bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende - Page 2

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Kan du ikke prøve at udfylde de manglende tekster ?

Du må for den sags skyld have et lille juletræ i bagruden

--
Jan_stevns

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Jeg havde samme gæt :)
Har også overvåget at flytte displayet på min bakalarm om til bagruden, med
større tal. Men desværre måler den kun op til 1,5 meter...

/Morten
Vectra B 2,0 CD '94
Corsa C 1,2 Comfort '01

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

så rammer den jo kun de virkeligt stride ..

Min blitz fik da en tåsk til at klodsbremse i aftes sent ;)

--
Jan_stevns

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Velleman K3502?

/Bo.

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

afstanden er et problem ;)

Den skal gerne opdage noget på f.eks 25 meters afstand

--
Jan_stevns

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Så slipper du nok ikke udenom et radar dopplermodul.
Hvad med sådan en dims amerikanerne bruger til
at måle (baseball-)boldhastighed med?

/Bo.

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Jeg svarer lige mig selv.
Dopplermoduler er ikke gode til afstandsmåling. My bad.
Der findes laserafstandsmålere, men de er temmelig pebrede i pris - 1kkr og
op.
Jeg fandt noget "laserpointer plus webcam" halløj via google til
afstandsmåling.
Prøv at tjekke om Harald eller Hansen har noget til en menneskelig pris.
Ellers kan den computer du, Jan, har mellem ørerne vel bruges til at
aktivere en finger der trykker på en trykknap der fyrer en bagrude-blitz af
ved "passende afstand". :o)

Forslag: Tænd en kraftig orange LED inden blitzen fyres af. Folk er ved at
være vant til at digi-kameraer
bruger en orange LED til fokusmåling og sår'n. Det burde give god chance for
et bukseskiftbehov hos
den bagvedkørende (terror/bil)ist.

/Bo.

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Er det ikke lettere bare at smide en stak partisansøm på vejen?

//michael

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Altså har du brug for 2 informationer:

1. Afstand til bagvedkørende

2. Bilens hastighed.

Hvordan du løser nummer 1 er jeg ikke helt klar over, da "normale"
bakalarmer sjældent kan række meget over 1,5-3 meter.

Nummer 2 er let nok, en induktiv aftaster placeret det rigtige sted
(eller blot det interne tachosignal i bilen)

Så er det blot et spørgsmål om at blande lidt signaler.....

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

det har jeg set - noget skal der hittes på - radar føler ?

Jep -
--
Jan_stevns

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Det kunne også være et bud, men de er nok lidt svære at finde billigt...
Jeg har sådan en lille ultralyds måler, til at måle op med. kostede vist
omkring 200kr i Aldi og kan måle mellem 60cm og 20meter tror jeg.
Problemet er at output kommer på et LCD display som jo nok er lidt svært at
afkode til relæ udgange...

Tacho kan somregel findes i ISO stikkene til bilradio'en (pin 1 i det stik
der levere power), men det ved Jan jo nok allerede :)

Ja "bare" afhængig af hvordan den skal virke. Skal den bare aktiveres over
en vis hastighed, så er det jo til at have med at gøre, ellers er vi nok ude
i noget grimt med programering af microcontrolere.

/Morten

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Nøehhh -  hvis den har 2 cifre, er det da nemt at se om der står 0, 1
eller 2

for at vide om det er under 10mtr, mellem 10-20 og over 20 ...

Det haves ikke - det er jo en gammel bil.  Jeg planter da bare en
stribe magneter og en aftaster ved kardan'en

Eller lege med en komparator -  sådan noget har jeg leget en del med
--
Jan_stevns

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Ja men du skal vel have output ud til dit styrekredsløb?

Sikker?
Min gamle Vectra A fra '94 havde da (testede ikke, men der var da ledning og
signal på pin 1.)
Tror man har brugt det i maaange år.

Ja okay hvis du får nogen analoge signaler ud i sidste ende er det
selvfølgelig også en mulighed.

/Morten
Vectra B 2,0 CD '94
Corsa C 1,2 Comfort '01

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Tjaa, jeg har kunnet opnå ret store rækkevidder på reflekterende infrarøde
sender modtagere (5-15 meter). Måske princippet kunne bruges, selvom
reflektionen vil være af varierende styrke. afhængig af reflektionsgraden.

mvh
JBH

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Hehe - sigte efter en nummerplade kan jo være rimeligt svært i disse
tider ...

Hende jeg havde en palaver med i morges, fortalte mig, de havde
skrevet 45 for manglende forreste plade, bare på en time ;)
Harhhhhhhhhh111

--
Jan_stevns

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Det er heller ikke nødvendig. Prøv at regne diameteren på lysstrålen i f.eks
10 meters afstand på en IR diode med f.eks. 20 graders udgangsvinkel. ;-)
Det er elefanter vi snakker om. spm. var om reflektionen er nogenlunde den
samme på en hvid og en lyserød elefant.

;-) Så kan de lære det.

mvh
JBH

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende

Det er vel ret ligegyldigt hvad amplituden er på signalet?
Spørgsmålet er vel forsinkelsen? Men der skal vel ret god elektronik til at
måle forsinkelsen på lys?
Eller er jeg helt gal på den, er det ikke det man måler?

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

Nej;-). På så korte afstande kan lysets tidsforsinkelse  (300.000km/sek)
ikke bruges. (I alt fald ikke med almindelig "husholdningselektronik" ).Det
er derfor man bruger lyd (ca 300 m/sek) til at måle korte afstande.
Når man bruger Infrarød, moduleres lyset og bølgelængden filtreres optisk.
Den mængde moduleret lys man får retur (amplituden) er et udtryk for
afstanden. (og reflektionsgraden på emnet)

mvh
JBH

Re: bakalarm, parkerings-sensor - eller lignende
´

Hmm har godt nok tænkt på hvordan pocket kamera'er med infrarød AF gør det,
men havde dog ikke regnet med at det var sådan!
Det er jo egentlig groteskt simpelt, utroligt at man tør stole på det (nu
man ikke kender overfladerne).

Nå men som du selv er inde på, så er det måske ikke den bedste løsning til
Jan... Jeg ville stadig satse på noget ultralyd.

Nogen der ved om "radar cruise control'erne" rent faktisk bruger radar,
eller om det i virkeligheden er ultralyd?
Btw: radar må have samme krav til meget hurtig elektronik da radiobølger jo
også er magnetiske bølger (ligesom lys)?

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

Såvidt jeg kan google mig til så tager moderne sensorer nu også
vinklen på det tilbagekastede lys med i beregningen og laver noget
triangulering. Dvs. hvis objektet er tæt på sensoren så kommer lyset
tilbage i en skrå vinkel, hvis det er langt væk, så er vinklen næsten
90 grader.

--
   O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
  c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K