batteri power istedet for en trafo??

Jeg har en forforstærker som jeg godt ku tænke mig at sætte batterier
til istedet for den traditionelle løsning med trafo.
Kan dette lade sig gøre?? Efter hva info siger drejer det sig om
60volt og 25 VA pr kanal.

Re: batteri power istedet for en trafo??

Jeg ved ikke om det kan lade sig praktisk gøre i din forstærker, men
basalt set kræver det:

- batterier, kraftige, du taler trods alt om 50 VA!
- oplade-elektronik
- monitor-elektronik for at undgå for kraftig afladning

På et tidspunkt byggede Elektor en batteri-drevet forforstærker, måske
er der noget hjælp at hente der. Jeg kan dog ikke huske hvornår den
artikel kom.

/Thomas
--
Life's not fair - but the root password helps.

Re: batteri power istedet for en trafo??
On Sun, 17 Apr 2005 15:55:21 +0200, Thomas Skyt

Havde regnet med at der ku laves 1 sæt batterier til hver kanal så det
ik blir så voldsomt.

Re: batteri power istedet for en trafo??

Det kan der også, men du skal stadig have nogle relativt store til et
udgangstrin. Hvis vi antager 60V og ca. 450 mA (25VA på 60V), så vil du
med 40 AA celler på hver 2000 mAh kunne spille godt og vel 4 timer på
een kanal.
Det vil være bedst at samle batterierne til begge kanaler, da du dermed
undgår at et stykke med meget bas på højre kanal efterlader dig med 3
timer monoton musik på venstre kanal :-)

Kig evt. på nogle bly-batterier, 12V 7Ah fylder ikke meget og noget
step-up SMPS samt et hav af udglatnings-kondensatorer vil kunne forsyne
hver kanal i ovennævnte 4 timer.
Oplade-elektronikken til bly-batterier er relativt simpel, men de må
absolut ikke aflades under en vis element-spænding.

/Thomas
--
Life's not fair - but the root password helps.

Re: batteri power istedet for en trafo??

Jeg turde ikke foreslå en switchmode power supply. Der er nok nogle, der
mener at kunne "høre" hvor strømmen kommer fra.

Bo //

Re: batteri power istedet for en trafo??

Det var netop af hensyn til dem at jeg foreslog "et hav af
udglatnings-kondensatorer" og forresten ville nogle kraftige transistorer
til en efterfølgende regulering også være en mulighed, men ialt er vi
nok efterhånden oppe på en 2-3 skotøjsæsker med strømforsyning ...

/Thomas
--
Life's not fair - but the root password helps.

Re: batteri power istedet for en trafo??

Det er jo velkendt at alt under 300kW ikke er nok til at styre en
forforstærker (som i øvrigt bør kunne drive en belastning på 0,5 ohm
parallelt med 2200 uF med fuldt sving - vi snakker her min. 100 VRMS for
nok dynamisk headroom - og uden målelig stigning i forvrængning i
forhold til 47 kohm parallelt med få hundrede pF - ellers er man
_sikker_ på at miste detaljer og lydbilledet klasker sammen som en
hundestejle på 8000 m vand). Da vi således ser, at 300kW er mindste
fællesnævner, og overdimensionering er godt, vil jeg foreslå en foryning
i stand til at afgive 300 MW over en periode på 240 sekunder, så der er
nok til musikkens kraftigste detaljer, Husk, Ohms og andre anerkendte
videnskabsmænds love gælder _ikke_ her! :-)

Mvh.
Anders, selv lidt hifi-nørd, men tror mere på Ohm, Laplace & Co. end woodo

Re: batteri power istedet for en trafo??
Hej Anders ;)

Selvfølgeligt, for enhver ved jo at kræsne Hi-Fi nørder er i stand til
at høre når faster Oda 300 km. væk tænder sin kaffemaskine, hvis ikke
vi regner så store reserver med.

Du ved vel godt at højtydende fusionsreaktorer i mini-format endnu ikke
er færdig-udviklede?

/Thomas
--
Life's not fair - but the root password helps.

Re: batteri power istedet for en trafo??

Ja, men det det værste er jo at tilledningen til kaffemaskinen er
flerkoret (slår korsets tegn for mig i ren rædsel over ordet). Det giver
en frygtelig uro i elektronernes bevægelse, når de hopper fra den ende
leder til den anden. Og det gør de, for potentialet i de enkelte ledere
ligger milevidt fra hinanden. Signal-/støjforholdet røger helt hen i
vejret og det knaser, buldrer og brager i højttalerne, og venstre
højttalers signal ryger om til højre side og omvendt. Nej, flerkoret
kabel (uha, jeg kan ikke lide det ord) duer ikke en gang til bas :-)

Skal man ikke bare bruge en strømspole (Var det ikke High Fidelity, der
skrev noget i den stil?)?

