 1.2A, men der skal nu ikke så meget til) på du skal bruge og sætte
batteriet til.
Hvis du kan finde en defekt adaptor med det rigtige stik på så er det jo
guld, så er det halve af arbejde gjort.

Mvh
Benjamin

Re: Batteripakke som alternativ til adaptor?
Tak. Hvad med valg af batteri(er)? Skulle jo gerne kunne oplades igen. Kunne
man evt. anvende en batteripakke med 8 genopladelige standard 1.5V AA?

-- Morton
kunne

Re: Batteripakke som alternativ til adaptor?
Hej Morten

Du får ikke meget drifttid ved det strømforbrug med de små batterier, køb en
gastæt
12V blyakkumulator, byg den i en kasse sammen med en lader og sæt et
cigartænder i kassen, så er du godt hjulpet.

Mvh Max

Re: Batteripakke som alternativ til adaptor?

Kunne

Du får ikke meget ud af at benytte en serie genopladelige standard
batterier, du når knap nok at tænde dit tv inden du skal lade dem op igen.
Men prøv som jeg skrev i et tidligere svar, at benytte et motorcykel
batteri, eller som jeg har fundet til dig her:

http://www.thansen.dk/product.asp?c19%7894878&n28%2592665&pn28%2592674

Et batteri til en PGO scooter, det er på 12V 4A, det fylder ikke ret meget
og giver dig tid til at se lidt på dit tv inden du skal oplade batteriet.

Mvh
Benjamin

Re: Batteripakke som alternativ til adaptor?

Jeg tror dog ikke jeg ville bruge et batteri af den type til et
transportabelt TV. Man kan jo risikere der render sure ud af det, da det
ikke er af den lukkede type!
Endvidere er batteriet et startbatteri, dvs. afgive meget stor strømstyrke,
men at blive afladet dybere tåler det ikke ret godt. Til denne anvendelse
kræves en forholdsvis lille strøm (*meget* mindre end at starte en
knallert), men til gengæld over længere tid + vi vil gerne anvende en meget
større mængde af batteriets kapacitet inden det skal lades op igen = et
batteri til cyklus-brug eller et kombineret cyklus/standby batteri.

Jeg ville i stedet anbefale de lukkede
http://www.thansen.dk/products.asp?c19%7894878&n78%0903494#xy

Til pågældende anvendelse vil jeg anbefale minimum 5 Ah (men gerne det på
7). Og husk at slukke TV'et inden batteriet er helt tomt. Blybatterier kan
ikke lide at være uden strøm - også selvom det bare er et par timer.

Ellers, skal det være NiMH, så kan man få C-størelsen med en kapacitet på 4
Ah og D-størrelse med en kapacitet på 8Ah. Og de tåler fint at være uden
strøm, bare det ikke er i flere måneder.

Mvh
Morten

Re: Batteripakke som alternativ til adaptor?
meget
batteriet.
strømstyrke,
meget
4

Ja se det havde jeg jo ikke lige tænkt over.. Den løsning er nok den mest
optimale der lige kan findes til sådan et projekt.
Glem mit forslag og benyt Mortens istedet, det er langt mere sikkert.. Og
syrefrit :-)

Mvh
Benjamin

Re: Batteripakke som alternativ til adaptor?
Hej Morten,

Ja, der skal ubetinget bruges SLA-batterier til det formål.

Eller NiCd ;)  Men det er en meget dyrere løsning (du ved det sikkert
godt, det er møntet på Morten Christiansen.
Der skulle i givet fald bruges 10 celler (modsat de 8 han selv foreslår -
de ville kun give 9V6).

Fx. 10 stk. NiCd D-celler 1V2/6'500mAh á kr, 150,- = kr. 1'500,-
(33mmØ x 61mm, 170g pr. stk)

Eller 10 stk. NiCd 1,2v/4'500mAh (18,2mmØ x 67mm, 60g) á kr. 75,- = kr.
750,-

Hvor man får 7'000mAh for kr. 249,- og 12'000mAh for kr. 398,- i SLA-
batterier hos TurboHansen.

De tal taler vist for at slæbe på blyklodsen ;)

--
Venlig hilsen,
Søren