Batteri lader 14.2V

Jeg kan ikke få laderen, til almindelig bliakumalator 14.2v til, at virke.
Se midt diagram her:
www.sunwind.dk/Lader.jpg

Se  side 10 hvor diagrammet er taget fra.

www.sunwind.dk/TL494-D.pdf

Kan du se hvad og hvor der gøres forkert og hvor der skal rettes, for at få
det til at virke.

Monie Jacobsen
Re: Batteri lader 14.2V

1. kører oscillatoren? -på den rigtige frekvens?
2. Hvilken skummel diode bruger du mellem FET'en og spolen?
3. Hvis du er ret meget over 10kHz, vil jeg foreslå at bruge en rigtig
MOSFET driver, i stedet for den kobling, du har med en BC847. F.x.
MC34151 eller MC34152
4. Har du nogen strømbegrænsning til batteriet?
5. Hvis du sætter batteriet til, og det er ladet op OVER den indstillede
spænding, så skal der ikke komme pulser til FET'en.
6. en spole på 0.1H forekommer meget stor, men igen: hvilken switch
frekvens?

Bo//

Re: Batteri lader 14.2V
Hej Bo
Ønsker med dette kredsløb, at trigg batteri spændingen op til 14.2V og kun
trigger når
spændingen kommer under 14.2V

Skal bruge kredsløbet til en solcelle på 40V 300W og PWM lade på et 12V
batteri

Har benytte værdierne fra databladet www.sunwind.dk/TL494-D.pdf side 10
Har også en 10 mH jeg kan bruge.
Strømbegrænsning til batteriet. Har du en ide til hvordan det simpel kan
laves?
Har blot tænkt det var nok med, at pulsene til Mosfet ophørt når
batterispænding på 14.2V nås.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Re: Batteri lader 14.2V
Umiddelbart er der i hvert fald én fejl i opstillingen i forbindelse med T1,
Q1 i dit diagram.

Ben 8+11 fra TL494 er åben collector og dem kommer der ikke strøm ud af, de
virker ligesom en relækontakt, hvor den anden side er forbundet til stel.

Hvis ikke du sætter en modstand mellem +24v og ben 8+11 får T1 aldrig
basisstrøm, uden at regne ret meget vil jeg gætte på at f.eks. 4,7 k ohm kan
anvendes.

Mvh Morten

Re: Batteri lader 14.2V

Hej Monie

BC547 fE5%r ingen basisstrF8%m, ifF8%lge diagrammet, men den shuntes til =
jord.

*Forslag*
Jeg ville foreslE5% at du fjerner BC547, R3 og R4 - og istedet forbinder =

ben 8 og ben 11 til R2. R2 skal dimensioneres sE5% zenerdioden ikke fE5%r=
20%
for meget strF8%m, nE5%r den evt. leder og R2 skal vE6%re sE5% lille at20%
MOSFETtens gate kondensator lades "hurtigt"; 500..1000 ohm?

Forslaget ligner figur 2 pE5% side 10 i TL494-databladet. SE6%tter du en =

BC547 ind inverteres styresignalet.

Herudover at du minsker R1 (gate source) fra 10 kohm (tidskonstant  ca.20%
20uS med 2nF gate-source) til 500..1000 Ohm? Og sE6%tter en zenerdiode20%
over gate-source pE5% ca. 15V. Zenerdioden skal have "ringen" mod20%
p-channel source.

D20 50SQ100 skal ifF8%lge databladet ben 1+3 til "jord" - og midterbenet =

til drain/spole, for at lede nE5%r drain/spoleenden gE5%r negativ.

mvh/Glenn

Re: Batteri lader 14.2V [zenerdiode skal være 10..12V! - ikke 15V]

2E%..

Hej Monie

Zenerdioden skal faktisk vE6%re 10..12V. 15Vgs er absolut maksimum for Vg=
s20%
for MTP2955 og derfor for hF8%jt - der skal vE6%re lidt margin:
http://www.ee.washington.edu/stores/DataSheets/fet/mtp2955.pdf

mvh/Glenn

Re: Batteri lader 14.2V

Umilbart ligner D20 en dobbelt tranzorb diode ?, skal det ikke være en
schotkey diode ?

Kasper

Re: Batteri lader 14.2V [50SQ100 SCHOTTKY DIODE DO-204AR]
2E%..

Hej Kasper

Ja det er en transorb symbol, men 50SQ100 er faktisk en dobbelt20%
schottkydiode:

50SQ100 SCHOTTKY DIODE DO-204AR:
http://kaufen.conrad.de/50sq100_schottky_diode.asp

100 V/5 A

mvh/Glenn

Re: Batteri lader 14.2V
Jo Repzak

Det er en schotkey diode af typen 1N5822.

Ønsker med dette kredsløb, at trigg batteri spændingen op til 14.2V og kun
trigger når
spændingen kommer under 14.2V trigges der igen.

Skal bruge kredsløbet til en solcelle på 40V 300W og PWM lade på et 12V
batteri

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Re: Batteri lader 14.2V [L2 lavere selvinduktion end 100 mH ? ]

Hej Monie

Jeg tror at 100 mH er for stor en selvinduktion, hvor du sandsynligvis20%
vil fE5% et stort ledetab?

Databladets eksempel pE5% side 10 anvender 1 mH ved 5V 2A ud og ved ca. 4=
020%
kHz. Du anvender en lidt lavere frekvens...30 kHz og 12..14V ud?

mvh/Glenn

Re: Batteri lader 14.2V
Hej alle

Det er en SCHOTTKY DIODE der valgt, det er en tegning fejl!
Har anvendt 1N5822 som  schottky diode.

Jeg vil nøje gennemgå hvad i har skrevet og tilrette kredsløbbet derefter.
Vil sener vende tilbag med resultatet.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Re: Batteri lader 14.2V

Jeg ser en håndfuld fejl, men har du læst og forstået denne:
http://focus.ti.com/lit/an/slva001d/slva001d.pdf

Hvor stor strøm vil du lade med ?
LT1074 ville måske vær en simpel løsning, hvis du ikke forventer mere
end 5A. Maxim's udgave af den hedder MXL1074 og kan indes her:
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MXL1074-MXL1076.pdf

Re: Batteri lader 14.2V
Hej Klaus

[...]

Har et Batteri kapisitet på ialt 300AH - 10% er for meget, men ønsket Ca.
10Amp.
[...]

En almindelig spændingeregulator sat til 14,2 volt, vil selv lukke ned,
når der er 14,2 volt på batteriet.

Forventer du at skulle beruge alle 300W fra solcellen ?

10 A ladestrøm ?

Kig på det linke jeg har givet dig angående TL494, her er alt, hvad du
behøver.

Re: Batteri lader 14.2V
Hej

Dette kredsløb har jeg også forsøgt mig med.

Selve PWM-pulserne fra PIC-kredsen har jeg fået til at virke, ser fint ud på
scop.
Men har ikke helt styr på højer side af digramet, har du nogle kommentar
eller idet til hvordan
det kan laves. Prøver at få det galvaniske adskildt!
Se midt andet forsøg på at lave en PWM lader med en PIC16F876 kreds.

www.sunwind.dk/PIC-PWM-lader.jpg

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Re: Batteri lader 14.2V

Okay nu er jeg nok lidt hård, men en almindelig uddannelse inden for
elektronik ville gøre dig gavn.

Re: Batteri lader 14.2V

Jammen er det ikke det han forsøger at opnå her ;-)

Det er ligesom de amerikanske præsidenter: "On the job training"
:-D

/carsten

Site Timeline