Batteridrevet RS232 transceiver?

Jeg er ved at fumle mig en temperaturlogger sammen og vil i den forbindelse
kunne udlæse de loggede data over COM-porten. Men jeg er stødt ind i et
lille problem, da dimsen skal være batteridrevet skal den jo bruge mindst
muligt strøm og den eneste RS232 transceiver jeg har er MAX322 og den bruger
8-10mA (Alt for meget)!

Desuden er MAX232 er beregnet til 5V drift, jeg satser på at bruge 3xAA dvs.
3-4,5V alt efter hvor meget strøm der er tilbage på batterierne. Jeg tænkte
på om jeg måske kunne stjæle strømmen fra COM-porten, MAX232 skal alligevel
kun bruges når den er sluttet til PCen, hvis den da kan trække så stor en
strøm?

Jeg har også tænkt på at købe en anden transceiver, men de low-power jeg har
kunnet finde er temmeligt dyre...
Er der nogen der har erfaringer på området?

Brian

Re: Batteridrevet RS232 transceiver?
On Tue, 09 Jan 2007 01:22:38 +0100, Brian Lund

Hvad med MAX3222? Den bruger typ 0.3 mA i brug og 1 µA i standby, 3-5V

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Batteridrevet RS232 transceiver?

Den ser også fin ud, men problemet er så at jeg er nødt til at bruge noget
jeg ikke har på lager, men den er noteret! :)

Brian

Re: Batteridrevet RS232 transceiver?

Hvor mange skal du da bruge ?

Hint: Maxim og samples.

Re: Batteridrevet RS232 transceiver?
noget

Én! Og jeg gider ikke betale det dobbelte af IC'ens pris i porto bare få at
få fat på en enkelt...

Jeg har ellers presset den citron godt gennem tiden, men jeg kan
selvfølgelig godt prøve igen! ;)

Brian

Re: Batteridrevet RS232 transceiver?

Det kan du sagtens. Hvis din software tillader det kan du
sætte et output ben højt og et lavt. Så har du noget der ligner
+/- 12V til en traditionel driver (eller noget der ligner).
Der skal ikke så meget til at læse og skrive data. Ulempen
ved metoden er, at du ikke kan bruge almindelige terminal-programmer.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: Batteridrevet RS232 transceiver?

Jeg skal bruge +5V til en MAX232, havde tænkt mig at tage en diode og sætte
i serie med hver Txd, DTR og RTS og en 7805 eller anden regulator efter
(+kondensator), til at drive MAX'en! - Hvis dét altså vil virke?

Det er blot en idé men spørgsmålet gik mere på om der var nogen der havde
prøvet noget i den stil?
Her har de brugt samme trick, men 1621'eren bruger også kun en brøkdel af
hvad MAX232 gør:
http://www.lancos.com/therm/schematic.png

Jeg havde tænkt mig blot at bruge hyperterminal i windows, med tiden evt.
noget skrevet i C++, men jeg er ikke så skrap til det, så det bliver nok
standard overførsel (Rxd & Txd, istedet for software UART)!

Brian

Re: Batteridrevet RS232 transceiver?

Det gør det sikkert, jeg synes blot at det virker lidt fjollet at
bruge en MAX232, da halvdelen af kredsen bruges til at lave 5V
til +/-12V og det er det du har. Du kan desuden komme ud for
at al den konvertering ned og op igen, betyder at du ikke har
effekt nok til at drive din RS232 interface.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: Batteridrevet RS232 transceiver?
sætte

Det var netop derfor jeg spurgte efter erfaringer! :)
Og det er vel ikke så fjollet når man "ikke har andre muligheder" -
selvfølgelig kunne jeg få en anden til at skrive noget software som ville
kunne klare sagen, meen...

Anyways så har jeg bestilt samples fra maxim, så må jeg se om de bider på
igen!

Brian

Site Timeline