batterilader (byg selv projekt)

Hej,

jeg har kigget på nettet efter selvbygprojekter dog uden vidre held

det jeg har brug for er en 48V batterilader som kan "sutte" strøm fra 380V
stik

Det jeg har i tankerne er at skaffe en trafo med 3 faset ind og 1 fase ud..
derefter ensrette det.. men der skal noget regulering på bagefter

er der nogen som kan hjælpe mig lidt på vej?

mvh bo

Re: batterilader (byg selv projekt)
glemte lige at sige at det er lukkede batterier jeg skal lade, grunden til
jeg vil bygge en kraftig lader er at få ladet hurtig op...

jeg køre rundt i en cityel som køre med 48V battripakke men lader i cityel
er 3-6 timer om at lade op

til de længere ture vil jeg så godt have en kraftigere lader så jeg kan
komme vidre i en fart

battrierne har ganske vidt ikke godt af det, men det er kun 1-2 gange om
året jeg vil bruge laderen, det er også derfor jeg vil bygge selv for at
holde omkostninger lave

hvis der er nogen som har en ide til diagram så vil jeg gerne at ladning
foregår med temp. kompensation.. dog ikke et krav

batterierne der skal lades på er: Champion M83CHP12V27

men er det muligt at kunne skifte mellem forskellige battrityper?

jeg har nemlig planer om på et tidspunkt at gå over til nicd celler eller
li-ion

mvh bo

Re: batterilader (byg selv projekt) [ PFC krav ]

Hej Bo

Elværket/EU kræver at sådan en basse-lader skal opfylde vise CE
standarder bl.a. PFC (Power Factor Correction) (du skal selv søge
videre...). Det er ikke bare at ensrette fra 3 faser fra hver sin
transformer:

http://da.wikipedia.org/wiki/Switching-mode_power_supply#Elnetskompatibilitet

Køb den derfor færdig hvis du kan.

hilsen

Glenn

Re: batterilader (byg selv projekt) [ soft-start krav + emc krav eks. "AUTOMATIC BATTERY CHARGER - P4500 SERIES" ]

Hej Bo

Der er sikkert også krav om soft-start og soft-stop - ellers slukker en
del af nabolaget når du tænder din lader.

F.eks.:

AUTOMATIC BATTERY CHARGER - P4500 SERIES:
http://www.mtitechnologies.com/chargerspecs-p4500.htm
Citat: "...
Manual float / equalize toggle
Power factor correction to 0.95 lagging
30 year design, MTBF of 100 000 hours typical, MTTR less than 1 hour
Input:...380...VAC
  1 and 3 phase
Power factor      –- 0.75 (1 phase), 0.85 (3 phase) at full load when
tested on battery and resistive load
Efficiency at full load      –- Typical 87% (1 phase), 90%(3 phase)
Output:...Standard nominal voltages...48...VDC
Power      –- From 60 W to 180 kW Standard
Emc*

–- Conducted (150kHz-30mHz) and radiated (30MHz-1GHz): en55011 class A
–- Electrostatic discharge EN61000 4-2 level 2/3 (4kV contact, 8kV air)
–- Radiated susceptibility: EN61000-4-3 level 3 annex D (80MHz- 1GHz @
10V/m)
–- Electrical fast transient: EN61000-4-4 level 3 (2kV)
–- Surge immunity: EN61000-4-5 level 3 (1kV l/l, 2 kV L/GND)
–- Conducted susceptibility: EN61000-4-6 level 3 (150kHz to 80mHz, 10v)
–- Voltage interrupt: EN61000-4-11 (30,60&90%- 10-10&5000 ms)

* : CE Marked Units only
Protection:

Over-current

–- Soft start
–- Automatic current limiting circuit, adjustable from 20% to 120% of
nominal rating
–- Input thermal-magnetic circuit breaker and DC output fuse standard
       Voltage transients     –- Surge suppression on input and output reverse
polarity
..."

Søgning:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=soft-start+ce+kw+lead-acid+charger

hilsen

Glenn

Re: batterilader (byg selv projekt) [ soft-start krav + emc krav eks. "AUTOMATIC BATTERY CHARGER - P4500 SERIES" ]
jo men hva er prisen ikke for sådan noget færdigbygget? jeg har set priser
på ca 4000 kr... og det er sku meget for noget der kun bliver brugt 2 gange
om året..

kan godt være EU kommer med sjove krav, men det havde jeg tænkt mig at se
let på... de må da gerne komme og jagte mig når jeg er ude at køre til træf
og kun lader 1 time hvert sted

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)

Nu fremgår det ikke om det er 100watt, 1000watt eller 10000watt, vi
taler om. Og der er himmelvid forskel på om det er lithium batterier
eller blybatterier.

