B&O MX3000 som ødelægger strømforsyningst ransistoren

Hej gutter!

Jeg sidder og irriterer mig over et B&O MX3000, som ødelægger
strømforsyningstransistoren (S2000 / BU508) ved opstart. Der kommer et relativt
højt "hyl" fra strømforsyningen og så kortslutter BUen :(

Jeg har skiftet alle transistorerne på primærsiden (4 TO-92 og en større) og
omloddet der og i liniedelen m.m. Jeg fandt en kortsluttet 1000µ lyt ved trafoen
og denne lyt står for 21V. Den havde taget RP42 (1 ohm ved SMPS'en) med sig i
faldet. Dette har ikke hjulpet på problemet beskrevet i det ovenstående.

Iøvrigt, der når slet ikke at komme højspænding...

Nå, hvad kan problemet så være? Jeg føler mig rimeligt overbevist om, at det
ikke længere skal findes på primærsiden, men jeg ved ikke hvor ellers :(

Kan TEA2029 være skyld i fejlen? Den leverer så vidt jeg kan se ikke drive til
strømforsyningen, men den har dog stadig forbindelse derover.

Hjæælp :

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: B&O MX3000 som ødelægger strømforsyni ngstransistoren
Hej gutter!

Nu har jeg målt lidt på kræet. Jeg har kortsluttet sekundærviklingen på den
lille transformator (feedback'en) og forsøgt at tænde. Nu destrueres min
strømforsyningstransistor ikke, men der kommer heller ikke nogen spændinger fra
den primære SMPS-trafo (Der er selvfølgelig 9V-standby).

Så hvad nu?

Skyldes de manglende spændinger belastninger på sekundærsiden (jeg har dog ikke
kunnet finde nogen :() eller er det et udtryk for, at fejlen ikke er på
primærsiden?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: B&O MX3000 som ødelægger strømforsyni ngstransistoren
Hej!

Havde da en MX3000 stående, så jeg har lånt en trafo og fandt en TEA2029C(V) i
skuffen...

Nu starter tv'et op og ødelægger ikke strømforsyningen, så det er da fremgang :)

Dog brænder 10 ohms modstanden over på få sekunder...! Har prøvet med et andet
CRT-print, men det gav ingen ændring. Der kommer 200V på lytten så længe
"slaget" varer :-)

Now what? Hvis nogen siger "billedrør" får de slag med en våd søndagsberlinger
;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: B&O MX3000 som ødelægger strømforsyni ngstransistoren
Hej gutter!

YESSSSS, jeg kom videre :-)

Hvad fik 10ohms modstanden til 200V forsyningen på billedrørsprintet til at
brænde op?

Svaret: B+ lytten (150µF/160V) var helt og aldeles afbrudt. Der kom en fæl
hyletone når jeg fraloddede BUens kollektor og lavede et startforsøg...

Godt jeg ikke brugte laaang tid på at fejlfinde i liniedelen ;-)

Nå, nu vil skidtet tænde og der er sne på skærmen, men ingen kanaler. I hate
this tv!

Anyway, her er en foreløbig liste over skiftede stumper. Det er sgu ved at løbe
op:

Præventivt: Boosterkondensator + 0.44µF kondensator i Ø/V.
1000µF var kortsluttet ved højspændingstrafo. Sikringsmodstand ved SMPS skiftet.
BUen i strømforsyningen og hovedsikring (2 gange...!).
PTC modstand smådefekt.
Lytterne i strømforsyningen (præventivt)
Alle de andre transistorer i strømforsyningen (inden jeg opdagede den virkelige
fejl, TEA'en)
TEA2029C (til SMPS, liniedrive m.v.)
Backupbatteri
150µF B+ lyt (afbrudt)
10ohms modstand på CRT-print til 200V forsyning.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline