Børsteløs DC motor - 2HP

Er der nogen der ved hvor man kan få fat i en ca. 2HP børsteløs DC motor
og til hvilken fordelagtige sum!

Mvh / Preben

Re: Børsteløs DC motor - 2HP

Der findes mange forskellige, så du må være mere præcis.

Jeg bruger selv stepmotorer, der kan opfattes som børsteløse DC motorer.
Der er osse dem, som modelfolket sætter i biler, der er mindre, og ikke
kan yde 1.5kW i timevis. Meget højt omdrejningstal. Der er normmotorer
med påbygget gearkasse og langsom rotation/stort moment.

Det svarer lidt til at spørge: "hvor kan man købe en bil der kan laste 2
ton"

Bo //

Re: Børsteløs DC motor - 2HP

Hej Bo og andre

Ja, jeg var rimelig upræcis her - det gik lidt hurtigt.

Den motor jeg har brug for skal kunne yde kontinuert i flere timer i en
temperatur på ca. 30 grader celcius.
Jeg har tænkt mig at købe en billig gammel påhængsmotor (2/4 HP) og
erstatte benzinmotoren med en elektrisk motor. Derudover et
solcellepanel til at oplade batterierne i hverdagene, så båden er klar
til "lydløs" sejlads i weekenden.

Umiddelbart ser denne her ud til at være ok:
http://www.avionic.dk/product_info.php?cPath95%_96&products_id62%70&osCsid=cb5c135a29d3a0aa1acb25746f24aa61

Så er det næste spørgsmål dog:
Der står: "No load current / 10 V: 2.8A", hvilket jeg opfatter som 2.8A
ved 10V for ingen belastning.
Dernæst står der 6.6KW som max. power og 160A som max current, hvilket
giver en spænding på 41.25V
10V og 160A (60s) giver dog 1.6kW, hvilket svarer til godt 2HP.

Hvilken spænding skal den forsynes med?
Og hvilket omdrejningstal?
Og kan motoren i virkeligheden tåle at yde kontinuerligt i flere timer!

Min motor-teori er lidt bag ud og specielt den praktiske!

Jeg mangler at finde det præcise omdrejningstal jeg skal bruge, men det
vil afhænge af den påhængsmotor jeg finder. Gearing er dog en mulighed,
men koster jo i både brændstof og økonomi.

Flere bud på forskellige motorer til rimelige penge er ganske ønsket.
Hvis nogle mener at børsteløs DC ikke er det rette til formålet er jeg
også lutter øren for andre forslag.

Med venlig hilsen

Preben Holm

Re: Børsteløs DC motor - 2HP

OK, Du skal i så fald forsyne den fra 12 eller 24Volt patterier. Hvis
der skal hentes 1.5kW fra et 12V batteri, kommer det til at levere
omkring 150Amp, når man regner virkningsgraden med. Startbatteriet i min
dieselbil er på 120Ah, så der vil være lidt under en times aktivitet i
det. Ud over det er der ikke mange startbatterier der kan lide at levere
150Amp konstant. Der skal andre typer til. Så når Du skriver flere
timer, skal der måske 4-5-6 batterier til. Og der skal lades meget på
dem, hvis det er fra solen. Et 200W panel koster nabo til 10.000kr, og
kan med 5 timers effektiv sol pr døgn (solvinkel, skyer,
ladeeffektivitet etc tage med) lade 5 batterier på 10-12 døgn. Overvej
en anden løsning :-)

http://www.avionic.dk/product_info.php?cPath95%_96&products_id62%70&osCsid=cb5c135a29d3a0aa1acb25746f24aa61

-glem det. Den kan ikke levere 1.5kW i flere timer uden at smelte ned.
Der er ingen køling på den, og jeg gætter på at et omdrejningstal som
antydet andetsteds på 50.000 rpm ikke lige passer til en bådpropeller.

Hvorfor ikke finde en ganske almindelig DC motor hos en autohugger og så
bruge den ?

