batterimonitor

Hej.
Jeg er i færd med at bygge en dykkerlygte, og kunne godt tænke mig at
kunne se hvor meget batteri der var tilbage på lygten, når jeg er under
vand.
Af åbentlyse grunde, har jeg ikke uanede mængder af plads i lygten, så
jeg kunne godt tænke mig at få en diode eller flere til at vise status.

Har I nogle gode forslag til hvordan det kunne gøres? Helst så enkelt så
muligt, så det ikke går i stykker... :D

Batteripakken er 9Amp 12v NiMH.

Mvh Frederik

Re: batterimonitor
Monitoren vil være god, hvis den viste:
rød ved 9-10v
gul ved 10-11v
grøn ved fuldt opladet.

Det er fordi jeg skal bruge den sammen med denne ballast:

http://www.walamp.com/lpd/files/datasheets/Lsl018cP1-P2.pdf

Mvh Frederik

Re: batterimonitor

En nem og hurtig løsning kunne være PIC12F675 og så lade ADC'en måle på
spændingen gennem en spændings deler. Output kunne så vises på et to farvet
led (Rød / Grøn) på den måde kan du få tre farger fra samme led.
Batt ok = Grøn
Batt næsten afladet = Orange
Lowbatt = Rød.

Du skal bruge:
et stk PIC12F675
4 modstande + evt. 1 trimmer
et stk. to farvet led
et stk 78L05
3stk kondensatore.
et lille stykke print.
Lidt software.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

kan jo laves med en TCA965.

Det rigtige ville vel være at bruge noget der tæller forbruget og beregner
hvornår man har brugt den tilstedeværende energi, der findes jo IC
kredse beregnet til den slags.

Mvh Max

Re: batterimonitor

Maxim lavet et par stykker.

Helt sikkert er det at det vil være bedre at regne på forbruget, men det er
noget mere besværligt, og det krævet at man lader batt. helt op hver gang
man lader og man skal også tage højde for selvafladning + slid på batt.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det er rigtigt, jeg har en barbermaskine med sådan en komputer i, den
har en udlæsning med 10 striber der hver angiver 10 % effekt. Og på den
skal man engang imellem aflade batteriet helt og så lade op igen så
computeren kan holde styr på batterier. Men da det jo er en ren IC løsning
er det jo ikke specielt besværlig at lave og til den beskrevne opgave syntes
jeg nok at lidt ekstra besvær er noget værd i den sikkerhed man kan
opnå ved det, det er sgu uhyggeligt mørkt på bunden sommetider :)