Batterilader/problem

Hej...

Har en 10A elektronisk lader som jeg bruger til opladning af
fritidsbatteri i campingvogn.

Troede batteriet var brugt op efter 4 års tid, så det blev skiftet lige
før ferien for 3 uger siden. Opdagede efter et par dage i ferien, at
laderen ikke ladede batteriet. For at eliminere tanken om defekt
batteri, lånte jeg en alm. gammeldags 4A hjemmelader uden elektronik, og
har haft den siddende på batteriet "from time to time" og det har
fungeret fint i ferien.

Nu har jeg så 10A-laderen hjemme og vil da lige se, om den kan laves
inden den bliver skrottet.

Har lige målt spændingen uden batteri monteret, og der er spændingen
-(minus) 7V... er det normalt? Skulle den ikke afgive +12V?

Nogen der har en ide'?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Re: Batterilader/problem
Thore skreiv:

Switche over fra 6V til 12V?

Re: Batterilader/problem

Tak for input, men det er en 12V lader uden omskifter...
(Desuden afgiver den _minus_ 7V)
Mærket er Dania.

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Re: Batterilader/problem

Det er jo så svært at foreslå andre muligheder uden at kende typen. Men der
kan også være tale om en diode eller en diodestrækning. Der kan være alle
andre muligheder for fejl, men det kræver nok et kik inden i.
Karsten H. (7870)
Re: Batterilader/problem
Thore har bragt dette til os:

Her er et diagram af en Dania lader.
http://peecee.dk/upload/view/124303

- Jeg ved ikke om der er flere typer med samme navn, men denne er også
en 10A type.

Den sidste side af PDF filen beskriver en metode for at kontrollere /
justere ladespændingen.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Batterilader/problem

Tak for den....

Der er åbenbart flere typer, efter som print/komponentplaceringen er
lidt anderledes...

Får kigget og målt lidt en af dagene...