B&O MX5500 driller

Dødede pludseligt en aften, ingen livstegn(standby LED slukket).

Har skiftet BU508(kortsluttet) + omloddet linjedel. Der var specielt en stor blok kondensator på 6.8n som sat løst.

Den vil stadig ikke starte. Der er lys i standby LEDen, når jeg prøve at tænde, skifter den hurtigt til grøn og tilbage til rød.

Har målt lidt i PSUen, module 4: Over C25 = -5.1V, C20 = 3.7V.

Der ser ud som om dette er forsyningen til primær side. Spændingen over C20 undrer mig lidt, skal der ikke være lidt mere?

Og lidt på BU508: C-E viser 8.1V i standby, og stiger når jeg prøver at starte op. Skop på B viser ingen aktivitet

Kan nogle give et tip, til at komme videre med fejlfindingen.

Takker, Kasper Thomsen

Reply to
kasper thomsen

Har du kigget på lodningerne ved den horisontale afbøjningsspole - på _billedrørs_printet?

Har du omloddet kondensatoren ved SMPS-trafoen på primærsiden?

Har du målt 6.8nF'en for korrekt kapacitet?

Har du målt henover C og E på BUen mens den er iloddet? Måler du flere kohm?

Kim Voss Schrader

Er det det lille print under billedrørets tud, hvor der sidder et stik til med 6 farvede ledninger som går ned i nærheden af BU508. (Jeg kender ikke så meget til TV).

Ja

Nej, har ikke udstyr til dette. Men jeg kan skifte den imrogen

kohm? Stabiliserer sig på 86K

Tak for de hurtige svar, Mvh. Kasper

Reply to
kasper thomsen

Jeps. Kig på lodningerne på printets bagside.

Kim Voss Schrader

til

........ Der ses OK ud.

Kasper

Reply to
kasper thomsen

Hmm, så har jeg ikke lige flere gode bud sårn lige pt. :-(

-- Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

Kim Voss Schrader

Er det helt i skoven og prøve med en ny HSP.trafo?

MVH Kasper

Reply to
kasper thomsen

Det ville jeg mene, ja. Især når problemet er opstået pga. en løs forbindelse ved en boosterkondensator.

Kim Voss Schrader

forbindelse

Hej Kim,

Jeg havde nærmest opgivet, men tog lige et ekstra kik med de skarpe briller, og fandt en mistænksom lodning ved et stik på strømforsyningen. Tror det er et feedback signal.

Nu spiller den igen :-) Jeg antager, at jeg selv er skyld i denne, som er opstået ved demontering/montering af PSUen.

En stor tak for hjælpen,

MVH

Kasper Thomsen

Reply to
kasper thomsen

:) Hvordan bærer man sig iøvrigt ad med at pille SMPS'en ud af en MX5500'er?

Kim Voss Schrader

Hej

MX5500'er?

Sidder på et vingemodul i venstreside set bagfra ;-)

Disse moduler holdes sammen af små plastik tapper, som selvfølgelig knækkede under samling :-( Har indtil videre erstatte disse med strips, hvad plejer I at gøre når dette sker?

Reply to
kasper thomsen

Nå, jeg mente smps'en sad i bunden, men så er det nok på MX6k istedet :)

Kim Voss Schrader