Hvis du formulerer spørgsmålet noget mere detaljeret, er der sikkert
nogle, der kan hjælpe dig.

Bo //

Re: batterilader (byg selv projekt)

på 48 V siden skal der kan lades med så høj ampere som det er muligt at tage
fra 380V (16A) siden uden at springe sikringer

Jeg vil gerne kunne skifte mellem alle typer..

blybatteriet er: Champion M83CHP12V27
li-ion: Thundersky TS-LFP160AHA
nicd: Varta TSP ( NiCd ) / Varta RH ( NiCd )

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)

kvadratrod3 x 400 x 16 = 10,5kW / 48 volt = 220A ned i batterierne - de
sakl nok blive lune....

Re: batterilader (byg selv projekt)

jo men det er også det maximale....

160 A er nok til jeg kan lade på 45 min

den indbyggede lader går op til 20 A og så tager det 6 timer.. ikke ligefrem
skønt hvis man skal fra odense til djurs.. 4 ladestop gange 3 til 6 timer..
og så køretid med 60 i timen...

derfor sådan en hæftig lader

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)

Som batterierne kan holde til ?

Sørg for tilstrækkelig ventillation......

Re: batterilader (byg selv projekt)

de sidder i fri luft så nul problem

jeg har prøvet at kigge på data.. men der står så vidt jeg kan se ikke et
hak om hva de kan tåle under opladning

http://www.exide-made-in.com/products/mp_range_select.asp?lng=en&mp_rangeAF%_X&label=Element

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)

Næh, men at de kun kan holde 350 cycles....

Re: batterilader (byg selv projekt)

350*80km= 28000 km inden de skal skiftes.. ganske ok

fandt et andet pdf men her står der kun hva de anbefaler ved opladning...

http://www.ecopowerltd.co.nz/instancefiles/batteries.pdf

ud af diverse kurver kan jeg se man kan aflade med 100A uden problemer, men
betyder sikkert ikke man kan oplade med samme styrke

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)
-så let er det ikke. Lade virkningsgraden falder når man øget strømmen.
Med så store strømme kan du være sikker på at denblæser ventilerne. Og
der er ikke mulighed for at efterfylde vand.

Hvis du læser databladet for batteriet, vil du se en detaljeret
beskrivelse af lademetoden. Hold dig til den. Og så brug et mere egnet
køretøj til lange ture.

http://www.ecopowerltd.co.nz/index.html?Action=Download&FileID29%45&inline=1&lnum45%153

Bo //

Re: batterilader (byg selv projekt)

ok, det vil jo være det samme at møde op i en ford mustang til et volvo træf

lademetoden er den optimale, men jeg har da set andre lade kraftigere end
det som anbefales uden at ødelægge noget... dog går det udover levetiden på
batteriet

/bo

http://www.ecopowerltd.co.nz/index.html?Action=Download&FileID29%45&inline=1&lnum45%153

Re: batterilader (byg selv projekt)
på datablad til li-ion står der at der kan lades med <3 ca

hva pokker betyder det?

endelig er der også åbne NICD batterier

http://www.saftbatteries.com/120-Techno/10-10_produit.asp?paramtechno=Nickel+systems&Intitule_Produit=STM

disse batterier tåler opladning med op til 210 A

kig side 14 punkt 5.2.2 i følgende pdf

http://www.evdl.org/docs/stmuk.pdf

/bo

http://www.ecopowerltd.co.nz/index.html?Action=Download&FileID29%45&inline=1&lnum45%153

Re: batterilader (byg selv projekt)

Og det betyder ikke noget, hvis batteriet fordamper?
16Amp på alle 3 faser giver ca 15kW efter min regnestok. Omregnet til
48V giver det lidt over 300Amp. Det vil jeg IKKE under nogen
omstændigheder udsætte batterierne for. Det er så vidt jeg kan se
forseglede celler.

Og hvis ikke du her vant til at arbejde med store strømme, vil jeg på
det kraftigste fraråde. Der skal ikke mange milliohm til i samlingerne,
før du har en brand, som din forsikring IKKE vil dække. Er
stikforbindelse og kabling i køretøjet indrettet til det?

Bo //

Re: batterilader (byg selv projekt)

Tilsyneladende fejl på min regnestok. ca 10kW, men heller ikke det ville
jeg gøre

Bo //

Re: batterilader (byg selv projekt)

laderen kobles direkte til batteri så kabling i køretøj er ikke noget
problem

det skal heller ikke lades med så mange ampere, men klart der skal noget
kontrolkredsløb på så ladning afbrydes når fuld opladning er nået, evt
kombineret med noget temp. kontrol der skruer ned for strømmen hvis det
bliver for lunt?

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)
Tjah, venligst definer formålet, fremfor at starte i Utopia.

Site Timeline