Batteriløs.....

Vil gerne have en beholder hvor der skal udtages nogle emner. Det er nok
ikke så vigtigt. Det der er vigtigt er, at jeg gerne ville have at når man
udtog et emne af denne beholder, ved at dreje på et låg, trykke på en knap
eller andet at der så efterfølgende lyste en diode i op til en 3
timer......Ved det måske lyder fuldstændigt vanvittigt men ville dette på en
eller anden måde kunne lade sig gøre uden et batteri? (holder selvfølgelig
heller ikke at slutte den til lysnettet :-) ).

Terry

Re: Batteriløs.....
en

Brændselsceller? ;-)

Generator + goldcap + blinkende lavstrøms LED.... Tjoe måske!
"Generator" kan udover en roterende generator også være solceller eller
lignende.

Lyder lidt besværligt ikke at kunne lide batterier!
/A

Re: Batteriløs.....

en

Hvis du lader LED'en blinke så kan du få et meget lavt strømforbrug, jeg
tænker på noget med et kort glimt hvert sekund.
Men du skal bruge energi, måske kan en solcelle og en stor kondensator
bruges? Et batteri kan måske også holde i årevis (afhængig af brugen).

Re: Batteriløs.....
Det er
have
låg,
diode
vanvittigt
et
lysnettet

Hmm... et køkken-ur man trækker op som driver en mikrodymano når
det går...? Eller på en eller anden måde spænde en fjeder driver
'noget', meget langsomt. Minder mig om de der natkikkerter med
trykhåndtag til at lave spændingen til fotomultiplier-røret.
Eller de der aflade-pistoler til vinylplader (hvis nogen kan
huske dem ;-).

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Batteriløs.....
Hej Ulrik

Huske dem, jeg har såmændt min endnu, og bruger den, den
er batteridrevet, så ingen mekanik. Forøvrigt fåes de stadigvæk,
nu om dage hedder der ESD pistoler, tror jeg. Man bruger dem
bl. a. til EMC test af print og lignende.

Mvh Max

Re: Batteriløs.....

Jeps! Sjovt stykke legetøj på EMC-kursus.... ;-)

HT

Re: Batteriløs.....
Hej Max,

Tjah, min er den gammeldaws hvide med mekanisk betjening og den ligger
såmænd altid parat ved siden af vinylhøvlen.

En ESD-tester kan man i øvrigt hurtigt (og billigt) strikke af en udtjent
engangslighter med piezotænding :)

Leder i øvrigt stadig efter de blade ;-/

--
Venlig hilsen,
Søren

Ack. :)

Du mener vel næppe "uden energitilførsel" (?) så der er selvfølgelig
muligheder, men nok ikke nogle der kan betale sig.

Du kunne tage en lithiumcelle (en enkelt celle er ikke et batteri ;) og de
kan fås i ret små dimensioner, fx. er CR1/3N emåske et alternativ til
knapcellerne (har ikke lige den eksakte målspecifikation her ved PC'en men
den er _ca._ 10mmØ x 10mm).
Med et (timet) blinkkredsløb lavet med et par transistorer eller 3 (+ det
løse) ville sådan en celle nok kunne holde et år eller mere.

--
Venlig hilsen,
Søren