Bo //

Re: Børsteløs DC motor - 2HP

Jeg havde regnet med at starte med 3 batterier og en lidt lavere strøm
(mindre hastighed) og derefter "opgradere" med 5 deep cycle (50Ah)
batterier.

Vi snakker sommerdage med megen sol. Jeg havde selv regnet med 8 timer
pr. døgn.
Deep cycle batterierne skulle iøvrigt være meget modtagelige for ladestrøm.

Panelets pris er dog alt for høj. Havde slet ikke regnet med den pris.
Så må det være brændselsceller og øl jeg må rode med - hehe. Ej, må
finde en anden løsning eller finde nogle billige paneler.

Som en start kan jeg også bare lade batterierne og slæbe dem med.

http://www.avionic.dk/product_info.php?cPath95%_96&products_id62%70&osCsid=cb5c135a29d3a0aa1acb25746f24aa61

Okay... Det var hvad jeg frygtede.

Altså du tænker på startmotoren?
Startmotoren er så vidt jeg ved også taknemmelig for strøm - masser af
strøm og dernæst kan den vist ikke holde til at køre kontinuerligt!

Men det er da en rigtig god ide - i hvert fald som en start alligevel!

Re: Børsteløs DC motor - 2HP
Hej Preben

Kik efter skrothandlere der har ting som elstablere, små el gaffeltrucks
og al den slags udstyr, der sidder der ofte gode små kraftige DC
motore der driver en hydraulikpumpe  i dem.

Re: Børsteløs DC motor - 2HP

Ikke den. Men der findes f.x. motorer, der trækker hydraulik pumper til
løftebagsmækken på en lastbil. 24Volt ganske vist, men det kan vel være
ligemeget om Du seriekobler batterierne ?

Paneler:

http://www.dansksolenergi.dk/shop/index.php?menu=vis_vare&spec=1&hid=8&pid35%7

Bo //

Re: Børsteløs DC motor - 2HP

Okay... det havde jeg slet ikke tænkt på.
Samme gode ide fra Max med motor fra el-gaffeltrucks.

De har også tyndfilm-celler, som skulle være bedre til omsættelse af
diffust lys, hvilket jo kun vil være en positiv egenskab.
Desuden skulle prisen ligge på 2/3 af prisen for krystallinsk silicium.

Stadig er det dog en pæn pris.

Re: Børsteløs DC motor - 2HP

http://www.avionic.dk/product_info.php?cPath95%_96&products_id62%70&osCsid=cb5c135a29d3a0aa1acb25746f24aa61

Rigtigt

Hvad har du mulighed for ?

Motoren kører 176 omdr. pr volt
(kv = omdr pr volt i vores hobbyverden)

Ja hvis du ikke belaster den voldsomt, tror ikke det vil være et problem
hvis du holder dig under 50% belastning af motorens max

Venlig Hilsen

Frank Lyngaae

Re: Børsteløs DC motor - 2HP

http://www.avionic.dk/product_info.php?cPath95%_96&products_id62%70&osCsid=cb5c135a29d3a0aa1acb25746f24aa61

Du må undskylde, men jeg kom til at læse kv som kilovolt.
Hvad stammer bogstaverne fra?

Erling

Re: Børsteløs DC motor - 2HP
Hej,

En "Nemesis Blue XLT-1" motor til RC biler kan give 2HP ved 50.000 RPM
(Der findes sikkeret også en masse andre, bare en hurtig google søgning..)

http://www.deependstudios.com/rc.html
http://www.finedesignrc.com/motorsnemesisblue.asp

Pris $60-$80.(Uden brushless regulator)

Hvad skal du dog bruge den til? :-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Børsteløs DC motor - 2HP

http://www.avionic.dk/product_info.php?cPath95%_96&products_id62%70&osCsid=cb5c135a29d3a0aa1acb25746f24aa61

eller er den for stor   så har han også mindre

Hans

Site Timeline