Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Hej alle

Til en lE6%ngere vandretur (10 dage) udenfor lands lov og ret F8%nsker jeg
at holde min mobil med strF8%m.
FormE5%let er primE6%rt at bruge en indbygget applikation til at tracke
min fE6%rden via GPS.

Mobilen (Nokia N85) lades med USB (USB power specifikationen), dvs jeg
skal bruge 5 volt +/- 5%
Jeg har gjort lidt forsF8%g med genopladelige AA-batterier (eneloop) og
er kommet frem til at ca 25 Wh vil rE6%kke.

Hvordan fE5%r jeg mest effektivt (mE5%lt i vE6%gt og volumen) leveret dette
til telefonen?
Jeg har ledt efter LithiumIon-batteripakker, men har ikke lige haft
held med at finde en der har 25 Wh.

Jeg har ogsE5% forsF8%gt mig med 4 x NIMh AA, og det virker fint, men jeg
antager at effektiviteten er lav, for ladningen stopper formentlig nE5%r
spE6%ndingen falder ret meget under 4,75 volt.

Pt overvejer jeg at bygge noget omkring 10 genopladelige AA'er og en
DC-DC konverter (fx AnyVolt Micro, hvis jeg ellers kan finde den
i .dk), men jeg er i tvivl om hvordan jeg mest effektivt udnytter de
genopladelige AA-batterier. Fx er det vel uhensigtsmE6%ssigt at
seriekoble batterier med forskellig kapacitet?

Optimalt set vil jeg gerne have et system der kan lades fra en
solcelle (fx UnatSolars 6,5 watt panel, eller andet der kan bindes pE5%
rygsE6%kken) og optimalt set med sE5%vel 5V og 12V output, men det krE6%ver
formentligt at det er en fE6%rdig enhed, hvis ikke mit hjemmebiks skal
komme til at fylde og veje alt for meget.

PE5% forhE5%nd tak for hjE6%lpen

Martin HF8%jriis Kristensen

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
Hej Martin

Hvad med en hånddreven dynamo til at lade den op med ?

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Haha, dem jeg har set har mest vE6%ret legetF8%j. Har du et konkret
forslag?
Jeg har overvejet noget man kan sE6%tte pE5% ens skulderremme og gE5% og
rive i, men jeg gider ikke bF8%vle med mekanikken, og der er nok en
grund til at det ikke allerede findes pE5% markedet.

Venlig Hilsen Martin

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Hmmm, det minder mig om den opfindelse, jeg lavede for mere end 30 år
siden: Fjern skulderremmene fra rygsækken, og erstat dem med rulleseler.
Det gør det let at hejse opppakningen op, når du skal afsted. Og så kan
du vel sætte dynamo i den.

Spøg til side: Jeg bruge ren SONY GPS tracker, når jeg IKKE er på
fjeldet. Ellers bruger jeg et almindeligt kort og en logbog. På kortet
markerer jeg nummererede punkter, hver gang jeg holder pause eller
krydser et vandløb. Resten skriver jeg i loggen. Det giver ikke ekstra
vægt og virker fint. I år overvejer jeg at tage en lille Garming GPS med.

Bo //

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
 kan

Har allerede overvejet en lille dampmaskine ovenpE5% min MSR Reactor..
BrE6%nderen har en effekt i nE6%rheden af 2000 watt, sE5% der er rigeligt a=
tage af.
Men det er nok ikke realistisk :-)

Det gF8%r jeg ogsE5%, og har stadig ikke en egentlig GPS.
Men efter at have prF8%vet at tracke min position hvert minut pE5% en
vandretur og senere se det i Google Earth mE5% jeg indrF8%mme at det alts=
E5%
er ret sjovt.
Derudover gF8%r det nemt at lokations-tagge de billeder jeg tager.

Mvh Martin

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
Hej Martin

Jeg vil da prøve at få fat på en og teste om det er noget
der kan bruges, det er trods alt en god løsning.

http://www.elektro-planet.com/shop/catalog/product_info.php?products_id54%77

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Hmmm... Det ser ud som udbyttet er ca 1:1
-drejer man i 3 minutter har man lidt over 3 minutters virkning. Så skal
man oplade til en dag, skal man dreje hele natten :-)

Bo //

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
Hej Bo

Hvis det nu er 3 min. taletid man får for 3 min. drejen, ja så
bliver regnskabet bedre.

http://www.techgalerie.de/2015/evertalk_handycharger.html

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Hmmm... Du er vel også så gammel at du kan huske de hånddrevne
lommelygter, man havde i midten af sidste århundrede

Bo //

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
Hej Bo

Nå, du mener sådanne moderne ting med LED's og sådan

http://www.made-in-china.com/china-products/productviewxowmdYEPathb/Dynamo-Camp-Lamp-House-15-LED-66450-.html

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
http://www.made-in-china.com/china-products/productviewxowmdYEPathb/Dynamo-Camp-Lamp-House-15-LED-66450-.html

Det ligner mere et salt og peber sæt...

Jeg tænkte på de gamle, der var forholdsvis tunge, havde en
karakteristisk tandhjulslyd og et svinghjul indbygget. Jeg har ledt
efter dem på google. De findes på museer for gammelt militært skrammel :-)

Bo //

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Lige netop den model har jeg faktisk fE5%et kastet i nakken ved en Telia-
bod til en festival.
Dens effekt er meget meget lav (man skal dreje kraftigt fF8%r den giver
sig til at lade, og den lader kun sE5% lE6%nge man drejer) og dens
ergonomi er elendig.
I et ordentligt ergometer kan jeg trE6%kke nE6%sten 1000 watt i sprint og
200 watt i lE6%ngere tid uden problemer. SE5% kroppen har sE5%dan set energ=
nok. Man skal imidlertid lave noget med vE6%sentligt bedre ergonomi end
dem jeg har set.

