Batteri lade kredsløb...

Hej jeg har et hurtigt spørgsmål ...

Jeg skal lave et uhyre billig og pladsbesparende batteri backup/lade kredsløb det må ikke koste en krone og skal selvfølgelig virke :)

D1 D2 Fra bilens generator og batteri ---->|-----+----->|------ Applikation | Til et vedligeh.fri 12v batteri -----------+

Min ide var ovenstående...

D1: Sørger for at backup batteriet ikke aflades til bilens akkumulator osv... og virker samtidig som polaritets beskyttelse ...

D2: Virker som polaritets beskyttelse for backup batteriet ...

Det er jo meget godt ... men tager mit vedligeholdelsesfrie 12V batteri skade af denne opladnings methode ? - hvis ja hvorlang tid tager det og hvad sker der ?

m.v.h. lasse madsen

Reply to
Lasse Madsen

Tja tager et bilbatteri skade af at sidde på en lader (generator i dette tilfælde), nej det gør den ikke - med mindre du overlader batteriet, dvs lader med for høj spænding, så vil du koge batteriet tørt.

Til gengæld skal dine dioder nok være af en type der koster lidt mere end en krone, worst case så trækker du adskillige (læs rigtig mange) ampere igennem dioden (når et afladet batteri kobles til et opladet batteri) så regn lidt på det før du investerer i dioderne.

/Niels

og

Reply to
Niels Præstegaard