Batterier

Vi har en trådløs mus som virker godt når den har nye friske batterier dvs
holder seg på < 1.54 v. Hittil så er det Duracell Pluss AA den spiser grådig
og blir ustabil og vanskelig å bruke etter en tid. Da har spenningen falt
til > 1,4 volt. Jeg vet det finnes batterier som gir konstant spenning helt
til slutt. Dvs har en nesten rettvinklet spenningskurve, imotsetning til
disse vi bruker nå som har en meget flat kurve. Vet noen om sånne batterier
i AA størrelse som vi er ute etter?

Re: Batterier

Jeg har selv haft sådan en mus engang. Det blev for dyrt i batterier og
problemer. Jeg har købt en Logitech, der kan slide batterierne ned til
ca 1.1V, før problemet opstår.

Bo //

Re: Batterier

Da er det nok rett å finne en ny mus.

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]

Hej Ceroy

Disse kan anvendes i trådløse tastaturer, mus, fjernbetjeninger,
termometre, legetøj, elektriske ure... Fås i AA og AAA - og med adaptor
til C og D:

http://da.wikipedia.org/wiki/LSD_NiMH

hilsen

Glenn

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]

Nej, de kan IKKE anvendes i det specifikke tilfælde. Ceroy skriver netop
at under 1.4V er et problem.
Hvis man læser databladet for Sanyo's genopladelige vil man se at de
ligger omkring 1.2V:
http://www.eneloop.info/home/performance-details/voltage.html

-det var derfor jeg foreslog at skifte musen, i stedet for at forsøge at
finde specialbatterier, der kan holde sig OVER 1.4V i hele afladetiden.

Bo //

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]

Men hvis de 1,4 v målt er ubelastet er der en fin chance for at de kan
bruges.
Man kan ikke få en bare nogenlunde ide om et batteris tilstand hvis man
måler ubelastet (dvs. tager batteriet ud af musen og måler med alm.
multimeter). Den fejl er der _rigtig_ mange, der ikke har ret meget begreb
om elektronik, der gør (en kammi ingen undtagelse, jeg måtte fortælle ham at
hans gamle opladelige var døde - men de måler jo fint på voltmeteret..!). Ét
eller andet sted har de læst at de fleste apparater fungerer fint ned til
omkring 0.9-1 v - men det er altså under belastning.

At musen opfører sig irregulært kan så skyldes, at det øjeblik at musen
trækker lidt rigeligt strøm, så falder spændingen hurtigt og de fleste
funktioner i musen ophører med at virke. Batterier hviler sig lidt og så
trækker den strøm igen osv.
Min Microsoft mus gør det også når batterierne er tømte. Men når den
begynder på det er de også _helt_ tomme. Kunne for sjov skyl måle den
ubelastede spænding næste gang. Vil ikke undre mig hvis den var i nærheden
af 1,4 v.

Mvh
Morten

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]

Jeg har faktisk målt på min optiske logitech mus. Når man maser rundt og
klikker ligger forbruget på ca 35mA. Når den ligger stille falder
forbruget til en middelværdi på under 1mA.

Jeg har lige prøvet at måle på en dura-celle, der havde en ubelastet
spænding på 1.1V. Den faldt til ca 1V under belastning med 35mA. Derfor
man man ofte flytte en del med en mus, inden den er "afladet". En
ordentlig mus har batteriovervågning, og sender besked til PC'en, hvis
den belastede spænding nærmer sig en kritisk værdi.

Bo //

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]
Min næste mus bliver givetvis også med dockingstation, men den skal være
meget billig for at den nuværende smides ud!

--
Armand.

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]

Mus med dockingstationer er dyre i drift.

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]
Strømmen skal vel komme et sted fra, men det løber vel ikke op i mere
end for de 3,50kr jeg p.t. bruger til batterier ugentligt :-/

--
Armand.

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]

Jeps og al den tid der går mellem opladninger, skal docken have strøm.
Standbyforbruget på sådan en karl er ikke uvæsentligt.

