batteri boremaskines motor effekt ?

hejsa
hvor mange amp/watt er de normale billige batteri boremaskiners motore på ?
14.7 V eller 18V modellerne
hvad er deres max omdrejningstal ?
de indbyggede styringer i disse boremaskiner. hvor mange amp kan de tåle at
trække ?

det skal bruges i et lille fly projekt. så jeg skal bruge tallene til at
beregne propellers udformning/størrelse og trykkraft med

på forhånd tak

mvh klaus nielsen

Re: batteri boremaskines motor effekt ? [DIY, hjemmelavede "som i gamle dage"]

le at20%

Hej Klaus

Var det ikke noget at bygge din egen flyelektromotor:

Anvender AT90S2313S mikrocontrolleren til styring af den trefasede20%
hjemmebyggede elektromotor (ref. lE6%ngere fremme):

Ca. halvvejs nede pE5% siden:

DIY Controller Schematic.
It is at www.bldc.de but is poor quality...I have redrawn it more20%
clearly. The source is also posted at this site but you need to register =

first:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t3D%181247

Controlleren anvender bE5%de P- og N-channel MOSFET 3 af hver i 320%
halvbroer (3 faset).

Via LM324 registeres rotorpositionen sE5% mikrocontrolleren kan give de20%
rigtige halvbrosignaler afhE6%ngig af F8%nsket hastighed og retning.

-

Tornado N-Kanal:
http://www.bldc.de /
"...
Aufgrund der Schwierigkeiten, die wir mit den verwendeten Treibern20%
(TC4427) hatten, haben wir nun einen reinen N-Kanal Steller entworfen.20%
Dieser basiert auf dem Atmel Mega8 Mikrocontroller. Als Treiber kommen20%
hier IR2102 zur Anwendung.
2E%.."

IR2102 er en dobbelt driver (med high driver bootstrap) til en halvbro20%
der kan sende ca.130..270mA til de 2 N-channel MOSFETs.

Tornado N-Kanal anvender 3 stk halvbro drivere - en til hver motorfase.20%
Jeg har dog ikke Eagle installeret og kan derfor ikke hente diagrammet20%
ind fra zip-filen.

-

Trefaset hjemmelavet hF8%jtydende elektromotor:

Peters LRK Site:
http://www.torcman.de/peterslrk/index_eng.html

machinedesign.com: Do-it-yourself brushless:
http://www.machinedesign.com/ASP/strArticleID/56118/strSite/MDSite/viewSe =
lectedArticle.asp20%

Citat: "...Authors report good results using 1-mm wire with a polyamide20%
lacquer coating able to take up to 250B0%C...efficiencies of around 90% o=
r20%
better. Typical prop motors generally weigh less than 5 oz and those20%
built to date produce outputs ranging from 20 W to 2 kW. Some reportedly =

run at around 15,000 rpm..."

List of my Super Magnets for Motor Builders:
http://www.engconcepts.net/List_Of_Motor_Magnets.asp

-

Bergen.org :: BattleBots:
http://www.bergen.org/Battlebots/links.html

-

Det er muligt at det vil vE6%re en fordel med flere poler - sE5% den fE5%
r20%
mere drejemoment ved lave omdrejninger. Det er det for vindmF8%lle20%
generatorer (multipol).

-

Lidt til bus eller lastbil afdelingen:

Et heftigt el-hjul pE5% 120kW: e-traction.com: TheWheel99% - what it is a=
nd20%
what it does:
http://www.e-traction.com/TheWheel.htm
Citat: "...operating at more than 90% energy efficiency...delivers up to =

120 KW of direct drive traction at the only place where it20%
matters,.....at the wheel...the braking action is converted back to20%
electrical power. This process is called regenerative braking..."

Se ogsE5% under eksterne henvisninger her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Elektromotor

mvh/Glenn

Re: batteri boremaskines motor effekt ? [nyere generations halvbro MOSFET-drivere]
2E%..
2E%..

Hej Klaus

I stedet for halvbro MOSFET-driveren IR2102, kan du anvende de nyere20%
generationsdrivere:

*IR2102, IR2144, IR21844 (op til 600V bootstrap) (1. generations MOSFET20%
driver)

*LM5104 (op til 100V bootstrap) (2. generations adaptive MOSFET driver)20%
minsker switch tab og diodetab.

*UCC27221, UCC27222 (op til 20V bootstrap) (3. generations predictive20%
MOSFET driver) minsker switch tab og diodetab, sE5% kF8%ling er unF8%dven=
dig20%
med f.eks. CoolMOS:

High-Efficiency Predictive Synchronous Buck Driver:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/ucc27222.html

Predictive Control Maximizes Synchronous Rectifier Efficiency:
http://powerelectronics.com/mag/power_predictive_control_maximizes /
Citat: "...Third Generation: Predictive Gate Drive99%  Technique..."

mvh/Glenn

[...]

