Batt aflader?

Hej, jeg har en oplader/aflader (4-8NiCd celler) som aflader med max 1amp (afhænger af hvor mange celler der er i batteriet), problemet er bare at det er en deep discharger som bare bliver ved med at aflade til batteriet til

0V, jeg vil gerne sætte noget i mellem batteriet og afladeren så den slår fra ved 0,8volt pr. celle - altså ved 3,2v, 4v, 4,8v, 5,6v og 6,4v.

Jeg tænkte på at lave det med et relæ hvor man vælger en modstand til selvholdet på relæet som så passer til den ønskede spænding, sådan lavede jeg min 7,2v batteriaflader som slår fra ved 6v med et 12v bil relæ, men kan der ikke laves noget mere smart???

MvH Morten

--

post@mortenlundt sæt ".dk" efter e-mail adr.
                            (add ".dk" after the e-mail address.)

"Morten L" skrev i en meddelelse news:hzQOc.1923$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

det

kan

Du kan da bare sætte en diode i mellem pr celle, den har jo et spændingsfald på 0,8 v.

Så 4*0,8 v= 3,2V

Torben

Reply to
Torben V. Mogensen