Båndbredde - Minidisc-MP3 m.v.

Hej !

Lige et spørgsmål...

Hvad er båndbredden på minidisc formatet ? og samtidig kender nogen
båndbredden på MP3 formatet ?

Altså f.eks. kan de "lagre" 300Hz til 3KHz og alt andet fjernes i
indgangsfiltre m.v. (sailor spøg) ?

m.v.h.
Lasse

Re: Båndbredde - Minidisc-MP3 m.v.

20Hz til 20KHz svjh

Re: Båndbredde - Minidisc-MP3 m.v.

Mange tak !

m.v.h.
lasse

Re: Båndbredde - Minidisc-MP3 m.v.

Det afhænger nok en del af encoderen.

Hvis du ser på Lame, så kan den bruge følgende sample rates:  16k, 22.05k,
24k, 32k, 44.1k, 48k

Der kan også specificeres et lowpass og et highpass filter, så båndbredden
kan begrænses.

Re: Båndbredde - Minidisc-MP3 m.v.

Hvad er det lige de nævnte tal har at gøre med båndbredden?

Så vidt jeg kan se er det samplingsfrekvensen du her har fat i.

I øvrigt har jeg forsøgt med en 128kbps MP3 fil, at afspille den i Adobe
audition og slå "Analyze" til. I det nydelige frekvens spektrum der
fremkommer ser det meget ud som om at der er skåret kraftigt i alle
frekvenser over ca. 12kHz. Så båndbredder på 20 - 20kHz er vist lidt
overdrevet.

Jens

Re: Båndbredde - Minidisc-MP3 m.v.

Maks frekvens er lig ½ samplerate.

Det kommer an på filtrene HKJ har beskrevet.

Re: Båndbredde - Minidisc-MP3 m.v.

Ja selvfølgelig. Min fejl, sorry.
Er det i øvrigt ikke "maks frekvens bør være mindre end ½ samplerate". Eller
samplerate > 2*maks frekvens?
Det er desværre for længe siden jeg har læst i min teoribog.

Er der en beskrivelse af filtrene et eller andet sted? og er det kun i
forbindelse med Lame man kan bruge dem?

Jens

Re: Båndbredde - Minidisc-MP3 m.v.

22.05k,
båndbredden

At max. frekvens ikke kan være højere end halvdelen af sampleraten. Dvs.
teoretisk kan den have op til næsten 24 kHz.

Der er så flere parameter der kan påvirke dette:
Lowpass filter parameter.
Det aktuelle samplefrekvens der bruges.
Hvordan MP3 vurdere hørbarheden af frekvenserne, kontra pakke ration.

Re: Båndbredde - Minidisc-MP3 m.v.

Begge er jo komprimerede formater baseret på psykoakustik. Så du skal nok
ikke regne med at der er ret meget tilbage af en evt. 20khz tone - hvis der
er noget i de områder hvor øret er mere følsomt... ;-)

Mvh.
 Anders