Børsteløs motor.....

Hej NG.

Er der " et orakel" der her i NG'en ved hvor man finder noget
regulerings halløj til børsteløs motor.

Jeg har bestilt en RC-Heli noget større format end den jeg har nu.
Den(nye) kommer med en konventionel motor. Kvaliteten af denne er ikke
endnu kendt. Jeg har et par børsteløse Maxon motorer liggende, som
passer rent mekanisk helt perfekt. Gearingen kan også nemt komme til
at passe og spændingen er tilfældigvis også 12 V.

Jeg ved fra den Heli jeg har nu at især halerotoren (læs motoren) ædes
op efter nogle timers flyvning. Nu er det også "kun" noget kineser
halløj, så forklaringer ligger der.

Jeg kan bare gå ud og købe en regulator, men hvis der nu blandt NG's
læser/skribenter sad en der havde de vises sten, så kunne det jo være
interessant, også især da jeg selv kan "svinge" en loddekolbe....

Motoren er 3 faset og delta viklet.

På forhånd tak

Larsh

Re: Børsteløs motor.....

PWM regulator ?

PWM regualtor ved høj frekvens

3 faset ?
Er det ikke en DC motor ?

Re: Børsteløs motor.....
Jeg har bygget ca 25 af disse:
http://www.geocities.com/SouthBeach/Port/1592/speedybl.htm
Det er rigtigt gode regulatorer !!

Se desuden her:
http://mitglied.lycos.de/brushless /
http://home.versanet.de/~b-konze /
http://www.bldc.de /
http://gb97816.bei.t-online.de /
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid14%0454

mvh
Søren Kjær Nielsen

Re: Børsteløs motor.....

Finns det börstelöse dc-motorer? Og i saafall, hvordan fungerer disse?
Jeg trodde att alle börstelöse motorer var fikk en slags ac fra elektronikk?
Eller kanskje det heter dc likevel, om den bare er hakket opp?
-
Henning.
-

Re: Børsteløs motor.....

Der findes flere chips, der kan gøre det hele:
eks:
http://www.industrialnewsroom.com/fullstory/30087

Alternativt kan man jo gå i gang med at programmere en styring i en
mikrocontroller. Der kan findes en del info om temaet på nettet. Men man
man skal nok gå lidt op i det, før det kan betale sig, da en komplet
regulator kan fås for 58 € hos Conrad.

En børsteløs DC-motor er stort set det samme som en synkronmotor med
permanentte magneter.

Mvh. Torsten Lund

Re: Børsteløs motor.....
Hej...

Jeg kan allerede nu fornemme at det måske nok er "lidt" nemmere at
købe den færdige regulator...At begynde selv kræver nok lidt for meget
"pedalarbejde".

Jeg har efterfølgende fundet ud af at jeg skal have en regulator der
kan klare op til ca 40 - 50 Amp. Det er det de færdigkøbte kan klare.
Det er da alligevel "en sjat" til så lille en motor.

Larsh

Site Timeline