Battericlips med lille spændingsfald søges.

Jeg har to battericlips (2x 8 AA-celler), i ved de der plasticdimser hvor
man kan montere AA-batterier og så få en lille akku-pakke ud af det.

Desværre skal jeg trække ca. 1,5A gennem 16 stk AA celler i serie.
Så over hver "fjeder-dims" der holder batteriet fast
får jeg næsten 0,3 V spændingsfald og det giver jo næsten 5 V spændingsfald.
og stort effekttab.

Nogen der kender andre typer battericlips.
Alternativt: Kan man *forsigtigt* lodde AA-cellerne
sammen med en stump ledning 0,5mm2 uden de
tager skade. Altså lodde direkte på polerne ?

Men så går ideen lidt fløjten med at oplade dem i en alm.
oplader.....Som jeg satsede på at kunne gøre.

Ideer er velkomne.

Venligst, Bo.

Re: Battericlips med lille spændingsfald søges.

Man kan få genopladelige med en loddeflig, men så er du dundet af at opladde
dem sammen, men man kunne vel lave 4 pakker af 4 batterier evt ?
Kasper

Re: Battericlips med lille spændingsfald søges.
Hej Bo,

Det burde kunne blive bedre !
Har du prøvet at stramme fjedrene (trække dem lidt længere) ?
Evt. kan du samtidigt lave en ramme til dem, så plasten ikke giver efter.

Der er forskel på kvaliteten af batterikasseter, men vil du have det rigtig
godt skal du have hænderne op af lommen.

Fortæl først hvilke du _har_ ;)

Nej, det kan ikke undgå at skade i en eller anden grad (alt efter hvor god
du er til det) og der er en vis risiko for at skidtet eksploderer.

Også det og det er meget bedre at oplade dem enkeltvis.

Stram fjedrene evt. med en ramme omkring kassetten.
Alternativt, lav selv kassetterne.

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: Battericlips med lille spændingsfald søges.
Vel noget af det billigste der er: "noname"

Ja det ønsker jeg bestemt ikke.

Først prøve strammere fjedre, dernæst forsøge at lave
en kasette. Nogle gode ideer her ?

Venligst, Bo Andersen.

Som jeg også har draget nytte af.....

Re: Battericlips med lille spændingsfald søges.
Hej Bo,

OK.

Så er der jo:
<URL:http://dk.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU20%6751&N =
401>
(Farnells varenummer 206751 hvis den ikke vises)
til kr. 143,- for en enkeltcelleholder, dog får du rabat ved 5 til 19 stk.,
så du kommer kun af med kr. 137,50 (eller 2199,60 for de 16. stk du skal
bruge).
Det kan dog undre mig en smule at selv så velbetalte holdere ikke har
specificeret kontaktmodstanden i databladet (evt. blot med et interval).
<URL:http://www.farnell.com/datasheets/47983.pdf

En anden mulighed, hvis du gider lave et print til det, er deres varenummer
908733:
<URL:http://dk.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU90%8733&N =
401>
som er nogle endeclips (2 pr. celle) til printmontage, her kan alle 16
celler monteres for 152 dask i clips.

Alu-rør eller plastrør med en indre diameter på ca 14,5mm.
En plastprop med gevind i hver ende (evt. limet i den ene ende) med en bolt
eller nitte gennem et centerhul, så kan du montere dem med "lådne øjne",
crimpstik eller hvad der passer dig.
Der bør monteres en (stram) fjeder på bolten i den ene ende, da der er en
vis tolerance på størrelsen af celler og materialerne skal have plads til
udvidelse med opvarmning.

        ______________//______________
       |    |         \         |    |
O------|----|)))))]   //        [|----|]-O
       |____|_________\_________|____|
                      //

Kan laves til 1, 2 , eller hvor mange du nu kan få plads til i længden,
afhængig af rørets længde og (og stivhed) og den plads du har hvor det skal
bruges. Flere kan limes, bindes, loddes eller "gaffes" sammen ved siden af
hinanden.
Du kan evt få et maskinværksted til at lave gevind i rør(ene) og propper.

Fattigmandsudgaven (som jeg har lavet nogle stykker af gennem tiden) er et
stykke elektrikerrør (igen med passende inderdimension) med et hul boret
gennem i den ene ende, en messingbolt igennem og du har pluspolen ført ud.
I den anden ende bores også et hul et 3..4mmm bag de(t) batteri(er) der
skal sidde der når de(t) hviler mod bolten i den anden (første) ende.
En "clips", der bukkes ud af fx. messingtråd, kan laves så den isat kan
virke som on/off-kontakt samtidig med at den optager det 3..4mm "slør" der
er og når ind på minuspolen uden at shunte til en evt. bar metalkappe.

Men start med at udvide fjedrene omkring en tredjedel og sæt så en bred
tie-wrap rundt om hele kassetten (efter at der er loddet ledninger på) og
spænd, med cellerne isat, stramt til uden at sprænge noget. Det er nok
billigst/lettest.

--
Venlig hilsen,
Søren