B&O CD50 spindel motor

Hej.

Spindelmotoren i en CD50 stE5%r og sitrer indtil den for et lille dask,
sE5% starter den.

Jeg vil prF8%ve at rense lejet og har afmonteret motoren fra drevet.
Drivhjulet er afmonteret, men hvordan fE5%r man akslen ud af lejet ?
Skal den bare trE6%kkes bagud af lejet ?

Er det evt. noget andet som forE5%rsager at motoren stE5%r og sitrer ?

mvh
Jens

Re: B&O CD50 spindel motor
vet du om det er "permanent magnet" i motoren? (DC motor) eller om det er
vikklinger som lager magnetfelt? (AC strøm)

 :-)
Hej.

Spindelmotoren i en CD50 står og sitrer indtil den for et lille dask,
så starter den.

Jeg vil prøve at rense lejet og har afmonteret motoren fra drevet.
Drivhjulet er afmonteret, men hvordan får man akslen ud af lejet ?
Skal den bare trækkes bagud af lejet ?

Er det evt. noget andet som forårsager at motoren står og sitrer ?

mvh
Jens

Re: B&O CD50 spindel motor

Det er IKKE en DC motor. Der sidder spoler med 3 tilslutninger samt 3
hall-efekt sensorer til at detektere rotorposition.

Jeg har nu fE5%et adskilt og renset motoren, men stadig samme symptom:

NE5%r man trykker play spinder CD'en kortvarigt op og stopper igen. SE5%
kommer der en kraftig "sitren" fra focus servo, samttidigt bevE6%ger
spindel motoren sig en lille smule. Hvis jeg giver motoren et lille
drej, sE5% starter den og maskinen spiller.

Hvis jeg stopper spindel motoren med fingrene sE5% begynder sitrelyden
fra focus servo igen og den spinder fF8%rst op nE5%r jeg giver den et
drej. Hvis jeg drejer langsomt pE5% spindel motoren starter den ikke.

Jeg er lidt i tvivl om motoren lF8%ber let nok. Den er let at dreje, men
den stopper med det samme igen. Hvis jeg giver den et kraftigt drej med
en finger, sE5% lF8%ber den i 1/4 til 1/2 sekund inden den stopper. Er
det ok ?

Ole Geisler skrev engang at man skulle mE5%le hF8%jden af CD holdehjulet,
sE5% det gjorde jeg inden afmontering. Det undrer mig bare at hjulet var
monteret helt i bund pE5% akslen. (5.7mm til oversiden af hjulet) Lyder
det rigtigt ?

mvh

Jens

Re: B&O CD50 spindel motor
Nu virker den efter at spindelmotoren har fE5%et en overhaling mere. Jeg
kom vidst til at lave et hak i det ene leje da jag pressede akslen ud
fF8%rste gang :(

Nu drejer akslen helt let, og maskinen spiller igen. SE5% mangler jeg
bare at finde en ny front og et pE6%nt lE5%g til den.

Er der nogen som kan fortE6%lle hvor jeg kan mE5%le "focus error" ? (Ole
Geisler?) Der er ingen angivelse pE5% printet :(

mvh20%
Jens Peter.

Site Timeline