Batteri backup

Findes der en snedig løsning til følgende funktion:

Jeg har et print der normalt forsynes med 12V fast forsyning. På printet sidder en 5V regulator.

Forsvinder de 12V, skal et batteri (4 stk. AA) tage over. Når de 12V er på, må der selvfølgelig ikke blive trukket strøm fra batterierne.

pft Kåre

Reply to
Kåre

Hej Kåre

Et lille 12 volt relæ hvor kontaktsættet kobler batterierne fra når der er 12 volt på.

"Kåre" skriver:

Må der være afbrudt for strømmen i et kort sekund ?

Så er Max's relæløsning fin.

Ellers hedder den geopladelige batterier og fast montering. Jeg har et diagram over en lille ting der kører på 12-15 volt, og bruger et 9 volts genopladeligt batteri.

Har smidt det i dk.binaer

     Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Med relæet kan jeg enten placere en stor lyt over forsyningen, så den kan holde sig oppe mens relæet skifter.

Den løsning jeg umiddlebart ville havebrugt, var bare en diode mellem 12V og batteriet. Problemet er bare at der med 4 stk AA batterier ikke helt er råd til spændingstab over dioden.

Et 9V batteri kan bruges, men det har bare en ret ringe kapacitet. Hvor stor kapacitet har et godt alkaline batteri egentligt?

Kåre

Reply to
Kåre

Omkring 2500mAh, ifølge databladene.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

"Kåre" skriver:

Så monter 2 ekstra batterier.

I det kredsløb jeg viser, er det genopladelige batterier.

Fortæl lidt mere om der kredsløb du skal forsyne...

     Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Hej Kåre

Netop den tanke fik mig til at foreslå relæet.