Batteri måler

Søger efter et apparat der kan måle den spænding der er tilbage på et
alm. genopladeligt batteri (AA og AAA).

Jeg skal ikke kun kunne se om der er spænding på batteriet, men også
hvor meget der er tilbage.

Fik prakket et apparat på i Råd & Dåd, men det virker slet ikke.
Det kan i hvert tilfælde ikke måle de spændinger der er tilbage på et
2000 mAh AA-batteri.

Hva´ skal jeg spørge efter når nu jeg står overfor en ikke fagmand
(F.eks. ekspedienterne i Silvan, Råd & Dåd). Her sælger de mig jo bare
noget jeg alligevel ikke kan bruge fordi de er lige så uvidende som
mig.

Mvh.
Mads

Re: Batteri måler

Et voltmeter. Får fra 59 kr og opefter.

Spænding ?
Du mener effekt eller hvad ?

Re: Batteri måler

Faktisk tror jeg han mener energi, altså noget der kan måles i Ws aka.
Joule.

Man kunne jo lave en opstilling hvor man belaster batteriet med en
modstand og logger strøm+spænding+tid ind til batteriet er tomt.

Hvis man ønsker at bruge den energi til noget så skal man kende
afladningskurven for batteriet, noget som man kan sjusse sig til ud fra
batteritypen.

Re: Batteri måler

Uden at vide noget lige om dette, så synes det at være opfundet bl.a. i
Brauns shavere. Ligedan i mobil'osere i form af et batteri med indikation
af, hvor meget sovs, der er tilbage. Braun'en fortæller da end også, hvor
mange minutter, der er tilbage samtidig med indikation af, at nu kan man
godt stikke netstikket i og få ladet op, og det kan alt sammen være inde i
maskinen.:-)
KHJ

Re: Batteri måler
Hej Mads,

Spændingen er "ligegyldig" da den er stort set den samme fra nyopladet til
fladt. Det er (rest)kapaciteten du er ude efter og det kan du ikke måle med
en alm. batteritester.

Man kan få en rimelig god _indikation_ om restkapaciteten ved at måle
cellens indre modstand _hvis_ man på forhånd har lavet en afladningstabel
over samme at sammenligne med, men sådan et måleapparat ligger udenfor
normale menneskers råderum.

Køb i stedet en "intelligent" lader og lad cellerne op når du skal bruge
dem, så ved du at de er på max. det er både billigere og lettere.

--
Venlig hilsen,
Søren