Batteri backup

Findes der en snedig løsning til følgende funktion:

Jeg har et print der normalt forsynes med 12V fast forsyning.
På printet sidder en 5V regulator.

Forsvinder de 12V, skal et batteri (4 stk. AA) tage over.
Når de 12V er på, må der selvfølgelig ikke blive trukket strøm fra
batterierne.

pft
Kåre

Re: Batteri backup
Hej Kåre

Et lille 12 volt relæ hvor kontaktsættet kobler batterierne
fra når der er 12 volt på.

Mvh Max

Re: Batteri backup

Må der være afbrudt for strømmen i et kort sekund ?

Så er Max's relæløsning fin.

Ellers hedder den geopladelige batterier og fast montering. Jeg har et
diagram over en lille ting der kører på 12-15 volt, og bruger et 9 volts
genopladeligt batteri.

Har smidt det i dk.binaer

Re: Batteri backup

Med relæet kan jeg enten placere en stor lyt over forsyningen, så den kan
holde sig oppe mens relæet skifter.

Den løsning jeg umiddlebart ville havebrugt, var bare en diode mellem 12V og
batteriet. Problemet er bare at der med 4 stk AA batterier ikke helt er råd
til spændingstab over dioden.

Et 9V batteri kan bruges, men det har bare en ret ringe kapacitet.
Hvor stor kapacitet har et godt alkaline batteri egentligt?

Kåre

Re: Batteri backup

Omkring 2500mAh, ifølge databladene.

/Bo.

Re: Batteri backup

Så monter 2 ekstra batterier.

I det kredsløb jeg viser, er det genopladelige batterier.

Fortæl lidt mere om der kredsløb du skal forsyne...

Re: Batteri backup
Hej Kåre

Netop den tanke fik mig til at foreslå relæet.