hjemmebyggede elektromotor (ref. længere fremme):

mvh/Glenn

hej Glenn
tak for oplysningerne.. men jeg har desværre ikke lige adgang til at lave en
motor selv lige nu.. fræser/drejebænk. desværre. men en let motor der kunne
klare omkring 3 KW kortvarigt vil være perfekt.. lave omdrejninger på
propellen...så man kan få en propel med størst mulige virkningsgrad.. jeg
vil tro at 3KW kan klare opgaven. jeg skal bruge et statisk tryk på lige
godt 10 kg. men kun ganske kort tid af gangen.. feks 2-3 min
min ide var som eksperiment at sætte flere batteriboremaskinemotore sammen
for at få effekten. måske lidt for vildt..jeg har ikke brug for den vilde
regulering andet end on/off. men gerne med en blød start for at enertien
ikke skal vælte det hele under starten

mvh klaus

> [...]
2E%..
 > hej Glenn
 > tak for oplysningerne.. men jeg har desvE6%rre ikke lige adgang til at=
20%
lave en
 > motor selv lige nu.. frE6%ser/drejebE6%nk. desvE6%rre. men en let moto=
r der20%
kunne
 > klare omkring 3 KW kortvarigt vil vE6%re perfekt.. lave omdrejninger p=
E5%
 > propellen...sE5% man kan fE5% en propel med stF8%rst mulige virkningsg=
rad..20%
jeg
 > vil tro at 3KW kan klare opgaven. jeg skal bruge et statisk tryk pE5% =
lige
 > godt 10 kg. men kun ganske kort tid af gangen.. feks 2-3 min
 > min ide var som eksperiment at sE6%tte flere batteriboremaskinemotore =

sammen
 > for at fE5% effekten. mE5%ske lidt for vildt..jeg har ikke brug for de=
n20%
vilde
 > regulering andet end on/off. men gerne med en blF8%d start for at ener=
tien
 > ikke skal vE6%lte det hele under starten
 >
 > mvh klaus

Hej Klaus

Hvis du surfede lidt rundt pE5% siderne ville du finde:

http://www.torcman.com /

se f.eks.

TM430 - Maxi - BemE6%rk dog at en stor del af yderhuset er rotor! Check20%
det venligst selv.

Citat: "...
Alle BausE4%tze und Fertigmotoren finden Sie im Online-Shop!
2E%..
Mit der Serie TM430 adressieren wir alle Anwendungen, die im Bereich20%
zwischen 800 und 1800Watt liegen und bisher nur von wenigen Herstellern20%
als Direktantrieb angeboten werden. Es stehen 2 StatorlE4%ngen und jeweil=
s20%
eine 10pol- und 14pol-Variante zur Auswahl. Die 10pol-Varianten sind fFC%
r20%
Anwendungen mit hohen Drehzahlen (8000 - 16000U/min) ausgelegt, wie sie20%
insbesondere bei Modellhubschraubern mit 20 - 32 Zellen benF6%tigt werden=
2E%20
AuDF%erdem werden die 10pol-Versionen generell fFC%r alle Anwendungen20%
empfohlen, bei denen 24 und mehr Zellen eingesetzt werden. Der Grund20%
dafFC%r ist, dass die derzeit verfFC%gbaren Drehzahlsteller bei grF6%DFe=
ren20%
Zellenzahlen und hoher Leistung mit den 14pol-Typen nicht immer20%
zufriedenstellend arbeiten. Diese Motoren (10 und 14poler) kF6%nnen20%
problemlos Luftschrauben von 18 bis 22" Durchmesser direkt antreiben.
2E%..
TM430-20 : 500 - 1000Watt
2E%..
TM430-30 : 800 - 1800Watt
2E%..
http://www.torcman.com/motoren/tm430/datenblatt_430_v1.1.pdf
2E%.."

http://www.torcman.com/motoren/manuals/bed_anl.pdf
http://www.torcman.com/motoren/manuals/anl_eco_200d_scr.pdf
http://www.torcman.com/motoren/manuals/verl_mont.pdf

Er det ikke godt nok?

mvh/Glenn

Re: batteri boremaskines motor effekt ? [DIY 4,5KW, hjemmelavede "som i gamle dage"]

20%

Hej Klaus

DesvE6%rre oversE5% jeg, at det var 3kw motor du var interesseret i:

http://www.torcman.com /
Citat: "...
TM 685 - Monster
2E%..
Es gibt ihn derzeit mit der StatorlE4%nge  20, 30 und 40mm als20%
14pol-Variante. Der Leistungsbereich liegt zwischen 1500 und 4500 Watt,20%
konnte aber bislang mangels passendem Drehzahlsteller nur bis ca.20%
3200Watt erprobt werden. Der sinnvolle Drehzahlbereich liegt hier20%
zwischen 4000 und 7000U/min. Im Direktantrieb sollten Luftschrauben bis20%
26" kein Problem darstellen, fFC%r Luftschrauben bis 36 Zoll ist ein20%
passendes Getriebe-Set erhE4%ltlich.
2E%.."

mvh/Glenn

Re: batteri boremaskines motor effekt ? [fandt også prisliste]
Hej Klaus

Jeg fandt ogsE5% en prisliste for f.eks. propeller, fE6%rdige motorer,20%
byggesE6%t motorer og motorcontrollere:

http://www.torcman.de/shop/torcman_preise.pdf

mvh/Glenn

Re: batteri boremaskines motor effekt ? [DIY 3 faset magic sinewaves controller]
Hej Klaus

Hvis du kender meget til elektronik, burde du lave en DIY 3 faset magic20%
sinewaves controller med rotorsensor. Jeg er forholdsvis sikker pE5%, at =

du med en sE5%dan styring, vil opnE5% den bedste virkningsgrad:

http://da.wikipedia.org/wiki/Smps#Design_-_vekselretter.2C_inverter

DesvE6%rre er deres mikrokontroller designs beregnet til en statisk20%
frekvens - sE5% lidt innovation er pE5%krE6%vet!

-

Hvis du ikke er interesseret, kan du blot kF8%be en fE6%rdig motorkontrol=
ler20%
fra torcman.

mvh/Glenn

Site Timeline