bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

LOL :-)

-- Christian......

K=D8BES: Pallegafler til montering p=E5 trepunktsoph=E6ng og en fr=E6ser til at s=E6tte bagefter traktoren. Helst max. 50 km fra Randers.

Reply to
Christian B. Andresen

snipped-for-privacy@bygteknik.dk skriver:

Altså har du brug for 2 informationer:

  1. Afstand til bagvedkørende
  2. Bilens hastighed.

Hvordan du løser nummer 1 er jeg ikke helt klar over, da "normale" bakalarmer sjældent kan række meget over 1,5-3 meter.

Nummer 2 er let nok, en induktiv aftaster placeret det rigtige sted (eller blot det interne tachosignal i bilen)

Så er det blot et spørgsmål om at blande lidt signaler.....

"Klaus D. Mikkelsen" skrev :

det har jeg set - noget skal der hittes på - radar føler ?

Jep -

--
Jan_stevns
Reply to

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

Tjaa, jeg har kunnet opnå ret store rækkevidder på reflekterende infrarøde sender modtagere (5-15 meter). Måske princippet kunne bruges, selvom reflektionen vil være af varierende styrke. afhængig af reflektionsgraden.

mvh JBH

Reply to
JBH

Jeg svarer lige mig selv. Dopplermoduler er ikke gode til afstandsmåling. My bad. Der findes laserafstandsmålere, men de er temmelig pebrede i pris - 1kkr og op. Jeg fandt noget "laserpointer plus webcam" halløj via google til afstandsmåling. Prøv at tjekke om Harald eller Hansen har noget til en menneskelig pris. Ellers kan den computer du, Jan, har mellem ørerne vel bruges til at aktivere en finger der trykker på en trykknap der fyrer en bagrude-blitz af ved "passende afstand". :o)

Forslag: Tænd en kraftig orange LED inden blitzen fyres af. Folk er ved at være vant til at digi-kameraer bruger en orange LED til fokusmåling og sår'n. Det burde give god chance for et bukseskiftbehov hos den bagvedkørende (terror/bil)ist.

/Bo.

Reply to
Bo

Er det ikke lettere bare at smide en stak partisansøm på vejen?

//michael

Reply to
Michael Thomsen

Det kunne også være et bud, men de er nok lidt svære at finde billigt... Jeg har sådan en lille ultralyds måler, til at måle op med. kostede vist omkring 200kr i Aldi og kan måle mellem 60cm og 20meter tror jeg. Problemet er at output kommer på et LCD display som jo nok er lidt svært at afkode til relæ udgange...

Tacho kan somregel findes i ISO stikkene til bilradio'en (pin 1 i det stik der levere power), men det ved Jan jo nok allerede :)

Ja "bare" afhængig af hvordan den skal virke. Skal den bare aktiveres over en vis hastighed, så er det jo til at have med at gøre, ellers er vi nok ude i noget grimt med programering af microcontrolere.

/Morten

Reply to
Morten Vinding Svendsen

"Morten Vinding Svendsen" skrev :

Nøehhh - hvis den har 2 cifre, er det da nemt at se om der står 0, 1 eller 2

for at vide om det er under 10mtr, mellem 10-20 og over 20 ...

Det haves ikke - det er jo en gammel bil. Jeg planter da bare en stribe magneter og en aftaster ved kardan'en

Eller lege med en komparator - sådan noget har jeg leget en del med

--
Jan_stevns
Reply to

Og du har selvfølgelig holdt dette op mod gældende detailforeskrifter for motorkøretøjer, huh??

/Claus

Reply to
Claus

"Claus" skrev :

Jep. Den sådan "lygte" er ikke nævnt, så det kan blive en herlig debat.

--
Jan_stevns
Reply to

Ja men du skal vel have output ud til dit styrekredsløb?

Sikker? Min gamle Vectra A fra '94 havde da (testede ikke, men der var da ledning og signal på pin 1.) Tror man har brugt det i maaange år.

Ja okay hvis du får nogen analoge signaler ud i sidste ende er det selvfølgelig også en mulighed.

/Morten Vectra B 2,0 CD '94 Corsa C 1,2 Comfort '01

Reply to
Morten Vinding Svendsen

"JBH" skrev :

Hehe - sigte efter en nummerplade kan jo være rimeligt svært i disse tider ...

Hende jeg havde en palaver med i morges, fortalte mig, de havde skrevet 45 for manglende forreste plade, bare på en time ;) Harhhhhhhhhh111

--
Jan_stevns
Reply to
jan

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

Det er heller ikke nødvendig. Prøv at regne diameteren på lysstrålen i f.eks

10 meters afstand på en IR diode med f.eks. 20 graders udgangsvinkel. ;-) Det er elefanter vi snakker om. spm. var om reflektionen er nogenlunde den samme på en hvid og en lyserød elefant.

;-) Så kan de lære det.

mvh JBH

Reply to
JBH

Det er vel ret ligegyldigt hvad amplituden er på signalet? Spørgsmålet er vel forsinkelsen? Men der skal vel ret god elektronik til at måle forsinkelsen på lys? Eller er jeg helt gal på den, er det ikke det man måler?

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

"Morten Vinding Svendsen" skrev i en meddelelse news:ff8ju7$ukv$ snipped-for-privacy@katie.klen.dk...

Nej;-). På så korte afstande kan lysets tidsforsinkelse (300.000km/sek) ikke bruges. (I alt fald ikke med almindelig "husholdningselektronik" ).Det er derfor man bruger lyd (ca 300 m/sek) til at måle korte afstande. Når man bruger Infrarød, moduleres lyset og bølgelængden filtreres optisk. Den mængde moduleret lys man får retur (amplituden) er et udtryk for afstanden. (og reflektionsgraden på emnet)

mvh JBH

Reply to
JBH

I første omgang vil din modpart jo nok henvise til punkt 6.02.001 (1)(*). Jeg formoder at du så vil henholde dig 6.02.020 (2)(d,e) men her skal du jo så være opmærksom på 6.02.006 (2).

Ebbe

(*)

Ebbe Kristensen

Hejsa,

Helt sikkert ikke.

Jeg husker noget om at detailforskrifterne angiver:

  1. Hvilke der skal være bag på bilen
  2. Hvilke lygter der må være bag på bilen
  3. At der ikke må være andre lygter end de i pkt. 1. og 2. angivne

Din blinkende afstandsmåler-dims falder vist ind under pkt. 3??

/C

Reply to
Claus

"Claus" skrev :

Kan du ikke prøve at udfylde de manglende tekster ?

Du må for den sags skyld have et lille juletræ i bagruden

--
Jan_stevns
Reply to

´

Hmm har godt nok tænkt på hvordan pocket kamera'er med infrarød AF gør det, men havde dog ikke regnet med at det var sådan! Det er jo egentlig groteskt simpelt, utroligt at man tør stole på det (nu man ikke kender overfladerne).

Nå men som du selv er inde på, så er det måske ikke den bedste løsning til Jan... Jeg ville stadig satse på noget ultralyd.

Nogen der ved om "radar cruise control'erne" rent faktisk bruger radar, eller om det i virkeligheden er ultralyd? Btw: radar må have samme krav til meget hurtig elektronik da radiobølger jo også er magnetiske bølger (ligesom lys)?

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

Såvidt jeg kan google mig til så tager moderne sensorer nu også vinklen på det tilbagekastede lys med i beregningen og laver noget triangulering. Dvs. hvis objektet er tæt på sensoren så kommer lyset tilbage i en skrå vinkel, hvis det er langt væk, så er vinklen næsten

90 grader.
--
   O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
  c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K