Batterier

Hej,

Jeg mener at diskussionen har været oppe før men kan simpelthen ikke
huske hvad udfaldet var.

Når man har noget udendørs udstyr som kører på batterier og som får
frost, hvilken type batterier kan så bedst holde til kulden?

Er der nogen som har et super link til et site hvor jeg kan lære alt om
batterier?

Mvh
   Jan

Re: Batterier

http://www.buchmann.ca /
afhænigt af forbruget står valget mellem nimh (lavt forbrug) og nicd (højt
forbrug). Jeg ville først prøve med nogle panasonic sanyo eller GP nimh
batterier. sanyo og gp vil jeg gerne stå inden for. panasonic har andre i
gruppen gode erfaringer med.

Re: Batterier

Og du husker at måle spændingen på batterierne _under belastning_?

Jeg har et par Hellesens AA brunsten fra 70'erne. Har gemt dem fordi de er
så godt som udtørrede (lækker derfor ikke) og derfor synes de er sjove at
gemme når alle andre har smidt deres ud, fandt dem i et apparat jeg købte.
Nå, men det jeg vil sige er, at det ene faktisk stadig kan præstere en
spænding på 1,1 v (!) Men dette er ubelastet og det er så tomt, at det end
ikke kan drive et urværk til et armbåndur.

Mål batteriet med en modstand over på 10 ohm, det svarer til at et frisk
batteri skal trække 150 mA. Det er en ca. den belastning mange
forbrugerbatteritestere bruger til celler i størrelse AA. Nu skulle
spændingen gerne være under 1 v, hvis ikke, udnytter musen ikke batteriet
optimalt, i modsat fald, så har du måske en grådig mus (du har ikke sagt
noget om hvorlænge det holder, ved hvilket brug og om du slukker musen når
du går fra computeren) eller bruger for dårlige batterier.

Køb de billige alkaline celler fra Aldi (TopCraft) eller Harald Nyborg
(Kameda). Nok holder måske kun 75-85% af den mængde energi der er i
Duracell, til gengæld er stk prisen uforholdsmæssigt temmelig meget
billigere.

Mvh
Morten

Re: Batterier

I øvrigt er dem, du spørger efter de såkaldte "1,5 v" lithium batterier.
Umiddelbart kender jeg dem kun som energizer, men forekommer mig at der også
skulle være andre mærker.

http://www.batteribyen.dk/energizer_ultimate_lithium_l91___lr06___aa___mignon__4_2_stk__batterier-p-4304.html?osCsid=e5e382c35bd5d725fc65c0ad978c159f

De har en spænding på 1,7 v eller deromkring som nye og de holder sig lige
over 1,5 indtil de for alle praktiske formål er tomme.

Det med at de holder 7 gange længere end alkaline skal tages med et meget
stort grand salt. Måske gør de til digital kameraer og andre
højstrømopgaver, men det gør de næppe i f.eks. et ur eller en
fjernbetjening, der holder de kun marginalt længere end alkaline, da
energimængden i dem kun er en anelse større (men de kan aflades hurtigere og
holde spændingen selvom man trækker en stor strøm).

Mvh
Morten

Re: Batterier
Alene vurderet ud fra min trådløse mus' forbrug (á to stk. AAA
ugentlig!) er der, om overhovedet nogen, så minimal forskel på
HN/Jem&Fix's Kameda og de hundedyre Duracell.
Lige nu er jeg ved at slide mig igennem en kasse Firefly fra Jem&Fix: Dé
er en anelse mere kortlivede end Kameda! Firefly er ikke markant
billigere end den hidtidige pris på Kameda, så end ikke omkring økonomi
er de et fornuftigt køb :-|

Til husets trætte DECT telefon købte jeg en 4-pack med genopladelige
NiMh. Eftersom de tiloversblevne 2 også passer musen blev de forsøgt
brugt dertil; men selvom de skulle være mer-ydende i.f.t. alkaline'ere
(á 1000mAh), taber musen lynhurtigt lysten til at fungere med dém isat.
Der er noget med at genopladelige NiCd-batterier ikke yder fulde 1,5V,
så mon ikke at det samme gælder NiMh'erne og det er den lave spænding
der gør dem decideret ubrugelige :-/

--
Armand.

Re: Batterier

Genopladelige batterier er 1,2 volt.

Jeg slider på Logitech mus og keyboard. De lever længe på NiMh
batterier.

Re: Batterier
Hvis du bruger for 5kr batterier om ugen, er nok bedre økonomi i at
udskifte musen :-)