Batteri Problem

Hej!

Mig og min lillebror købte sidste år nogen billige (men gode) el-løbehjul.
Opalderen der til var pænt ringe, og efter mange timers boren, sammenkoplede
ledninger, nye opladerstik, og en ny oplader til 600 kr. var det bare fedt
!!!
Men nu hvor vi skal have ladet dem op efter lang tid uden brug, kan vi ikke
få strøm ind på batterierne.
Min far og jeg bakser nu lidt med det, og han mener at de lige skal have et
"start-boost". Men hvordan gør man det??
Og er der andre gode idéer?

På forhånd tak !

Casper

Re: Batteri Problem

Hej Casper

Nu har I vel ikke ikke overclocket løbehjulene ;-)

Spøg til side...

-

Undersøg om der kommer spænding på akkumulatoren.

Undersøg spændingen over hver celle.

-

Hvilken akkumulatortype er det der anvendes?

Hvis batteriet består af en eller flere Li-ion celler må disse hver især
ikke aflades under vistnok 2,5V.

hilsen

Glenn

OT: Batteri Problem

Det her skal nok sætte gang i det der løbehjul.
http://www.jydskatomkraft.dk/sw2833.asp

-Bo Andersen-

Re: Batteri Problem

Det gør man ikke, de er døde..... Det er bly akkumulatorer og de tåler ikke
at stå uden strøm ret længe, så sulfaterer pladerne.  At det sandsynligvis
er "kinøjser" batterier gør det ikke bedre da disse batterier har ekstremt
kort levetid (1-2 år)  Et ordentligt batteri (f.eks. Panasonic) holder mange
år hvis det behandles ordentligt. Jeg har Panasonic batterier som er over 7
år gamle og som stadig holder over 5 Ah (Et nyt holder 7,2 Ah)

Måske du kan finde nogle nye her, men bliv ikke overrasket hvis de koster
mere end du gav for løbehjulet ;-)

http://www.batterier.dk /

mvh
JBH

Re: Batteri Problem
-cut-

og hvis du stadig vil holde prisen lidt nede koster ovenstående batteri
kr.159,- (12V 7,2Ah) i
www.biltema.dk art.nr: 80-410
Jeg har i flere år brugt dem i min UPS, uden problemer.
Jeg kan se de bæster har sat prisen op med 60dkr,
sidste år gav jeg kun 99,-
-Venligst, Bo Andersen-

Re: Batteri Problem

Hvis man tager sin datasikkerhed alvorligt, bruger man også batterier,
man har kan stole på. Hvornår har du sidst testet kapaciteten af din UPS
ved fuld belastning?

Bo //

OT: Batteri Problem

Netop, og hvis de er billigere så er det jo endnu bedre.
Påstår du at jeg ikke tager min sikkerhed alvorlig ?
Hvad med din bil ?
Der er 10.000 vis af biler der kører rundt med uoriginale
reservedele som f.eks. bremser, tromler, skiver, udstødning osv.
De virker da lige godt.
Min UPS foretager 'Self test' hver 14.dag og jeg laver
en load-test hver 2.måned ved ca. 40% af UPS kapacitet
(Jeg har ikke mere grej ;-)
Det skulle ikke undre mig at Biltema får deres batterier OEM fra
en af de 'kendte' mærker.

-Venligst, Bo Andersen-

Re: OT: Batteri Problem

Nu ved jeg ikke hvad UPS du har, men hvis du snakker med APC
så forslår de faktisk kun du kører en teste på dine batterier
max 4 gang om året.

Der er ingen pointe i at load teste hver 2 månede.
UPS er kun til for at sikre pæn nedlukning, eller være tilstede
imens en eventuelt generator starter op.

udover slider du voldsomt på dine batterier ved at aflade
så tidt.

(Jeg har selv gjort ca. det samme som du gør nu indtil jeg
snakkede med en tekniker ved APC)

jeg kan forresten meddele at hvis man er ejer af en af de noget
dyrer APC'er så kan man godt glemme at smide uorginale i, medmindre
man gider at bruge sit liv på at configge ROM'en til lige de rette
paramtere, så den kan vise den korekte tid på dem.

been there done that, gør det aldrig igen.

I længten bliver man mere glad for orginale batterier til UPS
systemer, især hvis det er så vigtig.
og hvis man i forvejen har smidt en masse penge for en UPS
så er det peanuts at købe orginale batterier.

/Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: Batteri Problem

Muligvis har den dE5%rlige oplader beskadiget batterierne. Hvis det er
bel batterier har de ikke godt af at stE5% afladet. Hvis de skal henstE5%
ubenyttet skal de vE6%re fuldt opladede.
Man kan give dem et startboost, men det er ikke noget jeg vil anbefale
nogen som ikke har det rigtige udstyr. De gange jeg har hjulpet en dF8%d
akkumulator i gang har jeg brugt en strF8%mforsyning som kan give op til
25 A, men det mE5% batteriet kun fE5% i nogle fE5% sekunder. Det hele
foregE5%r naturligvis bag en plexiglasskE6%rm som er forstE6%rket med
trE5%dnet. Et batteri der fE5%r den behandling kan eksplodere. Batterierne
kan komme i gang pE5% den mE5%de, men det bliver aldrig gode batterier
igen, de vil sandsynligvis skulle have startboost igen efter et par
opladninger.

Tag hellere og skift batterierne og husk at de skal vE6%re fuldt
opladede nE5%r de ikke bruges. Nu har du jo i det mindste en plader der
virker.

Hilsen Kim

Re: Batteri Problem

Hvis de er bly/svovlsyre baserede kan sulfateringen måske hjælpes ud ved
laaang tids ladning med den rigtige spænding (14,4 volt til 12 volt
batterier)
Vær opmærksom på at begrænse strømmen hvis de begynder at tage imod, så de
ikke bliver kogt af.

Jeg ville bruge en regulerbar strømforsyning  med V/A metre med f. eks en
12-47 ohms modstand (eller en 12V pære) i serie til det første lange træk
(nogle dage)

Per

Re: Batteri Problem

Jeg tvivler. Hvis det er blybatterier er der ingen simpel måde at
få liv i dem igen. Hvis de har stået i lang tid uden at være, er
der nok ikke andet at gøre end at købe nogle nye. Det samme
gælder også NiCd-batterier

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?      Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Jeg er lige blevet konfirmeret her søndag d. 20. april, så der skulle være
penge nok ! :)

Casper