Batterilevetid, hvordan regnes???

For eksemplets skyld bruger jeg runde tal.

Eks. batteri 10V 500mAh.

Batteriet må aflades til 8V altså med 1/5 del af spændingen.. Kan jeg så kun
hente 1/5 del af energien (100mAh) eller hvordan er sammehængen i forb. med
den faldende spænding???
har selvfølgelig forsøgt at finde noget derom hos batteri producenterne.

På forhånd tak for svarene.

Børge

Re: Batterilevetid, hvordan regnes???
Hej Børge

Du kan nok nærmere hente 4/5 dele af energien, men du er bedst
tjent med at finde databladet på dine batterier hos fabrikanten da
der er flere parametre der spille ind.

Mvh Max

Re: Batterilevetid, hvordan regnes???

Nej, til den laveste spænding er der man måler kapaciteten.

Så det er 500mAh til 8 volt.

Re: Batterilevetid, hvordan regnes???

Ja selvfølgelig, jeg har brugt 1 W og så er der 4W tilbage. Hvis alt er
linear. Der kan selvfølgelig være forskellige parametre der skal tilgodeses.
Men som rettesnor må det være godt.
Tak for svaret.

Re: Batterilevetid, hvordan regnes???

tilgodeses.

Men den resterende spænding er ikke proportional med den resterende effekt.

NiCd f.ex. har næsten fuld spænding til det sidste, hvorimod gammeldags
brunstensbatterier har en mere liniær afladningskurve.

Leif

Re: Batterilevetid, hvordan regnes???

Du kan ikke regne i W

Det er det slet ikke