Endelig må man regne med at det gode, grøntmalede netkabel - som _kun_
må anvendes i _een_ bestemt retning, da kablet er optimeret til
strømpassage i lige netop denne retning (vi er ligeglade med at det er
AC, som overføres) - er lavet med negativ impedans :-)

Mvh.
Anders

Re: batteri power istedet for en trafo??

Jeg undres engang imellem over hvordan man designer forstærkere. En
forforstærker løfter signaler op fra f.x. en pickup til linjeniveau, der mig
bekendt er under 1volt. Derfor undres jeg over at en forsyning på 60Volt
skulle være nødvendig, med mindre det er med rør.

Et samlet effektforbrug på 50watt? -bliver den meget varm?

-ja, det er muligt at batteriforsyne alt, hvis man vil. Men hvorfor vil du
bruge batterier? jeg går ud fra at udgangsforstærkeren også er tilsluttet en
stikkontakt?

60 Volt, kan du opnå ved at tage 48 almindelige genopladelige AA celler, og
serieforbinde dem. Med batteriholdere vil det nok fylde det samme som 2-3
mælkekartoner. Hvis du køber de gode på 2300mAh, og tager 50watt ud af dem,
er de flader efter ca to og en halv time.

Bo //

Re: batteri power istedet for en trafo??
On Sun, 17 Apr 2005 16:14:52 +0200, "Bo Bjerre"

Jo den blir lidt varm. Faktisk mere end min effekt børge på 180watt.
men ok det er også klasse A den kører.
Det var egentlig for at prøve noget nyt. Måske man bare sku skaffe en
trafo mere så der er en til hver kanal.

Re: batteri power istedet for en trafo??

Og hvorfor skulle du have een til hver kanal ?

Bo //

Re: batteri power istedet for en trafo??
Hejsa

What, jeg kan da lave en klasse A forforstærker som ikke engang bruger i
watt...

MVH
Søren

Re: batteri power istedet for en trafo??

Jep, regn selv, sammen, hvor mange autobatterier du skal bruge.

Re: batteri power istedet for en trafo??

Det er bare et spørgsmål om, at benytte eet batteri, tilkoblet eet stk.
step-up/boost konverter! :-)

Hilsen
Lars

Re: batteri power istedet for en trafo??

Uhanej, det er for farligt !

Re: batteri power istedet for en trafo??

Du skulle oplyse hvilket fabrikat og type det drejer sig om.
Men jeg ved det, fakta kan ødelægge enhver god diskussion...

(Jeg har erfaret at mange er ikke meget for at fortælle ret meget i
deres indlæg. Jeg har aldrig fundet ud af hvorfor. Er I ikke
interesserede i gode svar.??)

Men svar på dit spørgsmål: Det kan det sagtens.

Er det du oplyser indgangseffekt.?
Eller øjeblikseffekt ved max. last.?

En forforstærker har normalt et ganske lavt forbrug. Så jeg tvivler
meget på at det du skriver er det der skal trækkes fra batteriet.
Tabet  i transformeren er sikkert lige så stort som effekten der trækkes
ved fuldlast.

F.eks. RIAA forstærkere til gammeldags pladespillere er/var ofte
forsynet fra batteri. Såvidt jeg ved.

Det du har svarer til, med lidt mere effekt.

Hvis du laver 1 pr kanal vil 2 små være ca. lige så voldsomt som 2
separate.
Eller sikkert mere. Der må være noget der er fælles.

Mvh. Jørgen

Re: batteri power istedet for en trafo??
On Sun, 17 Apr 2005 17:43:20 +0200, Jørgen Rasmussen

Ja det er bare en dårlig vane. Så her kommer info.

SPECIFICATIONS
Gain 15 dB bal in / bal out 15 dB unbal in / bal out
9 dB bal in / unbal out 9 dB unbal in / unbal out
Freq. Response -3 dB @ 5 Hz -3 dB at > 100 kHz
Distortion < .1 % THD typically .01% @ 2 volts @ 1KHZ
Maximum Output 15 volts rms. bal out 8 volts rms. unbal out
Output Impedance 0 - 1000 ohms unbalanced
0 - 2000 ohms balanced
Input Impedance 10 kOhm unbalanced 20 kOhm balanced
CMRR typical -80 Db, 20-20 KHz
Crosstalk typical -90 dB, 20-20 KHz
Output Noise Noise floor < -120 dBV, 20-20 KHz
Power Consumption 25 watts

Jeg kører så ubalanceret

Re: batteri power istedet for en trafo??

Den ville jeg godt måle efter.

Urealistisk.

Det er under 1uV i hele frekvensområdet.
Re: batteri power istedet for en trafo??

Det ved jeg nu ikke. Jeg bruger opamps, der kan holde ca 1uV RMS fra 10Hz
til 1MHz. De hedder AD797-B, og er bestemt ikke en lavpris forstærker. De
kan forsynes fra +/-5Volt. 1.000 stk prisen ligger omkring 35kr. Den har
været på markedet siden starten af 1990'erne, og er ikke overgået af andre
opamps, men hensyn til støj

http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/507345751AD797_d.pdf