Batteri-aflader

Har postet et diagram som .PDF fil i dk.binaer med samme header

Jeg ønsker en batteriaflader
der kan aflade cellerne (AA batt.) enkeltvis.

Funktion:
Når batteriet monteres og jeg trykker på "start"
så skal flip-flop skifte og relæet K1 trække og dermed
påbegynde afladningen gennem 3,3 ohm 1W modstand.
LED på flip-flop slukker.

LM741 op-amp er koblet
som comperator, hvor den sammenligner
en indstillet værdi 1,0V mod den aktuelle spænding
på battericellen.
Så længe spændingen over cellen >1,0 V vil
op-amp være i 0V mætning.
Når spændingen over cellen er <=1,0 V så
vil op-amp gå i 5V mætning og trigge
flip-flop til at afbryde relæet K1, og dermed stoppe afladningen.
LED på flip-flop lyser nu.

Hvad siger i, vil den virke ?
Er modstandsværdierne OK ?

Dette er stort set mit niveau, så vær blid ;-)
Men forbedringsforslag er altid velkomne.
-Bo Andersen-

Re: Batteri-aflader
mine kommentarer:

Vil lysdioden ikke lyse hele tiden, med forskellig styrke ?
Kan en BC 547 trække relæet. ?
Du skal nok vælge en anden OP-Amp  eks LM 324  en 741 kræver min 10 V
forsyning.

hilsen Hans-Ole

Re: Batteri-aflader
Tror faktisk slet ikke den vil lyse overhovedet....

Jeg har regnet lidt mere på det.
Den højre basismodstand til transistor, skiftes til 4,7kOhm
Den venstre basismodstand til transistor, skiftes til 1,5 kOhm.
Derved kommer der ca. 2 mA til basis og skulle være nok til at trække
relæet der skal bruge 72mA.
De 2mA tror jeg ikke er nok til skabe synligt lys i LED'en ?!

Ja, det kræver 72 mA og BC547 kan gi' 100 mA

Hmm det må jeg kigge på. Måske opgraderer jeg til 15VDC så jeg også kan
bruge
den til at aflade mine værktøjs akkuer. Da de er Ni-CD og har godt af
afladning inden
opladning.
Tak for input.

-Bo-