Bådbatterier spænding.

Hej.

Jeg har en sejlbåd med 2 forbrugsbatterier på hver 65Ah. De bliver opladet
med en Tystor-lader.

Jeg har købt et rimelig præcist voltmeter, så jeg løbende kan måle
batterispændingen.

* Hvad skal spændingen helst være, når batterierne er fuldt opladede?

* Ved hvilken spænding skal jeg stoppe forbrug på batterierne af hensyn til
ikke at skade dem?

* Kan jeg løbende måle spændingen med voltmeteret (samtidig med forbrug) og
få brugbare målinger?

Jeg håber, at nogen kan svare relativt hurtigt, da jeg skal ud og sejle igen
i dag - det ville være rigtig fedt!

:-) Rasmus

Re: Bådbatterier spænding.

Sidder de bare i parallel, eller er de separeret med en Septor? Hvis de
bare sidder i parallel. Skal batterierne være fuldstændig ens og samme
alder for at det virker.

13,6V-14V alt afhængigt af hvilket laderelæ du har på generatoren.
13,8V når Tystoren er færdig med at lade. Batterispændingen giver ingen
indikation af ladetilstanden. Her skal du bruge en vægtfyldemåler og
måle på syren.

Du skal nok hellere spørge: Hvor langt ned kan jeg gå og være sikker
på at få motoren i gang igen. Løsning: Køb en Septor og brug det ene
batteri til forbrug og det andet til start. (Så er vi også fri for at
læse om at SOK har været ude at hente dig.)

Ikke hvis motoren er i gang, så sørger laderelæet for at holde
spændingen oppe, indtil du når et forbrug der overstiger generatorens
max. strøm.

sejle

Christian Treldal

Re: Bådbatterier spænding.
Hej Christian.

Batterierne er parallelforbundet. Der er intet skillerelæ. Da der er tale om
en sejlbåd med udenbordsmotor (der kan startes med snor), er det ikke
altafgørende, at der er strøm til at benytte startmotoren.

Tusind tak for dine gode råd. Det er rart at kunne følge lidt med i
forbruget på batterierne.

:-) Rasmus

opladet
til

Re: Bådbatterier spænding.
Jeg bruger følgende tommelfingerregler:

Hvis der intet forbrug er og laderen er tilsluttet, bør spændingen være
14,35 - 14,40 volt
Ved moderat forbrug og uden lader tilsluttet ca. 12,6 - 12,7 volt

til

Ved moderat belastning 11,0 volt
Ved kraftig belastning 10,0 volt

og

Man får ihverfald en _grov_  indikation af ladetilstanden ved at interpolere
lineært mellem 100 % = 12,6 volt og 0% = 11,0 volt

Spændingen skal helst måles direktet på batteriets poler, så man ikke bliver
generet af spændingsfald i ledninger.
Det er vigtigt at et batteri ikke står uopladet i længere tid. Det skal
helst altid være fuldt opladet 8-)

Jeg er gået ud fra at du har et 12 volt system. Ved 24 volt skal mine tal
multipliceres med 2.

Moderat belastning:   1 - 5 amp.
Kraftig belastning   10 - 15 amp.

Med sejlerhilsen

Aage

gast på EMANON af KOLDING

Re: Bådbatterier spænding.
Hej Aage.

Tak for dit fine svar. Jeg har længe været nervøs for at trække for meget på
batterierne. Efter dit svar overvågede jeg batteriernes spænding med både
bærbar, gps, køleskab m.v. tilsluttet. Jeg vil tro, at der var tale om
kraftig belastning. ;-)

Det var rart et finde ud af, at der faktisk var meget mere at tappe af, end
jeg gik og regnede med.

Igen - tak for de gode svar!

:-) Rasmus

interpolere
bliver

Re: Bådbatterier spænding.
Jeg kan vart anbefale bogen El ombord til Kr. 125,00. Den fås i
bådudstyrsforretninger. Bogen giver svar på alt el ombord.
til
og
igen

Re: Bådbatterier spænding.
On Fri, 18 Jun 2004 13:05:33 +0200, "Børge Larsen"

Jeg vil anbefale: http://shor.ter.dk/428195467

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Bådbatterier spænding.

Jeg har haft lånt bogen engang. Du har ret i, at den er god og giver nogle
gode tommelfingerregler og råd.

Jeg har snart fødselsdag :-) og det er jo en oplagt gaveidé.

Tak for svaret.

:-) Rasmus

opladet

Site Timeline