Bærbart problem...!!

Hejsa

Jeg har lovet at prøve at hjælpe en ven jeg har, med en bærbar PC han har...

Det er strømstikket i den, selve det der sidder fast på bundkorktet i den...

Det er knækket af, så der skal et nyt til...

Har søgt med lys og lygte, og fandt kun noget i USA, det er til en Compaq
Presario 1200

Links der viser hvordan stikket ser ud...

https://www.compaqrepair.com/guide/Compaq_motherboard_ac_power_jacks.htm

Det er det første stik på siden...

https://www.compaqrepair.com/images/ac/mboard12_large.jpg

Er det muligt at få sådan en tingest herhjemme, og hvor...??

Mvh

Carsten, Esbjerg

Re: Bærbart problem...!!

det ligner et DC-stik...
Hvilken diameter har pinden i centrum af hunstikket?
Hvilken diameter har stikhullet?

(Hvis det er standard, kan det fås i mange elektronikbutikker, men hvis det
ikke er standardmål, kan det være svært at fremskaffe)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Bærbart problem...!!
Hej Villy

Det er et DC stik, det har målene, længde 12mm, udvendig diameter 5.5mm og
indvendig diameter 2.5mm

det
Undrer mig ikke hvis det ikke er standard, når det nu er Compaq der står
bag...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Re: Bærbart problem...!!
Hej Carsten,

Det skulle være til at få hos en velassorteret elektronikpusher.
Tag evt. forsyningen/laderen med, så skulle det være en smal sag at finde
et der passer.

Der er desværre _ingen_ standarder indenfor DC-stik, så der findes et utal
af formater hvis eneste fællesgrund er den overordnede facon.

Heldigvis tillader konstruktionen af bøsningerne sædvanligvis en pæn
tolerance, så selv et stik med lidt for lille yderdiameter og lidt for
stort hul kan som regel bruges (som nødløsning).

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, alle velassorterede elektronik forretninger har dc stik på lager,
f.eks. Århus Radiolager: http://www.aarhus-radio-lager.dk /

Tag strømforsyningen med så er det let at prøve / øje-måle sig til den
rigtige størrelse.

Re: Bærbart problem...!!

Ellers Skift begge stik på PWS og på bundkort.. så er det kun at Footprintet
skal passe

Kasper

Re: Bærbart problem...!!
Hej Kasper

Footprintet
Ja, det var jo en mulighed, men vil lige se om jeg ikke akn finde et stik
der passer....

Mvh

Carsten, Esbjerg

Re: Bærbart problem...!!

Hvis du køber 2 nye stik, ville jeg nok vælge, ud over at bruge den interne
aflastning, også støbe det på en eller anden måde med noget plastik /
silikone, eller endnu bedre, man kan få noget sort masse, cypax mener jeg
har det bla, det størkner og bliver helt hårdt.. for ellers er det jo let at
hive ledningen ud af stikket !

Husk at man skal hive sådan et stik ud i stikket og ikke ledningen (gælder
iøvrigt alle stk.. hehe)

God Jul
Kasper

Re: Bærbart problem...!!
har...
den...

Nu skal jeg selvfølgelig ikke gøre mig klog på dit problem, men det lyder
bare på mig som mærkeligt hvordan selve stikket skal være knækket......kunne
bedre forestille mig det var lodningen der var knækket? I så fald er det jo
blot at lodde stikket på ny...Ved jo ikke hvor meget elektronik-haj du var
:-), så kunne godt være du ville skifte stikket blot fordi lodningen var
knækket. Dette skal derfor ikke læses som en fornærmelse :-).

Rune

Re: Bærbart problem...!!
Hejsa Rune

knækket......kunne
jo
Det gør jeg som end heller ikke...;-))

Men stikket er helt itu, det er ikke bare en lodning, der skal et nyt stik
til, så derfor skal jeg ha' fat i et sådant føsrt...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Site Timeline