back op UPS

Hej Ng.

Vi er to drenge der godt kunne tænke sig at bygge en UPS der kan skal slå
over op batteri når strømmen går, den skal bare kunne trække 2 computere og
2 skærme, i ca. den tid det tager at lukke en computer ned (5-10 minutters
tid).

Jeg kan forestille mig den skal inden holde 10 bil batterier af 24V, men
elektronikken ved jeg ikke hvordan det skal laves, nok kun at der skal være
et relæ, når det står i vile stilling er det spændingen fra nettet der
bruges, og når spænding høre op skal relæet slå over på batterierne hurtig
nok at computerne ikke genstarter.

Er der nogle der har lavet sådan noget ligende og vil give ens tegninger
eller bare har nogle tegninger som vi kan følge.

På Forhånd tak

--

Mads

Re: back op UPS

og

Må jeg anbefale dig du prøver at kigge hvad en 'rigtig' UPS koster?
Den koster under 100kr og kan opfylde ovenstående krav.

Hvis du benytter ovenstående skal du have 2 ting i mente:
*En uhyggelig stor kortslutningsstrøm hvis der sker noget
*Dampene fra batterierne
*Din computers PSU vil have AC og bilbatt er DC

De batterier der bruges i en UPS kan ikke afgive alt deres effekt et på
øjeblik som et bilbatt f.eks kan.

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Re: back op UPS

Hmmm - så vil jeg godt have 5 af dem tak! :-D Hvor kan jeg finde dem til
den pris?

Sikker? Kunne da godt forestille mig, at det første der sker i spsu'en
var en ensretning. Hvis det er, er det formentlig lavet med en diodebro
og så er det lidt ligegyldigt om det er ac eller dc der kommer ind bare
spændingsniveauet er rigtigt.

- Lars

Re: back op UPS

Ja og nej.

Det første der sker er at ac'en ensrettes i en dobbelt diodebro.

Så DC vil virke lige så fint som AC til "nytte lasten"...

Problemet er bare at det kun er der også er en lille "konventionel"
trafo som kører på de 50Hz, den bruges til at strømforsyne den lille ic
der styrer "nytte lasten", den skal altid have strøm for at kunne sparke
liv i den store.

Derfor har du brug for AC, ellers vil du ikke kunne tænde for forsyningen.

Envidere vil du måske også have et problem med at dioderne i broen ikke
kan holde til at al strømmen kun løber gennem halvdelen af dioderne, men
så er den nok ret marginalt designet:)

Der er en del potentielle problemer med din plan, det bedste er nok at
få fat på et par billige ups'er (du kan evt. forbedre dem med "camping
batterier", som er større og billigere end UPS-batterier).

Hvis du skal bruge *meget* lang tid kan du jo sætte en lille benzin
generator foran UPS'erne.

Re: back op UPS

Ja, de koster jo ikek alverden... og så kunne man jo udvide med flere
batterier. så backuptiden er længere... Men UPS`en skal stadig være lavet
til omkring 500W for at trække 2 pc´ere... mener bare det er 12V batterier
der sidder i UPS´erne...

Re: back op UPS

Siger manden der har en UPS til salg i dk.marked.privat.edb.ekstern.

Til Mads - Byd på den....

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: back op UPS
lavet
batterier

Haha, men nu kan den sku nok ikke liiige trække 2 computere.. så skal man
nok have 2 af dem. ifl APC er der tale om forbrugseffekt på 300W Men hvis
det er ohmsk effekt kan den jo så trække de 500VA

http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=BK500EI&language=da&LOCAL.APCCountryCode=DK

Re: back op UPS

Skal vi gætte på at den kan ?

Har du prøvet ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: back op UPS

DOH. Det var alligevel mig der ikke havde tænkt længst.

Nu er det jo ikke mig men Mads der har planer...
Prisen for batterierne alene ville jo langt overstige prisen for en købe UPS

- Lars

Re: back op UPS

Jeg tager 10... ! Har også kigget efter UPS'er her for et stykke tid
siden, fandt nogle til ~700, meen...

Med venlig hilsen Preben

Re: back op UPS

slå
minutters

Der skulle selvfølgelig stå 1000kr og ikke 100kr.
De står til ~550kr på edbpriser for det billigste.

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Re: back op UPS

det gør dem ikke nødvendigtvis "rigtige"

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: back op UPS

Hvad mener du med 'rigtige' ?
Til det behov der bliver givet udtryk for i det oprindelige indlæg kan jeg
ikke se hvorfor man ikke bare skulle flyve i pelsen på det billigste.
Der er jo ikke brug for nogle af de fance features som tilbydes i de dyere
modeller.

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Re: back op UPS

En rigtig ups er en der ikke laver ballade (*1) på udgangsspændingen
når den skifter mellem net og batteri-drift

*1 Det har jeg set alt for mange billige såkaldte UPS'er gøre....

Til en almindelig dum hjemmepc er det sgu ligemeget om man kan lukke
ned når strømmen er gået - så er sparepengene nok bedre anvendt på et
backup medie ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: back op UPS

Det har jeg vist til gode at se.
Men har også kun haft fat i APC upse - primært smartups og backups pro.
Alt andet lige er det ihvertfald bedre løsning end en stavl bill batt :)

Man kan evt. købe det over nettet så er der den famøse 14dages 'afprøvning'

dyere

De fleste vil nok bare sige "hvad er backup?" :)

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Re: back op UPS

Nu er APC jo heller ikke lige bambus_segmentet ;)

Eller : Nåehhh det .....  det har vi folk til !

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: back op UPS

Aha nej, men det er da dem der fås billige.. Ja okay har da også set dem til
flere hundrede tusinde.. Hvor der kommer 4 flyttemænd, og levere på paller.

Re: back op UPS

En rigtig UPS er en online UPS, ikke en inline UPS, det er blot en
batteribaskup.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: back op UPS
KLIP

Hehe... 10 bilbatterier.....Gys... det skulle i da nok kunne køre en uges
tid på:-))

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: back op UPS

Ja jeg kunne forestille mig at det kraver meget, men det da muligt vil jeg
da tro med alt den elektronik vi har i dag, det kunne jo være en af jer
genier her inde havde bygget en, eller havde en tegning liggende.

--
Mads

Site Timeline