Balanceret til ubalanceret forbindelse

Jeg skal strikke et kabel sammen mellem en balanceret udgang og en ubalanceret indgang. Jeg har kigget lidt på nettet og har fundet flere løsninger, hvilket har gjort mig lidt usikker. Det er et XLR > phonokabel jeg skal lave.

Hvis positiv er ben 2, negativ er 3 og stel er 1, er følgende så korrekt:

2 forbindes til inderlederen. 3 og 1 forbindes til skærm.

Er det fremgangsmåden, eller skal jeg undlade at forbinde ben 3.

/ Hans

Reply to
Hans

"Hans" skrev i en meddelelse news:bek5i0$csf$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

Ja.

Mvh

John

Reply to
John K

"Arne Offenberg" skrev i en meddelelse news:UNlPa.15996$ snipped-for-privacy@news010.worldonline.dk...

Den er jeg helt med på, men hvor får jeg fat på en fornuftig trafo, gerne en type som kan "integreres" i selve XLR-fatningen på min forforstærker. Stikket er der dog ikke rent fysisk endnu, men det kan det komme.

Med en fornuftig trafo mener jeg noget som rent prismæssigt ikke ender i plat, á la kabler til flere tusind kroner pr. cm., dog skal den kvalitetsmæssigt være i orden.

Det måler ok efter din anvisning, så rent elektrisk er det nok forsvarligt.

måter

Jeg har konsekvent brugt et kabel fra Signal Master med 2 parsnoede inderledere med skærm lige siden 1989, da jeg forudså at jeg nok ville ramle ind i noget udstyr med balancerede forbindelser, og nu er det altså blevet aktuelt.

kan

Der er ingen jord - Undtaget den udenfor vinduet. :-)

/ Hans

Reply to
Hans

"Hans" skrev i en meddelelse news:bemrbd$p65$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

Ring til et professionelt PA firma, det er dem, der anvender ballancerede dimser. Det er nok det billigste.

F.eks. LR Radio, ja, det hedder firmaet :-) Er i Kbh 2400

Claus

Reply to
Claus Tersgov

inngang.

en

den

3

som

forsvarligt.

Der

3

ramle

jord.

Hans !

Gode trafoer til lyd eller "Audio" som det heter på norsk, når man skal være litt fin på det, er ikke lett å få tak i billig. Lundahl har noen, men de koster penger. Inngangtrafoer er det billigste, da disse er mindre. Lundahl har også trafoer monteret i en xlr hylse med phono utgang. Dette er virkelig en problemløser, men den kan ikke drive en kabel på mer enn 1 meter, og den koster vistnok ca kr 1000,- Den beste generelle trafo jeg har målt på heter LL1588 med ü-metal kjærne. Denne kan brukes til nesten alt, men kan selvfølgelig ikke drive linjer over ca 100 meter. Til det må man bruke aktive trafo løsninger. Hvilket er et helt annet kapittel. ( som jeg godt kan holde et langt foredrag om). Om du ikke har et jordproblem behøver du ikke tenke på trafoer, og kan leve lykkelig med dine ubalanserte forbindelser. I mange tilfeller kan de være bedre enn dårlige elektroniske balanseringer. Disse gir jo generelt mer støy, og kan ha stabilitetsproblemer. Eksempel: Onsdag byttet jeg om to helt like enheter med elektronisk balanserte utganger, da en av de ikke klarte å drive kabelen den var tilsluttet, uten at den oscillerte. Din kabel er sikkert mer enn bra nok. normalt bør de ikke koste mer enn kr

5,- pr meter, litt avhengig av hvor man kjøper dem. Desto mer fleksibilitet desto dyrere. Billigste form for mikrofonkabel er godt nok, om man ikke skal turnere med anlegget. Jord er et meget dårlig utrykk for "equvipotensialforbindelse" for å bruke nok et godt Norsk utrykk. Det har altså ingen sammenheng med moder jord, kun at det ikke er spenningsforskjeller mellom elektrisk ledende gjenstander. Med gjenstander menes alt som kan lede strøm, også mennesker.

Hvis du fremdeles mener at du trenger trafo, hvilket jeg tviler på, kan jeg sikkert anbefale en fra Lundahl Transformers, som du selv må kable.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

"Arne Offenberg" skrev i en meddelelse news:P8FPa.16733$ snipped-for-privacy@news010.worldonline.dk...

være

da

phono

over

Det er jo også formålet med balancerede signaloverførsler, at kunne trække lange kabler og samtidig undgå indstråling og andre støjproblemer. Det har jeg ikke brug for da kablet kun er 50 cm. langt, så at ofre et par tusind og oveni købet måske miste detaljer, har jeg ikke lyst til.

Kablet skal bruges til denne her:

En cd-afspiller med 2 analogtrin, hvor det balancerede anvender OPA2604 op-amps og det andet bruger et Sovtek 6H30pi rør. Det er i øvrigt et rør vi kommer til at høre meget mere til, da det er imponerede hvordan det rør kan formidle musikken.

Jeg har kun haft afspilleren et par dage, og er fuldstændig enig med alle de anmeldere som har testet den. Det er simpelthen den mest suveræne afspiller jeg nogensinde har hørt. Mekanisk er den udført som en kampvogn, og valget af komponenter og den mekaniske montage er eksemplarisk. Det er ganske enkelt 25 kg. god musik. Hvis de store tunge drenge i USA ikke tager sig sammen bliver de løbet over ende af de hifi-produkter vi kommer se at se mere og mere fra Kina.

fleksibilitet

skal

Det var det kabel på daværende tidpunkt vi vurderede var i stand til at overføre signalet uden tab af detaljer, og samtidig ikke tilførte musikken uvedkommende karakteristika.

jeg

Det mener jeg bestemt ikke er nødvendigt, men var blot lidt nysgerrig omkring hvilke muligheder der var, mekanisk, elektrisk og prismæssigt.

/ Hans

Reply to
Hans