Mvh Martin

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
DC-DC konverter (fx AnyVolt Micro, hvis jeg ellers kan finde den
i .dk), men jeg er i tvivl om hvordan jeg mest effektivt udnytter de
genopladelige AA-batterier. Fx er det vel uhensigtsmæssigt at
seriekoble batterier med forskellig kapacitet?

Har du de 12V ca, så er en simpel DC-DC ned-converter en V7805, der
ligner en alm 7805, men ikke blot brænder overskudet af. Nok lignende
AnyVolt.
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name10%2-1709-ND

solcelle (fx UnatSolars 6,5 watt panel, eller andet der kan bindes på
rygsækken) og optimalt set med såvel 5V og 12V output, men det kræver
formentligt at det er en færdig enhed, hvis ikke mit hjemmebiks skal
komme til at fylde og veje alt for meget.

google på "solar backpack", giver fx http://www.voltaicsystems.com/ ved
ikke om de dur til noget

Basalt set er problemt nok at telefonernes GPS nu om dage bruger ret så
meget strøm.
Min Nokia N95 holder vel under en time med GPS tændt.

Min Garmin Legend eTrex HCx kører in 24 timer på 2 alm batterier. Og
skiftes de, så kolder den stadig det gemte spor. Og så har den plads til
et Europa kort, og...

På arbejdet bruger vi (forhandler) bærbar gps dimser
http://www.teltonika.lt/en/pages/view/?id93%7
De kan sættes op til at tænde GPS på regelmæssige tider, fx hver 10m
eller halv time. Jo længere tids dvale de får, desto længere holder en
opladning. Der findes mange af den slags.

Christen Fihl

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
On 3 Jun., 18:28, "Christen Fihl"

Ja, det er en mulighed, men jeg er grundlE6%ggende i tvivl om hvad det
mest effektive er.
Istedet for 12 Volt (10 stk i serie) kunne jeg jo ogsE5% have 2 sE6%t med
6 Volt (5 i serie).
Jeg kan finde en USB-lader til en bil uden problemer, men det er nE6%ppe
det mest energieffektive.

De ser fine ud, men er alt for tunge. Det skal bruges sammen med en 75
liters vandrerygsE6%k og jeg regner ikke med at solceller og batterier
og elektronik skal veje mere end 4-500 gram i alt.

Hvis jeg slukker for netvE6%rket og kun bruger den til GPS sE5% kan den
snildt holde 1 dag. Med 4 AA-batterier koblet direkte (ineffektivt)
til porten i serie kan klare 3 dage.

Tak for svaret

Mvh Martin

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Altså skal du bare have 12 AAA batterier med og så huske at slukke om
natten?

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
On 3 Jun., 19:29, "Klaus D. Mikkelsen"

AA, men ja.. Jeg vil dog hellere have fx 10 AA og en DC-DC ting af en
art. Det andet virker lidt for simpelt :-)
Det er dog stadig interessant hvad den mest effektive DC-DC enhed er,
og ved hvilken indgangsspE6%nding den er mest effektiv.
(og ja, jeg har og kan kigge datablade, men det er mildt sagt
uoverskueligt)
En fE6%rdig LiIon-pack er ogsE5% en mulighed, men udvalget i danske
webshops er lavt.

Mvh Martin

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Med 10 stk AA genopladelige batterier (2500mAh) har du 25Ah til
rådighed, her vil du så sætte 10-20% i en converter

Har du prøvet med et sæt gode AA alkaline batterier, hvor længe den så
kan holde?
Husk at modregne de 8 timer hvor du sover.

Hved med at oplade 3 ekstrabatterier til telefonen og medbringe dem?

Sollader.....

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
On 3 Jun., 20:10, "Klaus D. Mikkelsen"

Jep, det er den retning jeg gE5%r, og det vil sikkert vE6%re fint.
Det er dog stadig interessant hvordan og med hvilke komponenter jeg
fE5%r mest energi ud af mine elementer.
(Resten af grejet i rygsE6%kken er vejet pE5% gram.. Man bliver nF8%jsom n=
E5%r
man skal slE6%be udstyr og mad til 10 dage og vand til 2 dage pE5% ryggen)

Nej jeg har holdt mig til genopladelige.

Det er en enkel og formentlig ogsE5% den mest kompakte og letteste
lF8%sning.
De koster dog mindst 250 kr/stk og jeg vil langt hellere have en
generel USB-lF8%sning. Jeg har andre ting der kunne drage nytte af det.

Jeg vil gerne have solceller, omend det mest ville vE6%re for sjov.
(Turen foregE5%r nord for polarcirklen, sE5% selvom der er sol 24/7 sE5% er
indstrE5%lingen minimal).

Mvh Martin

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Kan du sige 49 kr/stk?
http://www.gooby.dk/shop/kompatibelt-liion-battery-til-nokia-n85-p-9868.html

Okay

Hvor skal du hen?

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
On 3 Jun., 22:14, "Klaus D. Mikkelsen"

Ja, ok.. Jeg har kun kigget efter originale batterier. Lige netop
LiIon-batterier har haft et lidt uheldigt ry, men det er mE5%ske en
overdrivelse.. 250 for 5 batterier er uden tvivl den letteste og
billigeste lF8%sning, sE5%fremt det ellers er samme kapacitet og
sikkerhed.

Abisko og Kebnekaise.

Mvh Martin

Site Timeline