B&O CD50 spindel motor

Hej.

Spindelmotoren i en CD50 st=E5r og sitrer indtil den for et lille dask, s=E5 starter den.

Jeg vil pr=F8ve at rense lejet og har afmonteret motoren fra drevet. Drivhjulet er afmonteret, men hvordan f=E5r man akslen ud af lejet ? Skal den bare tr=E6kkes bagud af lejet ?

Er det evt. noget andet som for=E5rsager at motoren st=E5r og sitrer ?

mvh Jens

Reply to
Jens Jacobsen

vet du om det er "permanent magnet" i motoren? (DC motor) eller om det er vikklinger som lager magnetfelt? (AC strøm)

:-) "Jens Jacobsen" skrev i melding news: snipped-for-privacy@g43g2000cwa.googlegroups.com... Hej.

Spindelmotoren i en CD50 står og sitrer indtil den for et lille dask, så starter den.

Jeg vil prøve at rense lejet og har afmonteret motoren fra drevet. Drivhjulet er afmonteret, men hvordan får man akslen ud af lejet ? Skal den bare trækkes bagud af lejet ?

Er det evt. noget andet som forårsager at motoren står og sitrer ?

mvh Jens

Reply to
Stein-Ove Bratthammer

Det er IKKE en DC motor. Der sidder spoler med 3 tilslutninger samt 3 hall-efekt sensorer til at detektere rotorposition.

Jeg har nu f=E5et adskilt og renset motoren, men stadig samme symptom:

N=E5r man trykker play spinder CD'en kortvarigt op og stopper igen. S=E5 kommer der en kraftig "sitren" fra focus servo, samttidigt bev=E6ger spindel motoren sig en lille smule. Hvis jeg giver motoren et lille drej, s=E5 starter den og maskinen spiller.

Hvis jeg stopper spindel motoren med fingrene s=E5 begynder sitrelyden fra focus servo igen og den spinder f=F8rst op n=E5r jeg giver den et drej. Hvis jeg drejer langsomt p=E5 spindel motoren starter den ikke.

Jeg er lidt i tvivl om motoren l=F8ber let nok. Den er let at dreje, men den stopper med det samme igen. Hvis jeg giver den et kraftigt drej med en finger, s=E5 l=F8ber den i 1/4 til 1/2 sekund inden den stopper. Er det ok ?

Ole Geisler skrev engang at man skulle m=E5le h=F8jden af CD holdehjulet, s=E5 det gjorde jeg inden afmontering. Det undrer mig bare at hjulet var monteret helt i bund p=E5 akslen. (5.7mm til oversiden af hjulet) Lyder det rigtigt ?

mvh

Jens

Reply to
Jens Jacobsen

Nu virker den efter at spindelmotoren har f=E5et en overhaling mere. Jeg kom vidst til at lave et hak i det ene leje da jag pressede akslen ud f=F8rste gang :(

Nu drejer akslen helt let, og maskinen spiller igen. S=E5 mangler jeg bare at finde en ny front og et p=E6nt l=E5g til den.

Er der nogen som kan fort=E6lle hvor jeg kan m=E5le "focus error" ? (Ole Geisler?) Der er ingen angivelse p=E5 printet :(

mvh=20 Jens Peter.

Reply to
Jens Jacobsen