Vil du være så rar at fortælle os andre, hvilken mus du har?

Så kan vi undgå at købe sådan en batterisluger. Jeg skifter nok batteri
3-4 gange om året på mus og keyboard.

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]
Plavix står der på'en. Der kunne nok ligesåvel have stået nonamebrand.
Pisse billig indkøbt over nettet og som det sig hører og bør omkring dén
slags, så også dyr i drift :-|

--
Armand.

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]

Okay

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]

Jeg gætter på at det er en til det Nordsvenske marked, men indlagt
håndvarme ;-)

Bo //

Re: Batterier [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]
Mnjarh :-/
Måske er problemet netop at den ikke håndterer spændingsfald særligt
godt. Jeg vil derfor ved førstkommende lejlighed prøve hvor brugbare de
udskiftede batterier er i en penlight!

--
Armand.

Re: Batterier
Jeg har en batterifri mus fra lidl eller aldi, mærket a4tech.dk

Den får energien overført induktivt fra mussemåtten.

Fungerer upåklageligt.

Leif

Re: Batterier

Altså - i det hele taget at anvende akku'er i en mkus synes at skrige til
himmelene. Et almindeligt alkaline har ca. 10 gane så stor kapacitet og
holder den lidt større spænding så meget desto længere.

Så kan man vælge de super4-dyre Duracell eller billigere typer.

Mange mus bruger endten 1 eller 2 celler - endten AAA eller AA. Jeg har
prøver MS og IBM, og alle har ikke haft nødigt at få skiftet batteri i 1 år.
I øjblikket prøver jeg museen AGK (fra ALDI), hvor der var leveret et enkelt
DURACELL AA med. Nu får vi se, hvor længe, det holder.

Derimod er der én ting, der kan have indflydelse, og det er musens evne ti
at se USB-donglen, hvis altså det er en snorløs mus.
Karsten H. (7870)
Re: Batterier

Nej, det har de ikke. De typisk opladelige AA har en kapacitet på omkring
2,5 mAh, Low Self Discharge typerne omkring 2 Ah.
Et alkaline har en kapacitet på ca. 3 Ah - vel at mærke hvis det aflades med
et meget lille strømtræk.

Når alm. så holder meget længere end opladelige er det fordi de alm. NiMH
har en stor selvafladning. Her er det så LSD, 2. generation mv. kommer ind i
billedet, der kan ligge et helt år og alligevel stadig have 80 % af energien
tilbage hvor de "gammeldagse" NiMH vil være helt døde.

Omvendt, til ting der trækker noget mere strøm føles det som om de
opladelige har 10 gange større kapacitet end alkaline, da alkaline ikke
holder særlig godt til bare moderate strømtræk. Det er det med at vælge det
mest optimale batteri til en given applikation sammenholdt med hvor tit man
er villig til at skifte det og TCO (Total Cost of Ownership).

Mvh
Morten

Re: Batterier

Og det er naturligvis en kapacitet på 2,5 Ah for de alm. NiMH. Typisk værdi
som nye, de fås jo idag i kapaciteter fra 1,6 til 2,9, selvom jeg vil stille
spørgsmålstegn ved hvor længe dem der er mærket med 2,9 vil kunne blive ved
med at leve op til det selvom de aflades lige efter de er opladt.

Mvh
Morten

Re: Batterier

Jeg mangler endnu at se AA alkaline med en kapacitet på med over 25Ah
kapacitet. Alkaline celler kan heller ikke levere ret stor strøm når de
nærmer sig slutningen af livet. Man skal vælge batteri, der passer til
anvendelsen. Og med de almindelige NiHM celler har man en egenafladning,
der efter min opfattelse gør dem uegnede til mus og andet med lavt
strømforbrug.

Musen har ingen grund til at se noget. Der er ikke kommunikation fra
PC'en til musen. Hvad skulle øge forbruget ?