Batterier

Jeg sidder og skal undersøge en masse batterier ang. hvorvidt de skal kasseres eller ej. Det drejer om 1,5 V batterier, og de undersøges med et voltmeter. Spørgsmålet er simpelt: Hvornår er det rimeligt at kassere batteriet? Ved hvilken spænding?

/Kenneth

Reply to
Kenneth Brun Nielsen

Det kan du ikke afgøre uden, at du måler over en belastning af batteriet.

Der findes batterimålere med indbygget belastning og instrument, der med 3 farver (grøn, gul og rød) indikerer, hvorvidt batteriet er OK. Kan nåles holde sig i det grønne felt i et lille stykke tid uden at nålen falder, er batteriet OK. Falder viseren ned i det gule felt, skal betteriet i hvert fald ikke betragtes som nyt længere. Batterier, der lander i det røde felt, er direkte kassable.

Det kan være, at sådan et instrument (ikke særligt dyrt) løser din opgave tilfredsstillende.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

felt,

Jeg har for ganske få dage siden set dem i Netto eller Fakta til næsten ingen penge (en 20'er tror jeg)

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe